Valt av utstyr til 350 liter

Hei!
Har et akvarie på 350 liter og vi har tenkt å starte opp med diskus. Vi har for i flere år hatt saltvannsakvarie, men det ble for mye styr med vannverdiene og utstyret. Akvariet er innfelt i stueveggen, og resten av akvariet står i en liten bod. Har sump og god plass der. Når vi nå skal begynne på nytt har vi en del spørsmål
1: Hvilket filtersystem anbefales til dette karet?
2: Finnes det matter som en legger på bunn for å filtrere vekk dritt?
3: Er det spesielle hensyn en må ta når en satser på å ha diskus?
4: Er diskusen like utsatt for sykdom som de andre ferskvannsfiskene?

Mvh Elin
discus er en fantastisk fin fisk er ganske ny innen discus hold. Det du må passe på, er å kjøpe fisk som er fri for gjellemark!! Mye discus med det der ute. Får du den, blir det mye jobb og medisinering. Kjøp helst fra private, som har hatt gjellemark kur på discusen sin. Jeg har kjøpt både privat og i butikk. Var så heldig å få med gjellemark på kjøpet fra dyrebutikken. Hmf. Skal si jeg var lei vannbytter når kuren var ferdig!!
Om du har, eller ihvertfall har plass til sump ville jeg uten tvil valgt det som filter!
Med Discus er det viktig å holde bra og jevne vannkvaliteter.
Så en sump med 2-3 forskjellige filtermedier ville være perfekt til jobben.

Hva med helsa?
Tja, kan kanskje si det så enkelt som at dårlige Discus
er mer utsatt for sykdom enn friske og parasittfri fisker.
Med det mener jeg, som nevnt ovenfor, at om du får tak i gode fisker
uten gjellemark og slikt så kan du få et enkelt fiskehold i mange år.
Mens om du får fisk som har svekket imunforsvar av en eller annen grunn,
ja da kan det bli litt jobbig for å komme ajour igjen.

Bruk derfor litt tid på å sjekke hvem som tilbyr kvalitetsdiscus og prat litt med disse.

For min del har Discushold vært ganske så lett og lystbetont!
Snart to år nå med Discus i en 540L, og de vokser og trives.
Har ikke hatt noen nevneverdige problemer, men har drevet med akvarier i en del år.

Lykke til, håper der kommer noen tråder her om akvariet og fiskene deres framover!
Takk for gode tips. Får lese meg opp før jeg setter i gang, så jeg slipper så veldig mange nedturer. Greit å lære av andre sine feil.
Elin
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap