Over eller under vann?

Den dingsen som pumper vann fra pumpa og ut i akvariet, skal den være over eller under vann? Nå står den akkurat i vannskorpa, men surkler da så mye.
Hvis du har et innvendig filter med en eller annen slags stor knapp med hull i på toppen, skal hullet plasseres ca en centimeter under vannflata. Hullet er til å putte en slange i, som henges utenfor akvariet hvis man har bruk for ekstra lufttilførsel. Står hullet på dingsen i overflata, suger den luft og bråker noe aldeles...

Var dette uforståelig tåkeprat langt ute på jordet, er det lurt å skrive noe om hva slags utstyr du har, da kan det hende du får svar fra noen som kan noe om akkurat det utstyret :o)
Litt under er fint, akkurat sånn at det ikke bråker men at du fortsatt rører opp vannet i overflaten. Da får du god tilførsel av oksygen i vannet.

Wobbler
Sorry, glemte å skrive at jeg har utvendigpumpe Fluval 204.
Jeg har to utblås i mitt kar. Det ene er helt nede ved bunn langs bakveggen og er et rør som det er huller i bortover. Hullene peker rett opp slik at vannet går i retning overflaten. Det andre klarer jeg ikke helt å forklare hvordan ser ut, men den sender vannet rett ut gjennom en røråpning og litt oppover. Den har jeg like under vannoverflaten, men den så langt under at den lager minimalt med lyd. Det kommer kanskje et lite klukk av og til, men ikke på en sånn måte at vi merker noe til det. Denne skaper en del strøm i karet, noe fiskene mine liker. Men ikke alle fisker er like begeistret for vannstrømninger.

Putt for all del utblås under vann om pumpen din tillater det, jeg hadde ihvertfall blitt veldig sliten av å høre på lydene fra utblås over vann. Det viktigste du må passe på når du plasserer utblås er at vannet på overflaten er i bevegelse, slik at det taes opp oksygen i vannet. Bobler i vannet er ikke nødvendig, det bare stresser fiskene. Det kan også være en fordel å ha utblås og innsug i hver sin ende av karet om det er mulig, for å få minst mulig helt stillestående vann i karet. Finn gjerne ut om fiskene dine liker strømninger i vannet eller ikke, og plasser utblås ut i fra det.
Takk for svar. Jeg har nå flyttet utblås lengre ned, og det var mye mer behagelig for meg. Håper bare fiskene syns det samme da.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap