Starte akvarium med elefantfisk

Jeg har tenkt lenge nå på å bestille dette http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm
og ha elefant fisk. Men hva andre fisker kan bo der sammen med de??
Heisann! Først og fremst vil jeg spørre hvor stort kar du skal ha? Elefantfisken blir stor og trenger mye plass. Forstår godt at du har falt for denne arten, den er jo bare utrolig sjarmerende både i adferd og utseende. Jeg har i dag 6 stk. Begynte med 4 stk, men mistet 3 stk i karbytte prosessen, trodde alt var skikkelig innkjørt- alle verdier og tester var super- men noe gikk galt. De tåler jo ekstremt lite og man må ha en jevn stabilitet med vannbytte. Bedre å skifte lite men ofte. Jeg har 20 % hver mandag.
Da 3 av de 4 døde, måtte sistemann være alene i en uke- skal si den sturte og var skikkelig kontaktsøkende. Hentet 5 nye i går, og nå er det fullt liv i den igjen!=)
Jeg har mine sammen med cobitis botia, gurami, platy, corydoras sterbai og en god del maller. Dette virker som en fin harmonisk gjeng. Botiaene er det mye fart i, men det virker som elefantene liker det. Hadde jeg startet på nytt hadde jeg nok droppet botiaene for de roter noe helt utrolig. Men nå er de nå artige å se på og!0=)
Hvis du skal begynne med helt nytt kar, ville jeg anbefalt deg og begynne med diverse rolig toppfisk, og ventet med elefantene til du har hatt stabile tester over en lang periode. Vet at det kan være vanskelig, men da har du større sjanse for at de trives.=)
Husk at du må ha sand i bunn (har biltemasand, grov) og ingen skarpe gjenstander så den ikke ødelegger snabelen sin.
Jeg forer mine med artemia og røde mygglarver. Har hørt at de røde mygglarvene ikke er nærinsrike nok, men godt nok som et tilleggsfor. Jeg har prøvd mysis og reker men dette falt ikke i smak.
Håper du får en fin start med akvariet ditt, og som sagt- pass på vannverdiene og bruk god tid til oppbyggingen, det har både du og fiskene dine igjen for!=)

Lykke til, og her inne er det bare å spørre!=))
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap