Hjelp! stor ripe!

Hei! trenger hjelp!

Jeg har en slik alge skrape sann jeg drar håntage på utsiden slik at på innsiden dras en sann skrape over glasse og da laget jeg en ripe på 6 og 8 cm, så ikke dette før jeg reiste meg opp p.g.a. lyset. HVA KEN JEG GJØRE?!?!?

Vill ikke miste akvariet

hva kan jeg gjøre?

kan jeg fjerne ripen?

hjelp!

mvh Anders
Når ripen ellerede er der er det litt sent å gjøre noe, men du kan jo starte med å kaste den magnet skrapa, og heller fjerne alger med en sånn kjøkkensvamp med fin og grov side.
Sånn algeskrape med en avlangt barberblad lignende sak på virker også fint. Riper ikke glasset den.
Får kjøpt det på dyrebutikker
Takk :d
menn vet du om noen som kan fjerne eller minske størrelsen på ripen?
Søkte på "[URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?action=search&criteria=ripe glass]ripe glass[/URL]" i søkefeltet, her står det mye. Også advarsel, tenk på hva man gjør for å kutte glass...
riper er så omfattende å fikse at det sannsyneligvis er bedre å kjøpe et nytt akvarium (om du ikke har et veldig stort akvarium)

ellers så vil jeg påpeke at sånne svamper man får kjøpt i dagligvare butikker til bruk for å vaske kjøkkenbenker etc funker greit for å fjerne alger, vel, bedre enn sånne magnetskraper egentlig.
Tenyrafar
ellers så vil jeg påpeke at sånne svamper man får kjøpt i dagligvare butikker til bruk for å vaske kjøkkenbenker etc funker greit for å fjerne alger, vel, bedre enn sånne magnetskraper egentlig.


Helt enig. Eller filtervatt. Eller skrubbehanske av "skrubb-din-kjære-på-ryggen"-typen. Den tar alger på planter og røtter også.

Årsaken til at algemagnet lager riper, var i alle fall i mitt tilfelle fordi jeg hadde rotet skrapen for nær substratet, og det er magnetiske partikler det meste vi velger å dekke bunnen med. Så vekk med den!

Fikk ripen i akvarium med rett glass, og ripen var rent kosmetisk, så jeg snudde ripesiden inn ved en stor ommøblering. Eneste løsning jeg fant...
:s
akvarie med riper er på 200 liter og er sann "trekant" akvarium sanne hjørne akvarium, blir det mye vennskliere å få fjernet den?
Må ikke folk bli nærvøse for noen riper i glasset. Pent er det ikke, men skal fremdeles mye til for at det skal skje noe med karet.

Jeg har selv en del eldre kar jeg bruker i oppdrett som har masse riper og som i tillegg sikkert er 15-20 år gamle. Er heller fare for lekasje via silikonene, enn at glasset skal sprekke.
Jeg tror ikke trådstarter redd for at karet skal sprekke. Det handler mer om at det er til sjenanse.
Henrik Antoine
Jeg tror ikke trådstarter redd for at karet skal sprekke. Det handler mer om at det er til sjenanse.


Vel trådstarter skriver jo at han ikke vil miste akvariet, noe jeg tolker som at han var nervøs for at noe kunne skje. Derfor skrev jeg at det ikke er farlig med litt riper
Takk for svar :)
riktig at jeg var nervøs for at noe skulle skje med akvarie, men no vet jeg at det ikke er så "big deal".

så no har jeg fått vite en bedre måte å fjerne alger på + at jeg ikke er redd for at det skal skje noe med akvarie

Tusen takk for raske svar

Bare et stort PS! til dette å kjøpe kjøkkensvamp. Noen av dem er med såpe så hold tungen beint i munnen og les på pakken. Anbefaler "barberblad-skrapen" fra dyrebutikk eller vanlig filtervatt.
Jeg bruker sånn kjøkkensvamp UTEN såpe

Lykke til med fisker og akvariet, dette går bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap