Noen spørsmål om akvarium

Hei! Jeg er en helt fersk akvarie-eier og har en del spørsmål. Jeg var nede på den lokale dyrebutikken og kjøpte et 54L akvarium forrige lørdag. Jeg ble fortalt at jeg bør la akvariet stå og gå i 7-14 dager før jeg kjøper fisk. Er dette nødvendig, og holder det å vente en uke?

Reagerer fisk på lyd eller raskt endrende lys (f.eks fra TV)?
Pumpen/filteret mitt bråker litt. Det er ingen høy lyd, men jeg hører fint duringen fra filteret når jeg ligger i sengen min 5 meter unna. Finnes det pumper som er (så godt som) lydløse?
Hvilken temperatur skal akvariet ha?
Hvor mye vedlikehold behøves? Jeg ble fortalt at jeg skulle mate fisken en gang om dagen og bytte 1/3 av vannet en gang i uka. Er det noe mer som bør gjøres?
Hvor mye mat skal fiskene ha?
Noe annet jeg bør vite?


På forhånd takk!
Hei og velkomen til en fin hobby

Her er en tråd du kan lese om oppstart står mye nyttig info i denne tråden.


Gratulerer med akvarium! Og supert at du fant akvaforum!

Ett akvarium bør stå 4-6 uker før du putter fisk i det, med tanke på at du skal bygge opp en bakteriekultur i filteret. Anbefaler deg å lese om innkjøring under akvarieskolen også kjøpe dråpetester så du kan holde styr på vannverdiene dine.
Kanskje du kan få filtergrums fra din lokale dyrebutikk, eller en venn og kickstarte filteret??
Søk på kickstart her på akvaforum så finner du masse info om dette også!

Mine fisker reagerer ikke synlig på lyd fra anlegget vårt, men jeg skrur opp volumet litt etter litt og de står ikke helt inntil heller.

Temperatur og matmengde må du ta ut fra fisken du vil ha. en stor fisk trenger mer mat enn en liten...

Jeg har levendefødere mine kar, altså guppy, platy og sverdrager, og jeg har en temperatur på 26-27 grader.
Anbefaler på det sterkeste å se i Fiskebasen for å finne fisk som passer til størrelsen på karet ditt.
Tusen takk for svar!

Lurer fortsatt litt på det med pumpestøy.
jeg hadde en god del pumpestøy men den forsvant når jeg flytte pumpa slik at den ikke sto i et hjørne.

stilte bare den utblåseren i den rettningen jeg ville ha den

+ at pumpestøyen min er ikke like høy som den var får en måned siden, trur det sliter seg til litt
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap