Coryene mine har lagt egg!!

Jeg er litt forundret og veldig positivt overrasket her.. Jeg har et ganske nyoppstartet akvarie på 112 l m 3 perleguramier, 8 coryer (3 albino, 3 paleatus og 1 leopard) pluss to bittesmå ancistrus yngel. Coryene kjøpte jeg for en uke siden, og nå har jammen meg Albinoene begynt å legge masse egg på pumpa mi og på varmekolben Hva skal jeg gjøre med eggene? Vil de overleve der eller burde jeg ha plukket de ut og satt de i eget kar? (noe jeg ikke har) Det er masse planter og skjulesteder. Har en stor rot dekket med javamoser og javabregner og har endel cabombaer også.. Skal ut på auksjonen i Drammen i morgen å kjøpe meg noe pistia.. Er det noe sjans for at yngelen min vil overleve??

Legger med noen bilder av coryene mine da, jeg har forstått at albino ikke er en egen art.. Kanskje noen kan hjelpe meg å identifisere de

Det er nok mest sannsynlig albino corydoras aeneus.
Hei wilma
Bla deg fremover her så vil du finne albinoen din
Disse legger jo kjempemasse egg så hos meg fikk jeg frem 3 stk yngel uten og gjøre noe som helst.
Men du kan jo lese litt her om cory oppdrett.
Og når du er på auksjonen i Drammen kan du jo også kjøpe deg mikromark kultur og lage deg yngel mat så er du i gang!
Skjekk denne artikklen.

Lykke til.
Wilma77
nå har jammen meg Albinoene begynt å legge masse egg på pumpa mi og på varmekolben :) Hva skal jeg gjøre med eggene? Vil de overleve der eller burde jeg ha plukket de ut og satt de i eget kar? (noe jeg ikke har) Det er masse planter og skjulesteder. Har en stor rot dekket med javamoser og javabregner og har endel cabombaer også.. Skal ut på auksjonen i Drammen i morgen å kjøpe meg noe pistia.. Er det noe sjans for at yngelen min vil overleve?? Legger med noen bilder av coryene mine da, jeg har forstått at albino ikke er en egen art.. Kanskje noen kan hjelpe meg å identifisere de ;)




Du skriver litt som at eggene allerede er klekket, hehe. Vil yngelen overleve skriver du ;- =) Som regel pleier folk å ta ut eggene og legge de i egen beholder. Jeg for min del bruker en isboks, og funker veldig bra. I boksen må du ha en luftestein knyttet til en luftpumpe.

Bilde viser min isboks hvor det begynte å klekke aeneus i går kveld. Mugne egg fjernes etter hvert da dette smitter. Egg kan klare seg i karet, men iallefall to av de tre coryene du har er kjent for å spise sine egne egg.

Ønsker deg lykke til og GRATTIS =)
Takk for det Hehe.. Det er jo ingen selvfølge i det hele tatt at eggene klekker og at det kommer yngel, men man må jo håpe Da får jeg nesten prøve å få kjøpt inn litt yngel mat og luftestein Jeg har gått rundt her å bekymret meg over vannverdier og prøvd å fore forsiktig for ikke å få for høy nitritt i vannet, og nesten gått å telt over all fisken hver morgen.. Siden karet er så nyoppstartet.. Og så dukker det opp EGG?? De hadde vel ikke lagt egg om de ikke hadde trivdes, så jeg kan vel ta dette som et meget godt tegn?
Wilma77
Takk for det :) Hehe.. Det er jo ingen selvfølge i det hele tatt at eggene klekker og at det kommer yngel, men man må jo håpe :) Da får jeg nesten prøve å få kjøpt inn litt yngel mat og luftestein;) Jeg har gått rundt her å bekymret meg over vannverdier og prøvd å fore forsiktig for ikke å få for høy nitritt i vannet, og nesten gått å telt over all fisken hver morgen.. Siden karet er så nyoppstartet.. Og så dukker det opp EGG?? De hadde vel ikke lagt egg om de ikke hadde trivdes, så jeg kan vel ta dette som et meget godt tegn?



Eggene må du ta ut når coryene er ferdig med å leike... I morgen vil dem om du ikke gjør det, mest sannsynlig være spist opp. I allefall en god del av dem. Luftestein bør du skaffe deg, evnt låne en snarest, da dette er nødvendig, ellers vil eggene mugne i boksen ganske så raskt.

Mona O har en del skrevet om corydoras og oppdrett, anbefaler deg å lese det =)

Sees på auksjon i morgen ;- =)
Mulig om ikke tidligere, at du kan få skaffet deg en luftestein der
Hvordan plukker jeg eggene da?? tror jeg får gå med et stort skilt hvor det står enten WILMA eller NYBEGYNNER, TRENGER HJELP!! på.. hehe
Wilma77
Hvordan plukker jeg eggene da?? tror jeg får gå med et stort skilt hvor det står enten WILMA eller NYBEGYNNER, TRENGER HJELP!! på.. hehe ;)



Help skal du få... Er det ikke derfor du er aktivt medlem her da Wilma? Egg som er så ferske er greie å bare "trille" av varmekolber og pumper. Har du litt negler kan du også pent skrape de av. Jeg tar ut dette (pumpe/kolbe) og holder det over boksen jeg skal ha eggene. Egg som blir lagt på glassene i karet bruker jeg et flatt knivblad til å skrape av. Skrap nedendefra og oppover og skyv av eggene fra kniven og ned i boksen, ellers mister du eggene i sanden din.
Da er eggene flyttet over i isboks Sees i morgen da.. Jeg er hu lille, runde med mørkt langt hår som flyr rundt etter en 6 åring og med en kompis og sønnen hans på slep.. hehe.. Bare å gripe tak i å si hei
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap