Colombia tetra eller annen tetra, liker de kraftig strøm ?

Når jeg får en ny reol, et av karene skal være som en "elv".
Liker noen tetra(Helst Colombia tetra) strøm?

Hadde vært veldig kult om de hadde kunne gått i det karet!

Emil
Det tror jeg ikke. Man kan gjerne se slikt på finnene og kroppsformen på en fisk. Jo slankere og mere torpedoformet fisken er, jo mer egnet er den til strøm i vannet og jo bedre svømmer den.
En tetra som f.eks. dolkestikktetra har høy og flat kropp med rikelige finner. Dette ville være dumt å ha, evolusjonsmessig sett, i sterk sirkulasjon, da fisken ville blitt feid avgårde ("tatt av vinden" som et seil) og ville måttet bruke unødvendig mye energi på å holde seg i rett balanse. Og ikke noe dyr vil sløse unødig energi på noe som helst.

Colombiatetra har noe av samme kroppsfasongen, og jeg ville derfor gjette at den ikke setter særlig pris på sterk sirkulasjon.


Er det strikt sør-amerikansk oppsett du sikter deg inn på?
Tusen takk!

Ja jeg skal kjøpe en reol med tre 120 litere. Det ene har jeg lyst til å gjøre om til en sør amerikansk elv
Men lever ikke tetra i bekker/Elver? eller i dammer og vann?

Kardinaltetra er jo ikke høy og slikt.

Du kan vel mye om Corydoras tror jeg!! Eller vet jeg !! :P
Tror du disse liker strøm eller om det er andre fisk fra sør amerika som liker strøm?
Har tenkt å ha L-maller, disse vet jeg liker strøm

Emil
De fleste av disse fiskene lever i elver, jo!
Så jeg ville ikke nølt med å ha de du nevner i et slikt oppsett.
Vi snakker jo ikke om et fossestryk heller, vel?

I ei av mine favorittbøker om biotoper i akvariet,
"Aquarium Designs - Inspired by Nature" står disse oppført
som perfekte stimfisk i et downriver Amazon-akvarium.
I Congo whitewater-karet bruker han Kongotetraen som et eksempel på
en av tetraene som holder til i de stillere områdene av de frådende elvene i Kongo.

Jeg ville uten tvil valgt Kongotetra til et slikt kar, de er SÅ flotte
Kongotetraen er overhode ikke egnet til så små kar, selv om de går i stille vann. Kongotetraer krever mye svömmeplass, og blir mye större en folk tror. Å anbefale en slik vakker tetra til et så lite kar vil nok bare by på problemer for trådstarter. Dessuten er ikke Kongotetraen den fredligste tetraarten, de kan bli overraskende aggressive. Selv synes jeg de 250 literene som er anbefalt til de er for lite, disse fiskene bör ha absolutt minst 300 liter, eller halvannen meter langt kar.

Som Mona allerede har nevnt, du kan se på formen til fisken om den vil trives i sterk ström eller roligere vann. Ta eksempel i scalaren eller discusen. Her er det også viktig å skille på VF og oppdrettsvariant.

Fisker som ville passet bedre til ditt kar er som sagt slanke, og litt spisse i formen. Slik som feks kardinaltetra. Finnes mange andre fine fisk du kan ha oppi der :o)
Lykke til!
Er hjertens enig med deg om størrelsen på akvariet!
Tabbe, jeg hadde ikke sett at størrelsen sto i trådstarters andre innlegg...

Ellers må jeg si det hadde vært gøy å høre fra disse som har vært i Sør-Amerika
og fanget fisk i elvene om der ikke finnes Kongotetra også i disse strykene.
Synes det er rart at det skulle se slik ut i en del literatur om så ikke var tilfelle!
Odd Meyer Løgevik
Ellers må jeg si det hadde vært gøy å høre fra disse som har vært i Sør-Amerika og fanget fisk i elvene om der ikke finnes Kongotetra også i disse strykene. Synes det er rart at det skulle se slik ut i en del literatur om så ikke var tilfelle!

Du vet ikke så mye om fiskene du sitter og slenger ut råd om, skjønner jeg.

Jeg ville blitt VELDIG overrasket om noen fant den afrikanske kongotetraen på en ekspedisjon i Sør-Amerika....!


Og her ser du to fine bilder, som viser eksempler på hvor man kan påtreffe sør-amerikanske tetraer. Som du sikkert ser, sildrer det sakte og rolig.
Og iflg. denne artikkelen om Colombiatetra (som trådstarter spør om) så kommer den fra "a small stream" (= en liten bekk) i nærheten av Rio Acandi i Colombia. En liten bekk, det ville jeg anta betyr sakte og rolig, såvidt rennenende vann.
Som jeg trodde i første innlegget mitt ovenfor.

Nå rødmer jeg her!
Snakk om å gå fullstendig i surr...
Legger meg langflat!
Var jo Colombiatetra vi diskuterte, ikke Kongo!
Ja, jeg har en annen tråd på gang hvor jeg ber om hjelp til identifisering av en tetra.
Denne viser seg nok å være Colombia istedenfor Kongo som jeg bestillte.
Derav min forvirring
Men er det noen andre tetra/stimfisk fra Amazonas som passer i et kar med en del strøm slik.
Og liker corydoars strøm?

Emil
Inaktiv bruker
Heisann!

Ja, Corydoras liker strøm! Når jeg vil ha dem til å leke pleier jeg å sette inn en ekstra sirkulasjonspumpe og det frå dem som oftest i gang. Så vidt jeg vet lever dem naturlig i elver..?

-Erik

Takk for hjelpen Erik(Og dere andre!).
Ja jeg trodde også det
Dette karet er det jeg gleder meg mest til å sette opp.
Du som jobber på Midtun(Erik), vet du om de har Corydoras Panda og Adolfoi?
Emil
Inaktiv bruker
Vi har inne C. Panda, men er usikker på Adolfoi. Mest sannsynlig ikke...

-Erik
Okei
Takk for hjelpen

Emil
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap