Plassering av varmekolbe i kar

Hei

hvordan er det mest optimalt å plassere varmekolben i karet??? nærmest filterinntaket, lengst vekk fra filterinntaket, der det er mest strømning, eller har dette lite å si???
Under vann er et bra sted å starte.

Selv har jeg varmekabler under sanden, og varmekolba mellom de to pumpeinnsugene mine. Vet noen har de bak bakgrunner osv, så spiller vel egentlig liten rolle?
Kommer ann på, I 60 literen min står den bare gjemt inni hjørnefilteret, Har en nokså kraftig kolbe der.

Men i 43 literen står det en 50w og om jeg ikke har den ståanes direkte i ut''spruten'' så får jeg ikke tempen høy nok i karet. Men kommer helt ann på hvilken temp, kolbe og ja. Du må rett å slett prøve deg frem Og husk å alltid ha den under vann som Sparesset sier ^^ hehe
Hehehe, har prøvd å glemme å trekke ut kontakten ved vannskifte, noe som gikk dårlig..... så vi har den under vann nå ja....

Men ut av svaet her, så leser jeg jo at god sirkulasjon nok er best for raskest tempstigning av vannet.....

Tror kansje den vår står et litt vel stille sted, for den slår jo mye ut på termostaten selv om vannet er kjølig...
Er nok best å ha den en plass hvor det er god gjennomstrømning av vannmassene.

Om du har innvendig filter, så sett den på det stedet hvor mesteparten av vannet beveger seg innom. (Det finner du ut ved å ha i litt aquasafe og se hvor strømmen går.)
Oki...

har sånn rør på bakveggen med masser av stråler som kommer ut, i 75% AV 280 literens lengde, så står kolben liksom da i den delen av lengdesiden, men i den delen det ikke er sånne rør, så det er nok noe mindre strømning der...

Er utvendig filter.... skulle kansje heller hatt ei sånn varmekolbe man fester på utrøet fra filteret, eller????
Holder lenge at den står hvor det er sirkulasjon i vannet inne i tanken, enten ved innsug eller utblåsning fra filteret.

Ved plassering ved innsug, så vil du tape litt varme ved at rørene avgir varme fra vannet, men dette får du nesten ta en vurdering på selv. Så lenge varmen holder seg stabil i hele karet, så er du good to go.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap