Ancistrus dør!

Jeg har ett lite problem.
Jeg kjøpte meg en Ancistrus algefisk. En dag senere døde den. Tok den tilbake til dyrebutikken ilag me vannprøve. da fant di ut at d var bitte litt nitriti i vannet og ph`n var helt fin. Men fikk meg da to nye fordi di ikke hadde flere av den str. Begge er nå døde, to dager etter jeg fikk di. Dro tilbake å kjøpte meg test for nitriti. Det var ikke noe galt med vannet denne gangen. De andre fiskene jeg har er friske og fine.
Noen som vet hva det kommer av? Hva må jeg såfall gjøre for å få det bedre?

Håper på å få hjelp
Kan ikkje sei så mykje om dette her.

Men hvilket ting har du i karet ditt? sand/grus, planter etc?
Det kan gi andre en peikepin på hva som kan vere galt.

Ancistruser skal vere ganske hardfør fisk som blir brukt til innkjøring av akvarium/pumpa.
Håper du finner ut hva som kan vere galt.
Hvilken nitrittest brukte du?` Dråpetester eller strips?
Har noen planter,grus, 1 rot og en akvariefigur.
Alt var godt vasket med rent vann før d ble satt i akvariet.

Skjønner ikke hva det kan være når alle vannprøvene er fine å når alt var gjort rent og di andre fiskene er fine å friske..
Sparesset
Hvilken nitrittest brukte du?` Dråpetester eller strips?


Brukte dråpetester.
Hva er verdiene på vannet da?
Tenker da på PH, KH, GH NO2 (nitritt)

Noe galt her går det fort galt med fiskene dine også
verdiene er jeg ikke sikker på. dyrebutikken tok di testene. jeg har bare tatt test på NO2. og der ble d ikke noe farge på vannet
tempraturen er 23-24 grader
Kanskje du kan forklare hvordan du introduserer fiskene til akvariet. En brå overgang kan være fatalt for alle fisketyper.
Jeg pleier å la posen fiskene kommer i flyte i vannet i minst 15 minutter, etter det tar jeg en kopp akvarievann oppi posen hvert 5 minutt, ca 4-5 ganger. Etter dette tar jeg å heller ut mesteparten av vannet fra posen, men lar det være litt igjen, fyller så opp med akvarievann i posen og lar den ligge i fem minutter til. Slipper så fiskene ut.
Gjør det slik som det står på posene som jeg får fiskene i. Ca slik du forklarer det
Nh3/nh4 ?
"Alt var godt vasket med rent vann før d ble satt i akvariet."
Fra springen ? Håper ikke du gjorde det med filteret. I såfall har du
mistet de viktige bakteriene som omdanner Ammonium/Ammoniakk
til Nitritt og de som omdanner Nitritt til Nitrat. Les denne artikkelen
om vannverdier.
"dyrebutikken tok di testene" De burde vel også testet NH3/NH4.
Sannsynligvis har du Ammoniakk-forgiftning og må bytte en del av
vannet daglig en periode til du har fått nok bakterier i filteret for at
ikke de andre fiskene også skal dø.
Hvis karet er ganske nystartet, kan det hende at filteret ikke har opparbeidet seg nok av disse filterbakteriene. Filter-guffe fra et
innkjørt filter vil da kunne rette opp dette. Lykke til !
takk for tipsene. tar å drar til dyrebutikken for å sjekke alt dette
Inaktiv bruker
Det skal mye til før en ancistrus dør, selv sykdom som hvitprikk osv er de faktisk ganske så immune for. Og de tåler i grunnen å gå i både lav og høy ph, samt også temperaturforandringer har jeg erfart. Så det er kanskje nitritt i karret ditt, men selv det skal de faktisk tåle en del av før de stryker med.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap