Hvordan vite om nytt filter er innkjørt!

Hei, Off ble litt mye tråder på meg i dag^^
Dum tittel men kom ikke på noe bedre.


Hei, Har for 2 uker siden satt i gang et hjørnefilter i et allerede innkjørt kar, Så begge pumpene har kjørt side om side i 2 uker.

Men har et ant kar som sååårt trenger denne pumpen som kjører side om side.

Er det muligt å finne ut om det nye filteret er innkjørt IOM at det alt er et innkjørt et der :S


Om jeg flytter det filteret til det andre karet. Kan jeg da bare foreta litt store vannbytter på det med hjørnefilteret i 2 ganger i uka i 1-2 uka fremmover vil det være nok eller er det veldig stor fare for at di vil kunne bli syke?


Håper noen forstår hva jeg spør om


-Sokken91
Du må nesten velge, hvis det karet som sårt trenger det flyttbare filteret, trenger det mer enn det karet hvor begge filterne nå går, ja så er vel svaret gitt?

Hvis du trenger det sårt fordi du vil gjøre noe med det nye og ikke har lyst til å vente, selv om du kan, så ville jeg ventet enda en uke.

du flytte over, så skaff deg først dråpetest for nitritt om du ikke allerede har det.

Det er godt mulig at du har fått etablert endel bakterier i hjørnefilteret slik at det klarer jobben. Husk at du uansett reduserer filterkapasiteten i karet når du fjerner det flyttbare filteret, selv om hjørnefilteret skulle være innkjørt. Årsaken er at bakteriemengden tilpasser seg næringstilgangen. To filtre må dele det som ett filter fikk tidligere og det betyr færre bakterier i hvert filter, men samme totale sum som før. Pass derfor på begge karene med testing av nitritt og vent et par uker med å sette inn ny fisk.
530
Du må nesten velge, hvis det karet som sårt trenger det flyttbare filteret, trenger det mer enn det karet hvor begge filterne nå går, ja så er vel svaret gitt? Hvis du trenger det sårt fordi du vil gjøre noe med det nye og ikke har lyst til å vente, selv om du kan, så ville jeg ventet enda en uke. [B]Må[/B] du flytte over, så skaff deg først dråpetest for nitritt om du ikke allerede har det. Det er godt mulig at du har fått etablert endel bakterier i hjørnefilteret slik at det klarer jobben. Husk at du uansett reduserer filterkapasiteten i karet når du fjerner det flyttbare filteret, selv om hjørnefilteret skulle være innkjørt. Årsaken er at bakteriemengden tilpasser seg næringstilgangen. To filtre må dele det som ett filter fikk tidligere og det betyr færre bakterier i hvert filter, men samme totale sum som før. Pass derfor på begge karene med testing av nitritt og vent et par uker med å sette inn ny fisk.
Det karet den skal flyttes til er et kar som måtte settes opp fort så ikke kampfisken min skulle dø, nå står den i et kar uten filter noe jeg ikke liker... Har alt av tester Tror jeg skal flytte det over jeg Følge med på nitritt verdiane jeg og foreta litt mer vannbytte en vanelig i 1-2 ukers tid
Hei!
Jeg har også lurt på tilsvarende tidligere da jeg satte opp en filtervegg, og brukte et innvendig filter som sikkerhet i 250 literen mens filterveggen skulle kjøre seg inn. Jeg fikk tips om at dersom jeg "vasket " filtermaterialet i akvariet så ville jeg fått overført flere bakterier fra det innkjørte filteret over til den nyoppsatte filterveggen.

Så jeg tok ut svampene i det innvendige filteret og vridde de i akvariet. Det ble veldig skittent, men etter en liten stund hadde denne "guggen" blitt sugd opp i filterveggen. Bakteriene deler seg ved celledeling, dvs de deler seg i to. Gang på gang. Så dersom du får spredd de slik at de kan spre seg tynt over store overflater, da skulle du ha gode muligheter for å legge til rette for at det meste av bakteriene fikk tilfredstillende bomiljø. Dette dreier seg altså om å gjøre seg nytte av alt som havner i filteret, alt av filterguffe, slik jeg har skjønt det. Møkka er din venn...

Men det spørs kanskje litt hva slags filter du bruker...?
thankthefishtank
Jeg har også lurt på tilsvarende tidligere da jeg satte opp en filtervegg, og brukte et innvendig filter som sikkerhet i 250 literen mens filterveggen skulle kjøre seg inn. Jeg fikk tips om at dersom jeg "vasket " filtermaterialet i akvariet så ville jeg fått overført flere bakterier fra det innkjørte filteret over til den nyoppsatte filterveggen. Så jeg tok ut svampene i det innvendige filteret og vridde de i akvariet. Det ble veldig skittent, men etter en liten stund hadde denne "guggen" blitt sugd opp i filterveggen. Bakteriene deler seg ved celledeling, dvs de deler seg i to. Gang på gang. Så dersom du får spredd de slik at de kan spre seg tynt over store overflater, da skulle du ha gode muligheter for å legge til rette for at det meste av bakteriene fikk tilfredstillende bomiljø. Dette dreier seg altså om å gjøre seg nytte av alt som havner i filteret, alt av filterguffe, slik jeg har skjønt det. Møkka er din venn... Men det spørs kanskje litt hva slags filter du bruker...?
Er en blå filt klomp inni det innkjørte. Kanskje jeg skal ta og gromse det svakt i det andre akvariumet da Så veggen suger det til seg
Om du tilfører litt "filterguffe" fra det innkjørte filteret
til det som kun har gått to uker så hjelper det ihvertfall litt!
Så må du bare, som du så korrekt selv sier, måle og passe på i tiden som kommer.
Vannskifter når det blir nødvendig og overvåk vannverdiene nøye.
Så tenker jeg at dette går bra.
Det er ikke ideelt, men det er heller ikke situasjonen din
så da gjør man det beste ut av det!
Lykke til!
Inaktiv bruker
jeg har bestandig startet opp et nytt karr med å vaske et godt innkjørt filter i et ny oppstartet kar, jeg har bare gode resultater med det. men vær ops. og følg nøye med på vannverdier. jeg har vært på akvarie tørk i ca 9 mnd nå. og kjøpte meg et nytt kar her på onsdag, jeg startet karre på samme måte som jeg bestandig har gjort, og fisken opp i karret noen timer seinere. å nå noen dager etter, ser jeg trivselen på mine to maller, de er aktive og ser ut til å trives godt. men jeg følger nøye med tim for time, de 14 første dagene.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap