Overtagelse brukt akvarium

Ja som travel 3-barns mor tar jeg korteste vei, og spør før jeg leter....

så hvis jeg kjøper er brukt akvarium bør jeg vel ta vare på endel av vannet og,
hvis mulig.
Hvor mye i så fall? Noen erfaringer i forhold til å korte ned innkjøringstid?
Tenker å kjøpe et på 150-200 l.

Takknemlig for svar,
Får du pumpe sand i tillegg.
Mye dritt i dette.

Ellers er de bare å spørre på en zoo foretning / veninde, om du kan få litt skittvatten rett fra en pumpe.

Beste måten å jukse på
Hehe, ok.
Takk for et ærlig svar.
Å ta vare på vannet vil ikke bety mye for innkjøringstiden. Filtergrums eller snad/grus derimot vil hjelpe godt.

Pass på at filterbakteriene får næring under innkjøringsperioden, ellers vil de dø ut og innkjøringen mislykkes.

Søk innkjøring på AF om du ikke allerede har gjort det, mye god info lagret her.
Takk for innspill.

Ja da er jeg den stolte eier av et juwel 190 l hjørneakvarium.
Fikk overta grus i ei stor bøtte. Så får jeg søke litt her inne og se hvordan jeg går fram.
Har pumpa vært avslått mer enn 1-2 timer? Bakteriene som renser vannet for avfallsstoffer bor i filteret i pumpa, ikke i vannet. Noe er i underlaget også.

Hvis pumpa har vært avslått så lenge at bakteriene er døde så må karet kjøres inn på nytt.

Grattis med en fin hobby forresten :o)
Hvis det er grus du har fått med, bør du tenke over om du ønsker å beholde den. Mange typer bunnlevende fisk (dvergciklider som jordspisere (eks. Apistogramma) corydoras, kuhliål m.fl.) bør avgjort ha sand med kornstørrelse mellom 0,2 og 1 mm for å trives og kunne utfolde naturlig adferd. Grus er ok for fisk som ikke finner maten sin på bunnen.

Når du leter etter fisk du ønsker å ha i akvariet ditt, bør du se etter hvilke vannverdier de trives best i (surhet pH, hardhet GH; KH, temperatur. Det er best, og i det lange løp billigst, å velge fisk med samme krav til vannverdier. Det kan også i starten være mer krevende å skulle gjøre store korrigeringer med det kranvannet du til vanlig har. Etterhvert som interessen tar andre retninger enn et selskapskar, kan du jo tilpasse vannverdiene til de fiskene du vil satse på. Det er så mye å velge mellom, utseende, adferd, yngelpleie for å nevne noe.

Jeg startet med et 530 liter selskapskar for to år siden. Hadde jeg visst da hva jeg vet nå, hadde jeg isteden kjøpt en reol med 6 stk 120 liters kar. Da står en mye friere til å velge ulike typer fisk fordi man kan tilby akkurat det den fisken ønsker. Nå er selskapskaret gjort om til et artskar for Apistogramma, 5 kar til er på plass og snart også en reol med 6 stk 54 liters kar. Dette kalles litersyken! Det finnes ingen effektiv kur mot den, heldigvis.
hei

vedr å korte ned innkjøringstiden, gjorde vi dette.... vi fikk gammel filterull fra en kompis, og vi la dette inn i filteret vårt, og startet opp.... det funket helt topp
cara79
Har pumpa vært avslått mer enn 1-2 timer? Bakteriene som renser vannet for avfallsstoffer bor i filteret i pumpa, ikke i vannet. Noe er i underlaget også. Hvis pumpa har vært avslått så lenge at bakteriene er døde så må karet kjøres inn på nytt. Grattis med en fin hobby forresten :o)


Leste akkurat dette et annet sted. Så det var faktisk noe jeg tenkte å spørre om.
Jeg fikk beskjed av hun som solgte meg det (som jobber på dyrebutikk) at jeg ikke
skal vaske grusen. Men nå ble jeg veldig i tvil. Kan døde bakterier forgifte vannet?

Hva med filteret? Skal jeg vaske det, eventuelt hvordan?
ok, når jeg leser 500's tråd om innkjøring ser jeg at filterslam er nyttig for å korte ned innkjøringstid. Hvor lenge kan bakteriene leve i slammet? Vi er i den kjedelige
situasjon at vi må fjerne en kamin før vi får satt akvariumet på plass.
Så vann i det blir det tidligst til helgen.

Hvorfor får jeg forresten ikke editert mine egne innlegg her inne når det har gått ei viss tid?

Juvelkaret har vel fastmontert innvendig filter? I så fall har dere et problem. Bakteriene tåler ikke å være uten vann i så lang tid. Dessuten må bakteriene ha næringstilførsel.

Ser ut til at dere må ta innkjøringen fra start. Om dere kan få filtergrums fra noen dere kjenner som har akvarium, vil det korte ned prosessen.
Som andre her sier, bakteriene kan leve i 1 time eller 2 før filteret bør være oppe og kjøre igjen. Går det lenger tid enn dette er nok mesteparten døde.
Døde bakterier er ikke bra, så da bør du skylle filteret rent for grums (med rent vann)!

Det samme med grusen (dersom du skal bruke den, jfr. tipset om sand over), skyll den så godt du kan i rent vann.

Så starter jobben med å bygge opp bakteriekulturen i filteret, gjerne med bruk av filterslam fra en annen akvarist/butikk.

Lykke til!
ok, tusen takk for tips om sand! Herved bestemt.
Sender gubben til biltema.

Fikk noen filter med, så det greieste er vel å bytte, så er alt fra start?
Start på nytt og bygg opp karret ditt sånn som du vil ha det, skift all filtermedie så er du sikker på at alt er iorden når det er innkjørt.....

Man vet aldri hvordan forrige eier har drevet akvariet sitt, og i gammel grus og filtermedie kan det også ligge sykdomsfremmende bakterier og parasitter som ikke er hyggelig å ha i ett karr...

Lykke til !
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap