Må ny biltemasand renses el. før bruk?

Har kjøpt biltemasand til akvariet. Må den vaskes eller renses noe før jeg kan ha den i akvariet, eller kan man ha den rett i??

Etter min mening bør ALL sand skylles før man har den i akvariet. Man unngår dermed mye støv som gjør vannet uklart.

Stephan
Jeg anbefaler deg å skylde litt av den først. Ikke at du MÅ gjøre det , men den støver litt og vannet kan bli litt grått og uklart de første dagene. :o)


Så noen hadde skrevet det samme , men det får stå alikevell ...
Da har jeg vært heldig. Har ikke skylt sanda, men har ikke hatt noe støv eller grums. Helt klart vann med en gang, i alle kar
Funnet ut att om ein er forsiktig når ein fyller i vann så blir ikkje vannet grått eller skittent.
hvis du er forsiktig når du har i vann i akvariet så går det greit. har kun brukt grov biltema-sand og aldri hatt "tåke"-vann
legg et fat/asjett eller noe oppå sanden, som du heller vannet oppå. da slipper du å virvle opp sand

Jeg vasket ikke min biltema sand, men brukte denne metoden. vannet var krystallklart med en gang
hjertelig takk for alle svar Nå er sanda på plass og jeg er stråle fornøyd
Unødvendig jobb å skylle Biltema sand før den kommer i akvariet. Ved ALL sand er det lurt å fylle først litt vann i akvariet sånn at det er 15 cm høg for eksempel. Deretter fyller man sand direkte fra posen i vannet. Fordelen med denne metoden er:
1. Man får sanden i luftboblefritt i akvariet. Eller kan det kan ta feire månader å få luften ut.
2. Man fjerner største delen av vannet etterpå og dermed fjerner man en god del finstøv også.

Man kan være forsiktig med å fylle vann etterpå men etter min erfaring er Biltema-sand så ren at det blir ikke mye støv i vannet uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap