Trenger råd og veiledninig ang. bygging av akvarie

Etter at jeg og samboeren utvidet fra 70 liter til 200 liter akvarium, har jeg gått å drømt om å lage et selv.

Og jeg liker veldig godt å putte meg selv i vanskelige oppgaver.

Til sommeren har jeg planer om å lage et 60 liter for å lære meg hvordan jeg skal jeg skal gjøre det. Derfor trenger jeg råd og veiledning på hvordan jeg skal bygge det. Har prøvd å lese litt om det, men det var mest om hvordan man lager møbler til akvarium.

Jeg har oversikt over glassets tykkelse.

Drømmer også om å lage et stort akvarium. Det vil måle 150 cm x 90 cm x 100 cm (lengde x dybde x høyde) og det vil være ca 1700 liter.

Som du ser så trenger jeg litt hjelp.
(Jøsses, tør du lage 1700 liter selv. Skal du bli glassmester.)
ilder-lady
(Jøsses, tør du lage 1700 liter selv. Skal du bli glassmester.)


Jeg må jo prøve meg det området også
Er man redd for utfordringer, så kommer man seg ikke videre med ting.

Jeg kommer til å bruke de stedene jeg får anbefaling om
Du trenger front og bakglass + to sideglass. Så trenger du et bunnglass som er like bredt som sideglassene minus to ganger glasstykkelse + 2mm kortere enn frontglasset

Så hvis du lager et 200 liters akvarium som 100x50x40 (L*H*D) trenger du to glass som er 100x50 cm og ca 8 mm tykt.
Du trenger to sideglass som er 48,2 x 50 cm og 8 mm tykt. Bunnglasset skal da være 98,2 x48.2 cm.

Få gjerne slipt kantene på glasset før du starter.

Når du skal silikonere glassen trenger du et plant bord som du legger papir på, gjerne glanset innpakningspapir.

Legg alle glassene utover og vask dem nøye med aceton eller isopropanol, og da spesielt der du skal lime. Så maskerer du glassene med malertape. Bunnglasset ca 3 mm fra kanten hele veien rundt. Sideglasset ca 11 mm fra bunnen og 3 mm fra sidene. Front og bak glass maskerer du ca 11 mm i bunn og på sidene.

Når dette er gjort vasker du på nytt der du skal lime med silikon. Legg bunnglasset på papiret, legg en silikonstripe på f eks front og siden, og to striper på frontglasset der du skal lime sideglassene. Så kommer det som er vanskelig. Her er det lurt å være to stykker. Du har også et tidspress på deg nå.

Løft på plass sideglasset og press det godt inntil bunnglasset slik at du ser at silikonen dekker hele fugen mellom glassene. Gjør det samme på den andre siden. Sett så på plass frontglasset, og gjør det samme på baksiden.

Du har nå limt sammen hele akvariet, og det viktigste nå er at du ikke under limeprossen gjør noe som åpner opp limfugene. Gjør du det vil du garantert få lekkasjer. Det betyr at du bare må presse glassene sammen og skjer det noe som gjør at glassene glipper / glir eller noen annet må du legge på nye fuger.

I denne konstruksjonen ligger bunnglasset mellom sideglassene og det er ikke noen "fyrstikk" tykke fuger eller noen punktliming slik som der tidligere ble anbefalt.

Når du presser glassene sammen vil du få en fuge som er ca 1 mm tykk. Bruk f eks båndstrammer med skrutvinge Når alt er på¨plass , legger du til slutt en silikonstripe i alle hjørner som du trekker ut til en fin hulkil. Dette bør du ikke bruke mere enn 15 minutter på slik at silikonen ikke rekker å danne hinne.

Til slutt drar du av all maskeringstape og dermed er du ferdig. Ihvertfall nesten ferdig, for etter 24 timer snur du akvariet og drar av papiret og skjærer bort overflødig silikon / papir fra bunnen.

Når det gjelder det andre karret du tenker på ville jeg ha revurdert høyden på dette. Ihvertfall om du skal bygge dette av glass. Et akvarium på 150x90x100 cm blir på 1350 liter, du må bruke 6,15 m2 21 mm glass. Bare glassene veier 400 kg, og prisen på dette tørr jeg ikke å tenke meg engang. Med en dybde op en meter får du problemer med å belyse bunnen og du må ha armer som er ca 135 cm for å nå ned i bakkanten av akvariet.
For en fantastisk gjennomgang av byggeprossessen, Nils!
Så billedlig forklart at jeg så det for meg.
Nei, nå fikk jammen jeg også lyst å bygge akvarie selv her
Tusen takk skal du ha!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap