Kjøp av akvarium og fisk

Hei ! Håper noen kan hjelpe meg litt med informasjon. Har tenkt å anskaffe meg et akvarium, ikke det største siden jeg ikke har den plassen til rådighet. Akvariet er er fra biorb life serien. Akvariet er på 60L og har målene; Høyde 62cm, bredde 42cm og dybde 28cm. Se for informasjon.

Spørsmålet er egentlig til dere med gode kunnskaper om fisk. Har lest en del i forumet og lært veldig mye. Kunne dere som har lyst kommet med en anbefaling på hva som kan egne seg i mitt akvarium? Har mest lyst på fine fisker og med det så mener jeg gjerne noen med litt farger eller noen man bare rett og slett blir glad av å se på. Hva slags fisk passer da godt sammen i et sliket akvarium? Legg gjerne med bilde av de fiskene dere anbefaler. Kan jo også søke de opp på fiskebasen ved navn, men har også sett at det finnes skremmende mange fisker med like mange fargekombinasjoner.

Håper på gode svar !

Alex
Plussmedlem
Hei, og velkommen til AF.

Akvariet du har valgt er ikke så veldig praktisk med tanke på plass til fisk.
Ja, det er 60 liter, men det er ikke så mye plass å svømme på. Med det mener jeg at høyden er for stor i forhold til bunnarealet. De fleste fisker svømmer ikke "opp og ned", men "frem og tilbake".
Du får lite akvarium for pengene. Ca. kr 3500,- er det ikke verdt, mener eg.
Filteret er heller ikke noe særlig. Det er lite, og i tillegg er det plassert i bunn. Det er derfor stor sjanse for at mye av "dritten" faller av når det skal heves opp for rens.
Både pumpen til filteret og lyset får strøm fra samme trafo. Det betyr at du ikke kan bruke timer/koblingsur på lyset for å slå det på/av når du ikke er hjemme. (Hvis LED-lyset ikke har innebygd en egen timerfunksjon.)
Det følger ikke med noen innebygd varmekolbe. Det betyr at ledningen til denne må ned midt i toppen av karet.
Den lille luka på toppen inviterer jo heller ikke til enkelt vedlikehold i karet.

Kardinaltetra er en av mine favorittfisker. Den er vakker, og en stim på ca. 15 - 20 stykker går fint i en normal 60-liter.
Et noe upraktisk kar, som Loomis sier, men om du liker designet, så hvorfor ikke.

Har du vurdert reker i stedet for fisk? Dette karet hadde vært kjempekult som rekekar. Se f eks sakurareker eller Red bee reker.
et palett ciklide par er artig
Skjønner godt at man kan synes at et slikt akvarium er stilig, men mtp pris, utstyr og vedlikehold vil jeg tro dette blir grusomt trassig etterhvert. Som andre sier er det også upraktisk i forhold til fiskene at akvariet er så høyt i forhold til bredde og dybde. For 3500,- kan du jo få tak i en 240-liter med utstyr, til sammenlikning.

Jeg ville tatt litt mål rundt om kring hjemme hos deg, og sjekket hvor stort akvarium du får presset inn. Kjøp så stort kar som du har plass til, da har du mye mere fisk og velge mellom, og det er lettere å holde vannverdiene stabile.

Selv har jeg en 260-liter stående inne på rommet mitt i kollektivet der jeg bor her i sentrum. Karet er 120 cm langt, og størrelsen på rommet er 10 kvm. Utrolig hva man egentlig har plass til hvis man grubler litt og ommøblerer litt.
Inaktiv bruker
stil mesig var karret fint, men som de fleste andre her sier, veldig upraktisk med vedlikhold. for den prisen er det vert å ta en tur til dahls dyrerike i moss, å ta en titt. han kan lev. mye fine karr til en hyggelig pris. )
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap