Plantene spises opp

Jeg er rimelig ny på dette. Jeg ønsker gjerne litt råd og tips om planter. Etterhvert som jeg kjøper planter blir de spist opp før de rekker å vokse og formere seg. Jeg har kjøpt planter som sies å være enkle og som vokser fort, men jeg synes de som vokser opp blir veldig "pinglete", de ser tynne og skjøre ut.

Har prøvd å spurt på div. dyrebutikker, men det virker ikke som de har så mye mere peiling på dette med planter enn jeg har. Så, alle råd og vink om planter mottas med takk og stor glede

Beate
Du skriver at de spises opp, men du opplyser ikke noe om hvem som spiser dem opp...? Hva er det du har som spiser planter? Fisk? Snegler?
Gi litt mere bakgrunnsinfo om akvariet ditt og innvånerne i det, så blir det lettere for andre å svare på innlegget ditt
Ok, takk!

Jeg har et akvarium på 100 liter. Har 22 fisk: molly, slørhale, kampfisk, praktbotia, kinesiske algespisere og sølvhai.
Har prøvd litt forskjellige planter, men føler liksom ikke at jeg får dette helt til, hva kan jeg gjøre for at plantene skal trives bedre og formere seg litt? Slik det er nå spises de opp før de når å vokse.




gjetter på at syndern er slørhalen din di røsker og river og spiser planter.
Slørhale, kamfisk, praktbotia, kinesisk algespiser og sølvhai sammen i 100 Liter?
Oi oi..her får dem ikke mye pusterom..

Sølvhai kan bli 35cm, slørhale 38 cm, praktbotia 40cm, kinesisk algespiser 28cm.
Som sagt kan bli veldig trangt om plass i akvariet ditt
Og kampfisk sammen med slørhale?
Huff, har jeg gjort det meste feil? Er som sakt ny på dette, har spurt meg frem på dyrebutikkene, og fått forståelse av at det va ingen problemer å ha disse fiskene i 100 Liter, det er jo ikke bra

Hvorfor bør ikke slørhale og kampfisk være sammen? Har hatt mine ilag noen mnd og ikke merket at det er noe problem.

Huff, kjenner jeg får helt vondt i magen.
Dette er ikke din skyld. Dyrebutikkansatte er bare programmert inn til å selge. Flertallet av dem har ingen kunnskap om akvaristikk. Men man kan ta lærdom av dette og aldri kjøpe fisk spontant. Søk etter informasjon først.
Bia
Er som sakt ny på dette, har spurt meg frem på dyrebutikkene, og fått forståelse av at det va ingen problemer å ha disse fiskene i 100 Liter. Hvorfor bør ikke slørhale og kampfisk være sammen?


Nei, det er ikke din feil
I dyrebutikkene sier di mye rart, dvs..di hvet ikke men prøver seg, siden "nystartere" ikke kan si noe på det.
Det beste hadde vært om di svarte ærlig, om ting di ikke hvet

Kampfisker har en tendens til å være aggressiv mot andre fisk med slør.
Og motsatt....kampfisken har og langt og fint slør som kan være veeeldig fristende for en gullfisk-munn.

Kampfisk liker å ha det rundt 26-28 grader, gullfisk rundt 15-20 grader(gj.snitt da).
Kampfisken kan tilpasse seg kaldere vann, men trivselen øker nok i varmere vann
Slørhalen..det samme bare motsatt



Inaktiv bruker
Hei. jeg var også som deg i starten da jeg kjøpte fisk anbefalt av dyrebutikkansatte. i hvertfall. praktbotian og sælv haien tror jeg du bør kvitte geg med eller kjøpe et større akvarium, disse artene skal vel ha mins 250 liter å enda større ettrsom de vokser. det er nok slørhalen som er plantespiseren så for den delen kan du kjøpe et eget akvarium med plastikk planter som jeg har gjort med mine slørhaler.
Så hvis dette skal inndeles sån som de burde gå med strømmer, tempraturer og annet i akvarie så kan du kanskje trenge 2-3 akvarier å det er kanskje ikke så intressangt. så du får bare lese mere å se hva du gjør med de forskjellige rasene. Slørhaler kan også gå i dam så det kan du tenke litt på hvis du har en dam i nerheten.
Lykke til videre!!
Hilsen Kristian.
Tusen takk for svar. Mistet helt motet en stund. Har drømt litt om større akvarium, og driver å "godsnakke" med min bedre halvdel. Han har kjøpt seg ny scooter, da er det vel bare rett og rimelig at jeg får større akvarium???

Men om jeg ikke får det, hvilke fisker er ok å ha sammen i 100 literen??

Synes det er trasi at de i dyrebutikkene ser på stort salg som viktigere enn at dyrene og fiskene skal ha det bra. Jeg har forhørt meg med dem i god tro om at de kunne det de jobbet med, men jeg forstår jo nå at det er hær inne jeg skal søke råd og tips, for hær er det heldigvis folk med peiling.

Ære være dette nettstedet, har lært så utrulig mye hær på bare noen dager. Men kjenner jeg får litt dårlig samvittiget ovenfor barna, for jeg klarer jo ikke rive meg løs hærifra, er blitt helt hekta.
Inaktiv bruker
hei.
du kunne hatt ancistrus sånn som spiser alger... 3-5 stk.
du kunne hatt 5-10 platy eller black molly, kanskje noen få corydoras, 5-8 stk. mye mere er det ikke plass oppi der, men du ser når det begynner å bli fisksomt oppi der for å sid et slik.
det er også mye småfisk som kan gå oppi der...
Da var slørhalen, sølvhaiene og praktbotian gitt bort, huff, det var litt kjedelig, men nå bor de i større akvarium, så forhåpentligvis får de det fint dær.
Kjedelig å høre, men trøst deg med at alle fiskene dine har det bedre og at du nå kan velge mellom masse flotte planter som ingen spiser opp!=)
Bia
Da var slørhalen, sølvhaiene og praktbotian gitt bort, huff, det var litt kjedelig, men nå bor de i større akvarium, så forhåpentligvis får de det fint dær.


Det var fornuftig! Ikke noe artig å kvitte seg med store, flotte fisker, men det viktigste er jo at de har det bra.

Har du sett i Fiskebasen her på AF? Der kan du velge og vrake i en mengde fisk som kan trives i en 100 l. Da kan du velge deg ut noen aktuelle arter som vil kunne passe sammen og kan trives med dine vannverdier, og så kan du skrive ned navnene på en liste du tar med deg til dyrebutikken. Da stiller du mye bedre forberedt mot salgshungrige dyrebutikkansatte

Har ikke vært på fiskebasen og sett, det blir neste steg. Å denne gangen ska jeg virkelig være nøye med tanke på hvilke fisk jeg skaffer meg, og kose meg mens jeg leter
Inaktiv bruker
det høres bra ut!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap