Utvendig pumpe til 550 liter akvarium

Hei!
Er det noen som kan anbefale en utvendig pumpe, kraftig nok til å rense et kar på 550 liter med discus? Har ikke lyst til å kjøre 2 pumper....
Alle tips mottas med takk!
Pumpe
Kjøp deg en Eheim 2080. Hvis du legger på 1500 får du en 2180 med varmekolbe i pumpa.

Kvalitet koster, men du verden for ei pumpe. Men så er det vel klart, pumpa er jo hjertet til ett akvarie
Hans Johansen
Kjøp deg en Eheim 2080. Hvis du legger på 1500 får du en 2180 med varmekolbe i pumpa. Kvalitet koster, men du verden for ei pumpe. Men så er det vel klart, pumpa er jo hjertet til ett akvarie


Godt sagt

E
Er jo veldig greit å kjøre to pumper, vist det utenkelige skulle skje at den stopper opp eller noe går galt med den. Spesielt i et discus akvarium da discus fort koster mye peng

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg har hørt mye bra om eheim, men har selv hatt 2 stk med lekasjer, noe som IKKE er gøy. Må si jeg er blitt litt skeptisk. Har en tredje eheim pumpe gående nå, og den må renses en gang i uka, samt ligge på siden i stedet for å stå hvis den skal fungere i det hele tatt.
Andre som har erfaringer med andre merker? Når det gjelder bil og akvariepumper har jeg nok maks uflaks....
Jeg har 3 utvendige pumper.

Kjører 2 stk i 540 literen. Disse har stor belasting med mye stor fisk.
En Am-top 3338 som er noen år gammel, fungert knirkefritt fra dag en.
Jeg knakk kranen på inntaket i sommer, men det var min feil.
Den har samme støynivå som eheim, altså nesten lydløs.

Og en fluval 405, kjøpt ny for 11 mnd siden. Fungerer også knirkefritt.
Eneste jeg har byttet ut kullfilterene med biomax.
Og den støyer en littegranne mere en Am-top pumpen.


Har en eheim i et 160 liters yngelkar. Litt overdimensjonert i forhold til ant liter. Men det er bare bra forsåvidt. Husker ikke betegnelsen på pumpen i farten.
Problemer jeg har hatt med den er lekasje mellom pumpe og filterbøtta, ser ut som vaselin ordnet det, og slangene tetter seg... Her er det bare små snille fisk.

Plussmedlem
Fluval FX5

Men kjør gjerne 2 pumper hvis du har mulighet til det.

Kjørte FX5 og Fluval 404 i en tungt belastet 600 liter. Satte de sånn at 404'en dro inn all dritten. Denne renset jeg da en gang i måneden. FX5'en tok jeg 1-2 ganger i året....

Har AmTop3338, det er den største. Enkle pumper som virker greie til den prisen.... F.eks en sånn kombinert med FX5....
Hans Johansen
Kjøp deg en Eheim 2080. Hvis du legger på 1500 får du en 2180 med varmekolbe i pumpa. Kvalitet koster, men du verden for ei pumpe. Men så er det vel klart, pumpa er jo hjertet til ett akvarie


Dessverre så overpriser de filtrene med varmeelement noe så sinsykt. Eheim 2080 er et monster av et filter. Dette går ikke inn i et standard akvariekabinett med mindre man setter inn tiltak for å forhindre knekk på slangene.
Takk for flotte tips alle sammen!
Da ser det ut som om jeg beholder den eheim pumpa jeg har (prof II 2026), og prøver å finne enten et Am top eller fluval filter i tillegg. Har også en eheim 2236 som backup. Takk for all hjelpen!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap