Hva passer med perleguramier?

Jeg får meg snart et akvarie på 110 l.. Jeg er veldig fasinert av perleguramien, og hadde tenkt meg noen slike i karet. Jeg synes også indisk glassmalle er flotte, men har lest meg frem til at disse kanskje bør ha større kar... Jeg vil ha et godt beplantet, rolig og vakkert akvarie. Heller med for mye planter og lite fisk, enn omvent.. Hva vil dere anbefale?? Hva slags for vil guramier foretrekke?
Inaktiv bruker
Heisann!

Har lite erfaring med perlegurami, men du jo se her.

(En liste over fisker andre her på akvaforum har perlegurami sammen med...)

-Erik
Hei. Guramier er vakre fisker, og vil trives utmerket i et godt beplantet akvarie. Men personlig synes jeg 110 liter kan bli litt i minste laget for perlegurami. Har du sett på andre typer gurami? F.eks. Leppegurami, eller dverggurami?

Arter som går godt sammen med guramier er f.eks. de små, vakre rasboraene. Et eksempel på en flott rasbora er Dronningrasbora (min favoritt) . Disse fiskene trives også godt med masse planter, gjerne flyteplanter også, da de får veldig flotte farger i litt dempet lys. Ellers finnes det mange rasboraer å velge mellom. Jeg synes et akvarie med masse planter, et par guramier og en stor stim med småfisk er et virkelig flott syn!

Til bunnsjiktet kan du jo se på kuhli, de er skikkelig nydelige og artige fisker.
Akvariet er over 80 cm langt som det står at er anbefalt for perleguramier. Men dere mener fremdeles at det blir for lite? Synd, for jeg skal nemlig kjøpe akvarie for å kunne ha perlegurami da jeg har falt helt for denne arten, og jeg har gått ut etter de anbefalinger som står i raseoversikten deres Jeg får se hva jeg velger å gjøre.. Men uansett. Hvor mange av hver bør jeg velge? kan en hann ha flere hunner, eller bør jeg gå for parvis? og hva liker guramier best å spise? Regner med at de er glad i frossent for. men hvor ofte bør de få? og hva slags flakfor bør jeg fore på ellers?
Hei

vi har tre hunner og en han av perlegurami sammen med scalarer, guppi sverddragere, metallpansermaller, leopardpansermaller og sugemaller..... Fredelige flotte fisker, som ikke plager noen.... det hender imidlertid de jager hverandre bitte litt.... de går altså godt med andre.... Vi har de i en 280-liter...
Perlegurami kan nok gå med mange typer fisk...
I min 430 liter går to perleguramihanner sammen med keisertetra, rødmunntetra (aldri sett finnenapping) og grønn dvergacara. Det går helt fint. Jeg tror perleguramiene er tøffe nok til å gå med mange forskjellige typer fisk - de kan forsvare seg, og får jo en viss størrelse etterhvert. Det man kanskje burde være litt på vakt for er kjappe stimfisk som kan nappe - dersom man holder de i 110 liter.

Når det gjelder dette med størrelse på akvarier og hva slags fisk man bør ha, så er det omtrent alltid slik at man kunne ønsket seg et større akvarium...

For det første er det nok slik at lengden på akvariet er viktig når det gjelder hvor stor avstand fiskene kan ha fra hverandre - f.eks i forbindelse med kjekling eller lek. Dette avhenger jo av størrelse, og jeg oppfatter mine perleguramier som nokså kjappe - en liten stund. Allikevel synes jeg noen ganger at det ser ut som om akvariet er akkurat langt nok. Og det er 1,30. Og mindre fisk, med mildt temperament, trenger mindre akvarier. Dette går vel på hvor trangt fiskene opplever akvariet.

Når det gjelder volumet av vannet, der du går litt i underkant, så gjenspeiler nok 120 liter også det rommet som fiskene kan svømme i - men også noe som går på vannkvalitet. Som det står "denne arten kan bli gammel, men da trenger den godt stell hele veien" - eller noe sånt. Så jo flere liter, jo tregere svingninger osv. Nå vet jeg at det er mange som anbefaler lav vannstand for perleguramier.Om du søker på finn akvarier med denne fisken - så dukker det opp akvarier. Ellers er det jo flere som bevisst legger opp til lav vannstand i akvarier med labyrintfisk, for å etterligne habitatene i naturen. Så det er vel kanskje slik at guramiene generelt ikke er de mest plasskrevende, dersom de har gode gjemmesteder. Men det er vel som regel i kort tid, for å stimulere til lek.

Men ta gjerne en kikk på akvarier her inne. Og sjekk ut også andre typer guramier.. Jeg skjønner ellers godt at du vil ha perleguramier. Fin fisk...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap