Tips til en nybegynner. ;)

Har tenkt å kjøpe meg fisk om en liten stund, og er da altså nybegynner. Så jeg trenger tips til dekorering, hvor stort akvariumet burde være, hvilke fisk som passer sammen med hverande og slike ting. Har tenkt på å kjøpe en kampfisk hann.

Takk på forhånd for alle tips.
Vel mitt tips blir uansett å lese om fisken du vil ha, ikke bare her på AF sin fiskebase, men også søke litt rundt på nettet om fisken.
Med kampfisk, så skal du vite at hannene har store slør, som mange fisketyper nok vil prøve å nappe på, så vær kritisk til hva slags fisk som skal gå sammen med den, og jeg gjentar; les og søk info om fisken du ønsker

Lykke til!

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Takk for det! Har lest og søkt litt på fisken, men spør om tips her siden jeg ikke vet hvilke sider jeg burde søke på for å finne ut korekt info. Kanskje noen tips til sider og bøker ?
Skrivefeil, beklager.
Lurer også på om det er mye forskjell oppførsel på de forskjellige typene kampfisker?
En generell akvariebok får du nok mye glede av, back to nature serien synes jeg er veldig bra, den har jeg sett i de fleste akvariesjapper. Om du skal kjøpe den så husk at det er flere bøker i serien, den du bør kjøpe heter: back to nature akvarieguide, flott bok med masse tips.
Jeg liker de litt eldre bøkene også, men de er kanskje ikke verdt å nevne for det er en del feil info i disse.
Hvor fins disse bøkene ? Fins de på dyrebutikker og slikt ?
Som jeg skreiv i innlegget over, så finner du den i akvariesjapper ja
Her for eksempel Har den boken selv, den er veldig grei Det står om hvordan man starter opp et akvarium, om mange fiskearter osv.

Mitt tips til deg som nybegynner: Vær tålmodig med å kjøpe fisk! Og kritisk til hvilke fisk som skal gå sammen.

Etterhvert kommer du kanskje til å bytte ut fisker, til du virkelig finner ut hva du liker. Hvis du tar deg god tid til å sette sammen en gruppe fisk, sparer du deg for masse trøbbel og frustrasjon.

Lykke til, og kos deg!
Har lånt noen bøker på bibloteket og leser litt om fisk akkurat nå. Men kommer jeg til å kunne dette om en - to måneder ? ( har også fisk hjemme hos en venn, så jeg lærer meg å vaske akvarium og slikt også. )
Å ha en egen akvariebok kan være veldig nyttig da Men det finnes mye bra info på nett også, som du jo kan lese når du må levere inn bøkene igjen. Problemet med internett er at det tar litt tid før man finner ut hva som er pålitelig informasjon og ikke. Det er jo 1000 meninger om ting :p

En bok er jo som regel skrevet av en person som har god peiling. Back to Nature Akvarieguide er en sånn bok

Veldig bra at du leser da
Om du kan dette om 2 mnd`er? ikke alt innen akvarie hobbyen, men leser du mye, er engasjert og suger lett til deg info, trur jeg nok mye er gjort.

Jeg har vært akvarist siden 2005 og har lært mye, noe jeg bl.a har lært er at man aldri blir 100% utlært for å si det sånn.
Bra poeng Trym81, man lærer nye ting hele tiden
Rutta89
Å ha en egen akvariebok kan være veldig nyttig da :) Men det finnes mye bra info på nett også, som du jo kan lese når du må levere inn bøkene igjen. Problemet med internett er at det tar litt tid før man finner ut hva som er pålitelig informasjon og ikke. Det er jo 1000 meninger om ting :p En bok er jo som regel skrevet av en person som har god peiling. Back to Nature Akvarieguide er en sånn bok :) Veldig bra at du leser da :D



Hehe, ja.
Hvordan vet man hvor mye metaller det er vannet ? Og hvor skadlig er det for fisken ?
Jeg er og rimelig ny på dette og har lært kjempemye av å lese hær på forumet. En stor feil jeg gjorde var å spørre meg frem på dyrebutikkene, og endte opp med små fine fisker som viste seg å være arter som vokser seg stor og trenger mye mere plass enn de fikk i mitt akvarium på 100 liter.

Ved å gå inn hær på forumet og lese hva folk spørr om og hva de får til svar er veldig nyttig, det har jeg lært veldig mye av. Er mange folk hær som kan mye om fisk og som vet hva de snakker om, kan være like nyttig som ei akvariebok

Lykke til videre, dette er gøy
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap