Grus eller sand

Heisann!

Jeg startet opp igjen akvariumet mitt for 2 uker siden, og brukte da den gamle grusen som jeg hadde. Etter 1 uke kjøpte jeg nye planter og en rot med mose

Nå har jeg sett litt rundt på fisk som virker interessante, og virker som de jeg liker best "krever" sandbunn. Jeg lurer bare på om hvis jeg bytter ut grusen med sand, om jeg da må begynne innkjøringsfasen helt på nytt?

Også lurer jeg på hva som anbefales i begynnelsen med utskiftningen av vann, hvor ofte og hvor mye når jeg har en 110 liters? Leser mye forskjellig, en gang i uken der og en gang i måneden her. Vil gjerne gjøre det riktig For sist da det var i bruk tok jeg ikke mye hensyn til mye:P

Mvh Saskia
Du trenger ikkje begynne på nytt, men fyll noen bøtter med akvarievann og få med så mye grums som mulig fra grusen oppi bøttene, bytt grusen med sand så har du vannet med grums oppi karet igjenn så har filteret noe å jobbe videre med.

Sand er en fordel vist du skal ha bertefisker eller andre fisk som graver.

Når det gjelder vannbytte så bytter eg ut ca 30% vann en gang i uken, vannet eg har oppi karet igjenn lar eg stå i bøtter over natta sånn at dei har fått romtemperatur då blir det ikkje for store temp svingninger i karet.
har kjøpt 5 bøtter som eg bruker kun til akvariet, då veit eg at det ikkje er noke farlige stoff i bøttene

Lykke til med en fin hobby
Jeg liker best sand, pga utseene Men jeg har lagt merke til at fiskene jeg har som lever mesteparten av livet sitt i bunnen av akvariet har blitt mye mer livlige etter at jeg bytta fra grus til sand
Inaktiv bruker
Ja, sand er nok best for de fleste fisker, men den fineste biltemasanden anbefaler jeg ikke, da den virvles opp alt for lett og gjerne kommer inn i pumpa osv. samt at fiskene hele tiden er dekket av sand så man kan tro de har fått hvitprikk. Så kjøp heller sand i dyrebutikken, det er bedre enn biltemasanden som anbefales i det vide og brede her på forumet. Skulle nesten tro de var sponset av Biltema for å snakke om denne sanden dag ut og dag inn.

Selv foretrekker jeg veldig fin knust grus i akvariene mine, det virvles ikke opp og fester seg ikke på fiskene.

Men, en som foreslår å ta med grums fra akvariegrusen du har over i akvariet igjen, det anbefaler jeg ikke. Man får jo med en masse dritt og ikke nødvendigvis bare gode bakterier på den måten. Mye ikkenedbrutt avfall er vel ikke akkurat det man ønsker å beholde.

Å bytte ut grus/sand i akvariet innvirker ikke så veldig mye på noe som helst, hvis man i det hele tatt skal ha gode bakterier i et lag med sand bør det være minst 10 cm, og grus holder vel neppe på bakteriene på samme måten som sand uansett.
Vannelement
Så kjøp heller sand i dyrebutikken, det er bedre enn biltemasanden som anbefales i det vide og brede her på forumet. Skulle nesten tro de var sponset av Biltema for å snakke om denne sanden dag ut og dag inn.


At folk er sponset av biltema er da en litt drøy påstand å komme med, det er jo faktisk en enkel grunn til at noen foretrekker akkurat den sanden. Og den er som følger at biltemasanden er avrundet morenessand mens rådasand (som er det produktet dyrebutikkene hovedsakelig tilbyr) er knust sand med skarpere kanter. Forskjellen kan du se nederst i denne artikkelen . Når man vil ha fisker som siler sanden gjennom gjellene og ønsker å gi dem det beste blir morenesand det naturlige valget.

Jeg har kun erfaring med den såkalte "grove" typen sand og har bare positive erfaringer. Ingen hvitprikklignende tendenser, ikke sand i pumpen, fiskene siler sand og koser seg dagen lang osv. Det hender det legger seg noen sandkorn oppå blader og røtter når jeg roter i akvariet, men da bare virvler jeg litt forsiktig i vannet rundt så de flytter seg og synker ned på bunnen.

Filterbakteriene sitter i filteret, og det er de du skal ta vare på, så bare sørg for at filteret går og er koblet til strøm (sett det evt i en bøtte med akvarievann om det er vanskelig å ha det i karet mens du jobber) så er det bare å spa ut grusen og tilsette sand.

Jeg tror knapt å ha sett en anbefaling for Biltemas mest finkornete sand, den er for finkornet. Den "grove" derimot er det svært mange som bruker og er meget fornøyd med. Pass bare på at det er den sanden som har påskrift om at den egner seg bl.a. for akvarier. Kan ikke se noe galt i å anbefale noe man er fornøyd med og som i tillegg er billig!

Knust grus er ikke å anbefale om man holder fisk som spiser det de finner på bunnen (eks. corydoras) , og enda mindre til fisk som siler sand gjennom gjellene på leting etter mikroorganismer (små jordspisere som Apistogramma, sommefuglciklider, kuhliiål m.fl.)

Bakteriene som bryter ned avfallstoffer finnes overalt i karet, på alle flater der de kan feste seg, dvs. også røtter og bunnmateriale som sand og grus. Når du bytter fra grus til sand, mister du derfor endel bakteriemasse. Det er lurt å ikke øke fiskebestanden de nærmeste par ukene etter at du har skiftet fra grus til sand, slik at bakteriebestanden får bygget seg opp igjen.
Takk for alle innspill. Var en tur innom biltema i Åsane for å se etter sand, men der var de desverre tom. Så da ble det Rådasand på meg Eneste er at jeg ikke fikk skifte idag fordi typen min og vennene hans var så dumme og kjøpte fisk til meg, snilt gjort men de kunne jo ha spurt meg:P

En bladfisk og en haimalle, har sjekket nitrit og den var heldigvis godkjent, men ph-en var litt høg. Hjelper det med vannskift? De hev fiskene i med en gang desverre, har det noe å si for de om jeg skifter litt vann nå?
Tror kameraten din er glad i store fisk!!

Haimaller egner seg dårlig i vanlige akvarier, for å si det forsiktig
Sølvhaimalle, som trenger minst plass, kan du lese følgende om i fiskebasen:

"Holdes i gruppe i store akvarier. Mye fritt svømmerom. Hovedsakelig brakkvannsfisk fra utløpene til store elver i Sør- og Sentral-Amerika på Stillehavskysten".
Stort akvarium beskrives her som minimum tre meter langt med 1500 liter.

Vanlig haimalle (Pangasius hypophthalmus) blir 130 cm lang og:
"Holdes kun i svært store akvarier. Stimfisk. Selv ungfisk bør ha store akvarier da de er meget aktive svømmere. Fisken er lettskremt og skarpe gjenstander i akvariet kan lett skade fisken. Dekkglass/heldekkende topp er nødvendig da fisken også hopper." Stort akvarium her er også tre meter langt men med et volum på 2500 liter.

Denne fisken selges bl.a. i dagligvareforretninger, da som frossenfilet av hvitfisk. Av og til er den merket Pangasius. Smaker egentlig ganske godt!

Det finnes en type til, men den kan, om plassen tillater det, bli tre meter lang! Det vil være dyreplageri å ha alle disse i vanlige akvarier.

Av de fire typer bladfisk som er beskrevet i fiskebasen, er det bare den minst kravstore, Monocirrhus polyacanthus, som egner seg i ditt kar. Den bør imidlertid ha en pH nede på mellom 5,0 og 6,0.

Jeg ville tatt disse med tilbake til akvariebutikken og bedt om å få igjen pengene! Kanskje bortsett fra
bladfisken, hvis det er ovennevnte du har fått. Men den krever altså temmelig surt vann for å trives.
Store fisk ja, ante ikke de kunne bli såå store..ble litt sjokkert da jeg leste om fisken. Kameraten har sagt at jeg bare skal passe på den midlertidig, så når den er for stor til mitt kar, da skal han overta fisken. Hans plan er å skaffe seg et ganske stort kar, det håper jeg hvertfall for fisken sin del.

Og når det gjelder bladfisken så tror jeg at jeg skal prøve å holde ph nede på 6, og satse på at den har det bra Vet noen om de foretrekker å holdes i par/grupper? noen andre som har disse artige skapningene?

Når det gjelder mat, så har jeg prøvd med litt vanlig flakfor og frosne mygglarver. Haimallen spiste litt, men såg ut som den hadde vansker med å spise disse fortypene? Og bladfisken spiste ikke i det hele tatt som jeg låg merke til. Noen tips eller ideer til fôr for disse fiskene?

Og til slutt; jeg kjøpte jo rådasand igår og skulle bytte, lurer på hvor lenge jeg må vente med å skifte fra grus til sand, nå som det er 2 helt nye fisk i akvariumet?
Jeg ville ventet et par uker til du er sikker på at filteret har fått opp en god bakteriekultur, slik at du greier deg uten det som finnes i grusen.
"Tålmodighet er snarejegerens krutt", men det er ikke dumt å ha for akvarister heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap