Hvorfor endrer min fisk farge?

hei.
Jeg har 2 sorte slørhaler med teleskopøyne. De har jeg hatt i ca 2 år. Veldig store. Jeg har også 3 kobber tetra og en hvit slørhale. Alle sammen kom nesten på samme tid. Jeg har et 52 liters akvarium med filter og hele pakka. Prøver å rense en gang i uka.
Bruker pH/KH + , aquasafe, alga control og salttabeletter. i de siste månedene har den ene sorte slørhalen endret farge. den har gått fra svart til gullfisk gul. halen og finnene er en blanding av svart og gul. Øynene og halve magen på begge sider er gule. Den da så aktive fisken, ligger nå bare ned i sanden. Rører bare på seg når mat kommer, og når tilfeldig forbipasserende søker oppmerksomhet. Både innenfor og utenfor glasset. Den er litt tynn. Men jeg tror det er en hann og en hunn jeg har da. Så den ene er sykelig tykk i forhold til den andre. ( noe jeg også tror skyldes meget stor appetitt ). De andre fiskene endret ikke oppførsel etter den synlige endringen, og har ikke gjort siden. Bare hatt noen få dødsfall med mine kjære snegler. ( sorte eller blå ). Noe som ikke kommer som noen overraskelse for oss. Ingen snegler har overlevd i dette akvariumet.
Ellers så har jeg planter og hodeskalle, En og annen figur. Og masse skjell. Dette er ferskvannsakvarium, så skjellene er kjøpt, ikke plukket på stranden. + grundig vasket.
Men, er det noe jeg kan gjøre for fisken min? Er den syk?
Bilder:
Inaktiv bruker
Hei!

Jeg skifter tema helt nå, men det er et par ting du bør vite om...

For det første er en 54 liter altfor lite til en gullfisk. Gullfisk skal ha minst 200 liter å boltre seg på ettersom dette er en fisk som kan bli stor. (opptil ca. 40cm)
Oppdrettsvarianter som din blir dog litt mindre, men vil uansett ikke trives i akvariet ditt. Det er kanskje derfor den ene gullfisken din nå er "dårlig"...? Når en fisk ikke trives blir den stresset, når en fisk blir stresset senkes immunforsvaret, resten skjønner du selv.

Anbefaler derfor at du gir bort/selger/bytter gullfiskene dine og anskaffer fisker som passer til ditt akvarie.

For det andre er grunnen til at sneglene dine dør; salttablettene dine. Om du tenker deg om så vet jo også du at snegler og salt ikke er bestevenner? Har gjort den samme feilen selv når jeg begynte hobbyen og vet hvordan det er.

Grunnen til at gullfiskene skifter farge vet jeg ikke, men det er nok helt uffarlig.

Lykke til!

-Erik
enig med erik om at 54 L er altfor lite for selv EN gullfisk =)
men nå var det ikke et du lurte på, men skjønt her er du på forum med fiske entusiaster eller akvarie nerder som folk liker å kalle oss, og i klarer bare ikke holde kjeft.

det at gullfisken din skifter farge har jeg hørt og lest litt om er at år de begynner å bli "voksne" så skifter de farge to ganger i året.
høst og vår i naturen, men da dine er i akvarie skifter de nok farge på andre grunnlag.
men uansett.. det er helt normalt at gullfisker skifter farge, da alle orginale gullfisk yngel er svarte\grå og blir først gull som "voksne"
men skjønt har avlsabeidet kommet så langt at de har klart å avle gullfisk som har gullfarge + mange andre farvevarianter i tidligere alder.

en kompis har en komethale gullfisk han har i dam som sommeren og overvintrer inne.
det er hans eneste fisk og den skifter farge hele tiden, men den er somregel to farget(hvit og oransje) men den blir i løpet av året helt hvit og helt oransje.
den er 10 år gammelm og blir foret med alt mye løye.
Sålenge gullfisken er liten (som den sannsynligvis er når du kjøper den fra dyrebutikken) kan du ha den i en 54liter, men dette bygger på en del forutsetninger om filteret ditt. At den som voksent individ, og voksende individ vil kreve større kar må du ta i betraktning når du kjøper den. Dette gjelder generelt de fleste fisk...

For å ta ting i perspektiv; en gullfisk kan bli over 20 år gammel. Du finner ikke 20 år gamle gullfisker som har levd i bolle eller små kar i hele sitt liv. Men en teleskopfisk er jo født som missfoster, så den blir nok verken større eldre uansett.

Gullfisker kan også skifte farge etter humør, eller hvis vannverdiene er dårlige. Noen kan oppleve fargebytter på fisk rett etter man har byttet vann i karet også. Sannsynligvis bruker du for lite/dårlig filter til karet ditt, dette kan ha innvirkning på både fisk og snegler. I fremtiden vil nok en bedre egnet pumpe være en bra investering, samt en dam, eller større akvarium til en voksen gullfisk

Har ikke hørt om dette ang gullfisk, men mengde lys på karet og type løsrør kan også ha innvirkning på akkurat det som nevnes over her. Om sommeren har vann tendenser til å bli litt varmere hvis de står nære vinduer, kombineres dette med for mye lys eller sterkt lys vil du for det første få mye alger, og noen typer fisker kan skifte farger til en viss grad.

Men for all del, jeg oppfordrer deg ikke til å kjøpe fler teleskopfisker/golfballer/megaslørhaler elns. Kjøp den "ekte'" varianten! :o)
Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap