Kjøp av brukt akvarium og smitte?

Inaktiv bruker
Jeg har ikke noe kunnskap om sykdom og hvordan dette spres, og nå lurer jeg på hvordan det er om man kjøper et brukt akvarium som det muligens har vært sykdom i. Hvordan kan man sikre seg mot å utslette smitte som måtte finnes i karret, i grusen eller i filterpumpa?

Kan man i teorien få med seg sykdom via en brukt filterpumpe?

Hvis man ikke setter inn fisk med en gang og kjører varmekuren på 32-34 grader i noen dager eller en uke, har det noen hensikt? Eller er det sånn at feks hvitprikk ikke kan overleve uten en vert uansett, så at de dør innen en uke?

Jeg spør fordi en venn av meg fikk overta et akvarium nylig, det hadde stått på jobben hennes og fiskene hadde dødd, men hun er usikker på grunnen til at de døde, om det kom av sykdom/smitte eller av overforing. Og hun vil ikke risikere å kjøpe nye fisk før hun er helt sikker på at det ikke er igjen smitte i karret. Hun har satt opp karret med vann i og den innvendige filterpumpa går, og det er den samme grusen i bunnen som var med, som ikke er fjernet ( tynt lag).








Kjør en varmekur i 2 ukers tid uten fisk.
Inaktiv bruker
2 uker? Så lenge altså?

Så disse sykdommene/smitte som feks hvitprikk overlever i så lang tid ved si ca 34 grader?

Hva med en forebyggende kur i akvariet, uten fisker i, med esha exit, har det noen hensikt?

Jag har null peiling på slikt for jeg har selv aldri opplevet sykdom i mine akvarier. ( tvi tvi)
Medisiner kan slå hart utover den biologiske kulturen i akvariet.
Sykdommer kan komme uansett egentlig, du må jo bare satse, hihi.
Jeg ville begynt med en gang på noe billige fisker, algespiser eller lignende.

Jeg har hatt fisk i mangen år.
Eneste problemet jeg har vert borti er
Nr.1 prikksyke, da låg tempen på 24
Nå er den konstant på 28-29 alldri problemer nå i ettertid
Nr.2 Hexamita, dette er noe herk som krever kraftig medisinering.
Smitten kom med en Discus

Inaktiv bruker
Så du mener at prikksyken kommer lettere hvis man har lavere temperatur i karrene? Det var interessant. Jeg holder konstant 26 grader i mine karr selv, men har aldri opplevet sykdom. Det er nok ren flaks, for jeg har ikke vært noe særlig flink til å benytte karantekarr ved kjøp av nye fisker, dessuten hender det seg jo at man bytter litt på planter og ting i karrene og tar fra et karr til et annet osv.

I teorien kan man vel få med seg smitte bare man kjøper noen reker også? Jeg har hatt masse reker i mine karr, men nå har jeg knapt noen igjen for jeg har gitt bort resten siden de stjal eggene til fiskene mine ;0)

Men, det er interessant hvordan noen får smitte/sykdom mens andre slipper unna. Man kan lure på hva som utløser det. Og skal jeg være helt ærlig så har jeg nok alltid "overforet" fiskene mine, da jeg har vært alt for generøs med å mate dem. Men, det å beregne mat til fisker er neimen ikke lett heller!
Hihi, jeg har alldri giddet å bruke karantene hjemme.
Man tar de som måtte komme, jeg glaner på hver eneste fisk hver dag.
Holder godt øye med barne mine, ser at alt står bra til.
I teorien går det desverre aldeles helt utmerket å få med smitte via vannet i filteret. Hvitprikksyklusen er 7 døgn ved 25 grader, hvorav 48 timer er som frittsvømmende og mulig å behandle. Av bitter erfaring kjører jeg karantene på så godt som alt, også planter. Har man reker bør planter forøvrig alltid stå litt, de kan være behandlet med sprøytemidler.

Selv ville jeg ha kjørt normal temperatur slik at planteveksten kommer i gang, og uansett redsel for sykdom eller ikke ventet en uke eller to med å sette inn fisk, slik at jeg var sikker på at alt har overlevd flytting. For å holde bakteriekulturen ved like mens jeg ventet (den må jo ha mat :o) ville jeg tilsatt litt Salmi (Kjenner jo ikke akvariestørrelsen og hvor mye fisk som har gått i karet, men et par milliliter pr 100 liter, kanskje?). Medisinering for sikkerhets skyld er nesten helt håpløst, hvis man ikke vet helt sikkert hvorfor fisken som gikk i karet døde, og som ilder-lady sier, bakteriekulturen er sårbar for all slags medisin.

Glad fisk i stabilt kar kan godt være uimottagelige for smitte selv om man plumper ting ut i karet, og det er jo godt å høre at det kan gå bra!
Inaktiv bruker
Takk for svar.

Så det jeg lurte på spesielt var altså om hvitprikk kan overleve i et karr uten fisker i lengre tid, det vil si da ca 7 dager siden det er deres livssyklus? Jeg tenkte kanskje de døde når de ikke har en vert (fisk) de kan infisere og at de var avhengige av en fisk for å overleve videre. Men, de kan ihvertfall overleve de 7 dagene da, sel vuten fisker i karret?

Ja, jeg har overtatt både planter og litt av hvert fra andre uten å noensinne få sykdom selv, men når man har dyr/verdifull/sjelden fisk i karret er det klart at man vil være litt ekstra forsiktig og ikke vil gamble med ting. Men, jeg har nok vært en anelse naiv, for jeg visste ikke at smitte kunne overleve så lett på planter, håver og andre ting. Har ikke tatt så mange forhåndsregler selv.
Men, når veninna mi nå overtok et karr som det sannsynligvis har vært sykdom i så begynte jeg å tenke litt over dette med smitte, og så begynte jeg å lese litt her på forumene og fikk jo rene skrekken da jeg kom over noen innlegg som gjaldt farlige bakterier/sykdom som også kunne smitte over på mennesker. Det beste er vel å ikke tenke for mye




Helt enig, paranoia er ikke bra for helsen, og det hender fortsatt jeg må stoppe meg selv fra å svelge hjertet hvis en fisk klør seg i all uskyldighet. Du sier du har overtatt "fra andre", og der ligger nok forklaringen på mye, bruker ikke mye tid på karantene på fisk jeg har overtatt fra folk jeg stoler på. Det er annerledes med kjøp fra butikk, det er risiky business...

Men altså, når det gjelder din venninnes akvarium er det jo for dumt å ta sjanser hvis hun tror det har gått syk fisk i karet. Nå er det veldig moro å mate fisk, og et jobbakvarium - jeg har egentlig sånn oss imellom mer tro på dårlig vannkvalitet. Men dårlig vannkvalitet vil hun jo slett ikke utsette fisk for hjemme hos seg selv, og da har det fort gått nødvendig tid uansett.

Hvitprikk-elendigheten har dette vinduet på 48 timer til å skaffe seg en ny vert, da svømmer larver rundt og kan drepes. Resten av tiden fordeles mellom å plage fisk, eller ligge på lur i bunnen og formere seg, i form av en "cyste" som sprekker, en parasitt blir til mellom 500 og 2000 larver på jakt etter ny vert.

32 grader eller mer tar knekken på parasitt og alle etterkommere nokså raskt, men en del planter og fisk tåler ikke så høy varme, så jeg har aldri forsøkt. Hvis plantene har overlevd kontor-tilværelsen hadde jeg heller brukt krefter på å få dem etablert igjen, enn å ta sjansen på å sette inn fisk for tidlig :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap