Hvor mange liter ?

Hei.
Hvor mange liter( på akvarium) bør en kampfisk( hann) ha ? Og hvor mye koster akvariumet sånn ca ?
ville ikke hatt mindre enn 60l. dahlsdyrerike.no har 60l for rundt 500kr. men her i hønefoss koster det 1000kr komplett med filter og div
Er ikke 60 liter litt for mye for en kampfisk hann ?
Mariell Alice Malmo
Er ikke 60 liter litt for mye for en kampfisk hann ?
Blir aldri formye Jeg har min gåanes i 43liter. Har hatt den i 60 literen før men der ble den bare mobbet og spist i stykker av fisk(Min feil da jeg tok en sjangse med fisk som kan gå eller ikke gå)

Men altså jeg vil si minimum 30l på en kampfisk. Her i kr.sand koster komplette 54-60l sett 600-1200,-. Og 30-40l sett koster 400-990,-

Men så skal du gjerne ha noe planter også så da stiger prisen litt, Å noe fòr.. Men er ikke sånn veldig dyrt
Men har sett mange som har hatt kamfisken sin i 15- 20 l , og det ser ikke ut til at det blir for trangt da.
Det er veldig stor uenighet om hva som er for lite og stort. Noen kampfisker blir sky når de må gå i store akvarier med masse fisk. Men de fleste her vil si at et kar på 20-60 liter er en grei størrelse selv om 20 liter er et minimum(syns jeg).


Grunnen til at de fleste sier dette er bare at de er veldig opptatt av at fisker skal ha det bra

Men størrelsen er ikke alt, selv om den betyr en del. Det hjelper jo ikke at karet er 60 liter hvis akvaristen ikke bytter vann f. eks Det som også betyr noe er jo at du tar godt vare på den, ved å bytte vann ofte nok, mate den, og gi den omgivelser som den vil trives i.
Jeg tenker å ha et akvarium på 20- 30 liter for fisken. Syns kanskje over 30 l er mye for en fisk . Eller tar jeg grundig feil nå ?
Jeg syns ikke du er på bærtur. Når det bare skal gå en fisk der, og du tar godt vare på den, så er det en ok størrelse. Syns jeg Men det kommer kanskje en dag der du ønsker deg flere fisk, og da kan det være greit med et større akvarium.

Er du riktig "uheldig" blir du smittet av "litersyken" og da vil en 20-30 liter være "for lite"
:p

Men seriøst, de fleste har lyst på flere fisk og akvarier etterhvert
Rutta89
Jeg syns ikke du er på bærtur. Når det bare skal gå en fisk der, og du tar godt vare på den, så er det en ok størrelse. Syns jeg ;) Men det kommer kanskje en dag der du ønsker deg flere fisk, og da kan det være greit med et større akvarium. Er du riktig "uheldig" blir du smittet av "litersyken" og da vil en 20-30 liter være "for lite" :) :p Men seriøst, de fleste har lyst på flere fisk og akvarier etterhvert :)


Men hvis jeg en dag får lyst på flere fisk kan jeg jo bare kjøpe større akvarium, eller ?
Men hvis jeg skal kjøpe akvarium på 30- 50 l , trenger jeg kanskje litt tips på hvordan man kan dekorere akvariumet med pynt og planter osv.
blir aldri for mye vann for fisk, angående kampfisk så er det en myte som har oppstått at de skal ha lite vann -sannsyneligvis for at folk skal føle seg komfortable med å holde de i boller. Jeg hadde en kampfisk en måned eller to i en stor glassvase og han trivdes tilsynelatende der.. -det var ihvertfall det jeg trodde før jeg så hvordan han oppførte seg i et 160L akvarium.

Det viktigste for kampfisker er at de har vegetasjon å svømme blandt -flyteplanter virker som en god løsning- og at det ikke er for mye vannsirkulasjon. For mye vannsirkulasjon er jo igjen som oftest et problem når man har veldig små akvarium.


Hvis jeg skulle dekorere et akvarium spesifikt for en kampfisk, så ville jeg hatt en kombinasjon av lange gressplanter og flyteplanter. Det gir både fisken en følelse av trygghet (til tross for at kampfisker har mer enn nok ego) samt at det stimulerer de til å luske rundt og jakte.
Inaktiv bruker
Mariell Alice Malmo
Jeg tenker å ha et akvarium på 20- 30 liter for fisken. Syns kanskje over 30 l er mye for en fisk . ;) Eller tar jeg grundig feil nå ?


jeg har to maller i en 54 liter. det er rikelig med plass til dem der, så 20-30 liter er ikke for lite til en kampfisk, men jeg tror jeg ville gått opp litt. det kommer sikert en kampisk hunn etter hvert. å lager de skumrede og egg, ja så blir 30 liter litt lite.

og en ting til som kan være lurt å ha i tankene, jo mindre karr, jo mere komprimerer du "vannværden" desto fortere forandrer vannverdiene seg.

jeg kjøpte 54 literen for at det er greit karr og avle L-144 maller i, så har jeg plass til en leks gruppe med corrydoras, jeg skal ikke ha mange fisk nå. jeg har drevet stort før, og hatt ca 25 karr og ca 2000 fisk.

men 30 liter er stort nåkk for en kamp fisk ville jeg tru. me nsom noen andre sier i tråden her. litersyken?? ja den kommer her også. dette er rent morro
Plussmedlem
Mariell Alice Malmo
Men hvis jeg skal kjøpe akvarium på 30- 50 l , trenger jeg kanskje litt tips på hvordan man kan dekorere akvariumet med pynt og planter osv. ;)

Pynt...Ja, det kan du droppe.

de har et svinbillig 54 L komplett med alt du trenger på www.dahlsdyrerike.no trur jeg det hete. under 500 lappen, kostet 2000,- før trur jeg. så er det ikke så kjipt hvis du ikke liker hobbyen å den pumpa holder sikkert til en kampfisk eller to, å hvis du trenger å oppgradere i framtiden så koster det ikke mye
Du kan finne deg et greit akvarium til en ok pris hær på akvaforum, under rubrikk og selges
Loomis
[QUOTE=Mariell Alice Malmo]Men hvis jeg skal kjøpe akvarium på 30- 50 l , trenger jeg kanskje litt tips på hvordan man kan dekorere akvariumet med pynt og planter osv. ;)

Pynt...Ja, det kan du droppe.



Jeg mener stubber og stener og slike ting som ikke er plastikk.
Skjønner overhodet ikke poenget med at akvariet skal være så lite som mulig.

Hvis man bryr seg om fisken, så er poenget at akvariet skal være så stort som mulig.
Inaktiv bruker
hei. har ikke kampfisk selv, men ser at på dyrebutikken i elverum står de i liter's beholdere å dee selger disse med kampfisk.
den beholderen, sanden å kampfisken vill komme på ca 350 kr. det er alltid fint med en plante også som kommer på 60 kr.
Så ser man at det er myyyye billigere å kjøpe en 54 liter som det sies her en å kjøpe en liters beholder, i forrhold til størrelsen.
Kampfiskene sitter også i heeelt stille å rører seg ikke en gang i disse beholderne.
en annen butikk jeg var på sto det en kampfisk i hver 60 liter med tetra å den svømte rundt i akvariet og opp å ned glasset hele tiden. Man ser veldig godt at denne trives. å vifter med sløret gjør den også å viser seg virkelig frem i et stort akvarie.
Må bare si at jeg hadde tenkt å skaffe meg en kampfisk til 300 literen min. eller kanskje 40 literen om han skulle fått seg frue så ikke de ble forstyrret.
anbefaler deg å tenke deg veldig godt om, men bra du gikk hit på AF før du anskaffa deg en.
Lykke til videre!
Kampfisk
Skjønner overhodet ikke poenget med at akvariet skal være så lite som mulig. Hvis man bryr seg om fisken, så er poenget at akvariet skal være så stort som mulig.


Husk på at hvis akvaristen steller godt med fisken så er hvertfall jeg overbevist om at den kan trives i en 20-30 liter når det er snakk om èn kampfisk. Det er hvertfall bra at hun fikk info om at kampfisker trenger større akvarier enn det gis inntrykk av.

Jeg syns ikke hun skal ha dårlig samvittighet for at fisken bor i en 20-30 liter, hvis hun steller bra med den som sagt og gir den omgivelser den trives i. Hun har gitt inntrykk av at hun er en person som tar det seriøst, ikke en 10-åring som syns kampfisker er "sjempekule"(:p).

Når det er sagt så er det klare fordeler med større akvarier:
Mer svømmeplass, mulighet for å gi han en dame eller to, og mulighet for andre fisker.

Jeg skjønnner at å ha stort akvarium er for fiskens beste, men prøv å se litt nyansert på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap