Alger og planter

Hei.

Har i den siste tiden slitt med skjeggalger, og etter en del lesing på nettet har jeg jo fått med meg at SAE er flink til å spise disse greiene. Eneste problemet er at ingen av butikkene jeg har spurt på så langt har disse på lager.

Leste i en tråd at noen hadde god erfaring med praktbarbe, men denne kommer i flere varianter. Noen som har erfaring med disse? Er alle like flinke, eller må jeg se etter en spesiell variant?

Eller burde jeg gå for kjemisk krigføring i stede, ser også at det er flere her inne som har god erfaring med dette, uten at resten av akvariet har blitt påvirket.

Er forøvrig en 430l, og det er ganske mye av disse greiene.


Videre sliter jeg litt med at plantene ikke virker å trives helt. Er ikke mye futt i dem. De saktevoksende vokser knapt nok, og de hurtigvoksende skyter ut ferske "knopper" fra røttene ganske ofte, men de blir brune før det blir særlig lange.

Akvariet er ganske dypt. 60-70cm skulle jeg tro. (sitter ikke slik at jeg får målt nå), kan det være jeg har for lite lys? Har to 54w t5 rør.

Burde jeg bruke noen form for plantenæring?

Ser at enkelte bruker CO2 tilsetning. Bør jeg se på dette? Har dette noen invirkning på fisk og akvarielivet generelt?
Jeg vil helt klart anbefale deg å tilføre plantenæring!
Mange er rredde for å tilføre dette under algeangrep i frykt for å forverre situasjonen.
Men faktum er at plantene trenger ofte gjødsel for å få overtaket på algene.
Algene klarer seg med mye mindre næring, trives godt på bare avfallet i karet,
og elsker lys i timesvis daglig og da gjerne direkte sollys.
Plantene vil ha et godt balansert gjødsel og lyset på i maks 10-12t daglig.
Sett gjerne inn noen hurtigvoksende stengelplanter som hornblad og slike,
da de bruker mye næring og konkurrerer godt med algene.

Da, og bare da, vil du og plantene i samarbeid kunne vinne over algene.
Har slitt i månedsvis med sinnsyke algemengder i mitt 540L Discunkar.
Heftig foring sammen med høy temp og angst for gjødsel fikk hele kjemien ut av kontroll.
Kjørte også på med 13-14t lys daglig, slik at jeg skulle rekke å mate fiskene
både morgen og kveld uansett om jeg jobbet for- eller ettermiddagsskift.
Det gav en katastrofal algevekst, men nå er her balanse igjen

Lykke til!
Mine SAE kunne ikke brydd seg mindre om skjeggalgene mine
Hei,

Prinsippet med oppblomstrende alger er i grunn ganske enkelt å forklare i 90% av tilfellene. Ingen eller feil gjødsling gir:
Næringsstoffmangel som fører til:
Næringsstoffubalanse med resultat:
Dårlig plantevekst som blir utnyttes av algene med:
Algeoppblomstring

Vi skiller makro- og mikronæringsstoffer (sporstoffer). Fullgjødsel fra butikkene inneholder stortsett sporstoffer. I mange akvarier kan man regne med en mangel på NO3 og CO2 som passer forresten også godt på problemene med skjeggalger.

PO4 blir tilført med fiskefor, men i planteakvarier eller akvarier med lite foring mangler det også PO4. Egentlig er det det bare ett spørsmål av tiden når algene begynner å blomstre opp. Etter min mening er det meir vanskelig å provosere algevekst i tilfellene med makrooverskudd enn i situasjonen med makromangel. Eg liker å gjødsle rikelig med makro (spesiell NO3) og sparsomt med mikronæring.

"Biologiske våpen" (BV) som SAE, Otocinclus, snegler eller Amanoreker kan ha en god effekt hvis man klarer å svelte fiskene ellers. Men man bør være obs at BV bekjemper kun algene og IKKE grunnen til algeoppblomstring. Så BV er kun en del av strategien i kampen mot algene.

Hele strategien kan man se som tredelt:
1. Finn ut kor næringsstoffubalansen ligger og få miljøet balansert med tilførsel av de rette næringsstoffer. Evt. hjelper det å redusere belysningstiden til 6 til 8 timer per dag.
2. Manuell fjerning av algene og evt. rensing / fjerning av plantedeler og innredningsdeler som er overgrodd med alger. Her er det anbefalt å være grundig.
3. Evt. innsats av BV hvis man lukkes ikke kun med 1. eller 2.

Husk at ett "økosystemet akvarium" reagerer relativt treigt. Det krever tid og tålmodighet for å lykkes og man ser effektene av tiltaket.

Mvh

Micha
Oooookey.

Da har jeg vært en tur i produktjungelen, og at jeg kom meg ut igjen er helt utrolig.

Har sett på plantenæring, CO2 dråper, tabletter av alskens slag, CO2 reaktorer og CO2 sett som ser ut til å høre hjemme på din lokale forskningslab, bare for å nevne noen få ting.

Og det eneste jeg med sikkerhet vet, er at jeg fint klarer å tømme lommeboka på dette.

Har også prøvd å lese litt her inne, men vet ikke helt hva jeg personlig bør forholde meg til da svar mellom de enkelte tilfellene kan se ut til å sprike litt.

Jeg synes denne hobbyen er flott, men jeg har ikke planer om å omsette for mer en BNP'en for et gjennomsnitlig afrikansk land.

Hvor skal jeg begynne? Hva bør jeg kjøpe? Er det noe poeng med en slik CO2 reaktor alene? Eller er det bare en enhet som i tillegg trenger alt stæsjet i den store dyre pakken?

Jeg skal fortsette å lese, men hvis noen hjelper meg å sile ut det jeg trenger og peker meg i riktig retning hadde det vært flott.

Har sett litt på bilder, og jeg synes det er flott med akvarier som er godt beplantet, gjerne bygd opp i høyden. Jeg innsert at jeg er nybegynner, men det er altså litt av målsetningen. Lurer bare på hvor forrenelig dette er med fisk? Blir det et problem/utfordring?

Altså:
Hvor tett beplantning bør jeg egenlig satse på i et akvarium med litt fisk i?
Hva anbefales av hardware?
Hva anbefales av diverse midler?

Lurer også litt på hvor mye sirkulasjon jeg skal ha. Vannet kommer i retur fra en sump, så det er jo noe sirkulasjon der, men jeg har også to sirkulasjonspumper som jeg ikke bruker (egenlig saltvannsakvarium). Planter og mye sirkulasjon virker som en utfordring.

Disse pumpene kan også monteres med en svamp på innsugene. Er dette nødvendig/anbefalt?

Takker for svar.
Hjelper på i dette forvirrende våte ellement.
Hehe, godt svar.
Vil gjerne hjelpe videre, men spørsmålene dine er veldig generell og det kan være omfattende å forklare mye som er egentlig skreven mange ganger her på nettet.
Vil gjerne anbefale tråden min for deg, spesiell på side 2 kan du lese en del om planteakvarier, CO2, næringsstoffene osv.
Lys med 108W (reflektorer???) på 430l er underkant. Men det kan går bra for mange planter med reflektorer. Seinare er det bedre med 150 eller 200 W. Men for lite lys er ikke alene grunn for alger.

For å svare en del av spørsmålene dine:
1. Plukk algene ut eller suge de ut av karet med en tynn slange. Tar ut alt som er overgrodd av alger. Gjenta dette hver dag hvis nødvendig. Høres BNP venlig ut, ikke sant? Men er litt arbeid.
2. Følg en strategi kontinuerlig og regelmessig. Skippertak hjelper aldri over lang tid i akvariesammenheng. Lommeboka di er fortsatt sprengfull
3. Fyll opp akvariet ditt med planter. Jo meir og fleire arter enn bedre er det for miljøet. Dette kan koste litt,men du kan begrense kostnaden med å bestille fra privat.Her fårdu gode tilbud og rikelige porsjoner. Hurtigvoksende stilkeplanter er bra, men husk, når det er en næringsmangel vil de ikke vokse heller og algene tar overhand.
4. Filtrering er bra, men i ett planteakvariet med lite fisk kan det være en næringsstoffelle. Omrøring med pumper er ok også. Det er nok å bevege hele vannmassen litt, må ikke være så sterk at plantene blir rivet ut av sanden. OBS at vann plasker ikke inn fra pumpene. Svamp er anbefalt når du har små fisker for å beskytte de.
5. Du bør legge inn en detaljert beskrivelse av akvariet ditt her i tråden. Altså målene, bunnsubstrat, plantearter,fiskearter, innredning, startdato, problemer osv. Her er det interessant å få alt med. Kanksje du kan ta ett bilde (oversikt, detaljer, alger).
6. Eg vil gjerne anbefale minimalt med testutstyr. Nesten alle tester måler unøyaktig, men dråpetest fra JBL kan brukes: pH (5,0 -7,6), KH, GH, NO3. Det er fire test som koster litt men er verdt for å få en liten oversikt over miljøet.
7. Les meir om CO2. Hvis du vil få rikelig med planter er det ett must. MEN uten CO2 er det fullt mulig å få til ett fint akvariet også. Her må man bare prøve seg fram til noen plantearter som trives...

For å nevne noe til slutt hvis du har fulgt med hele veien. Hver akvariet har sin spesifisk forbruk av næringsstoffer. Altså utvikler sitt eget behov for NO3, PO4, K, Mg, Fe osv. Når ett akvariet forbruker 2mg/l NO3 per dag for eksempel er det ikke automatisk at den forbruker 0,1mg/l PO4. Så vi kan egentlig ikke sette stoffene i relasjon til hverandre. Hvis du kan skjønne det, bør du stille spørsmålet korleis man kan gjødsle da med en type blanding av alle næringsstoffer???

Lykke til videre...
Serpentbane
Jeg synes denne hobbyen er flott, men jeg har ikke planer om å omsette for mer en BNP'en for et gjennomsnitlig afrikansk land.


hahah uff mener ikke å le av plagene dine, men dette var bare dagens. XD

Når jeg startet mitt akvarium for noen måneder siden, så var jeg så redd for at plantene skulle dø (når det gjelder planter over vann er jeg håpløs, skulle tro jeg hadde en forbannelse over meg) - så jeg gjødslet som gal og herjet på. Algene florerte! Det var alger i striper over grusen hvor gjødselet hadde kommet og bladene på plantene var fulle av svarte alger. Det var alger på alt!

Tror ikke jeg gjorde noe annet enn å slå av lyset i noen dager, og skrubbe alle dekorasjonene/steinene (pirke på grusen med alger også). og vaske glasset med noe vatt. Og etterhvert trappet jeg opp med lyset og nå har jeg det på imellom 6 -9 timer om dagen.

lykke til!
Jeg har dette akvariet. Aquamedic Homarus 120.
[External Image]

Målene er ca. 136 x 68 x 70 cm. Akvariet har Thermopane Glass (dobelt glass som gir en termoseffekt. Hindrer at vannet varmes opp/kjøles ned av luften utenfor.

Ligger noen bilder på profilen min også, men det er gjort noen endringer med innholdet. Ble kjørt igang på sensommern i fjor.

Vannet kommer inn gjennom et rør som spyler fra midten bak og ned mot bakre høyre hjørne. Pumpen er en aqua medic ocean runner 3500. Jeg bruker en sump med bactoballer og en slik denitratifikasjonsboks eller noe slik. Skimmeren kjører jeg ikke. Har også en stor kjøler, men denne kjører jeg heller ikke nå. Hvis jeg får problemer med varmen i sommer tenker jeg å koble den til.

I starten slet jeg med en del grønnalger og grønne svevealger, men dette problemet har jeg begrenset til et akseptabelt nivå. Eneste algeproblemet nå er skjeggalgene. Tror jeg i tidlig fase fortet litt mye, samt at solen traff akvariet mye av dagen. Forer nå mindre, og akvariet er flyttet. Forer med flakfor, slike små korn, samt kalkunhjerter innimellom. Har plukket ut og vasket bort skjeggalger jevnlig, men disse blir jeg ikke kvitt. Seige saker som ikke enkelt lar seg plukke/suge ut. Det som finnes på planter er vanskelig å fjerne uten å skade plantene.

Har ikke tilgang til målesett akkurat nå, men har PH måling som ligger på ca 7.

Jeg skifter vann jevnlig (1 til 3 ganger i uken, etter hva jeg får tid til) med to slanger. En suger vann ut fra akvariet, den andre blåser vann inn i sumpen. Denne metoden gjør at jeg slipper å stoppe akvariet under vannskifte da nivået ikke endrer seg, men noe av det nye vannet kan potensielt bli med ut av akvariet igjen. Med dette systemet skifter jeg ca 7,5l vann i minuttet helt uten søl eller tunge løft. Vannet er ubehandlet grunnvann.

Lyset står på mellom 10 og 12 timer om dagen. Har som sakt to 54w lysrør (hvite), men det ble ikke levert med armatur. Har lagd min egen armatur av blank aluminiumsfolie (bor på landet, så man taver hva man haver).

Jeg har hentet fin rundslipt småstein fra en strand (uten skjell). Samt at jeg bruker større steiner for å lage et hulesystem.

Jeg har nå en Black Ghost (ja jeg vet nå, men ble lurt i butikken), tre scalarer, noe guppy (under utfasing), 5 molly, 3 sverddrager, to platy, 7 svart neontetra, en pleco, og 3 av en mindre variant, 3 praktbotia og 5 gule algespisere som ser ut som runde rør.

Plantene husker jeg ikke navnet på, men det er en del slik gulrotgressplante (hurtigvoksende), tre "vanlig" hurtigvoksende, en sverdplante, og to andre saktevoksende.

Skal se om jeg får kjøpt mer avansert måleutstyr etter hvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap