Guppy døde

hei, så plutselig at jeg hadde 2 guppy som har fått bananform,altså krokete rygg,å i dag så lå hunnen død på bunnen,å hannen er blek i fargen. skifter vann en gang i uken,og vasker filtrene en gang i mnd,så føler jeg har gjort ting rett. tok stikk prøve av vannet i dag,å ph var på ca 6,8 å ingen nitrit. hva kan jeg gjøre?
Hvis du vasker filtrene en gang i mnd så har du nok løsningen på problemet ditt der. Filterene skal A L D R I vaskes.

Skyll de forsiktig i akvarievann, pass på å behold så mye av guffa som mulig inne i filteret. Måler du med dråpetester eller strips?
Jeg mener at så lenge man ikke har målbar nitrit, så kan man gå bort ifra at det er problemet. Så jeg mener at vasking av filteret ikke er grunnen. Husk på at bakteriene sitter ikke bare i filteret, men på alle overflater i karret!

Så over til dine guppyer: Dagens butikk guppy er avlet ihjel, har mye dårlige gener og det er helt normalt at de blir krokete i ryggen etter en tid.
Skal man holde guppy eller endlers så bør man ut å handle på privat markedet, kjøp gjerne viltformen. De har god gen variasjon og min erfaring tilsier at de ikke får så ofte og mye skavanker som oppdretts guppyen!
Sparesset
Hvis du vasker filtrene en gang i mnd så har du nok løsningen på problemet ditt der. Filterene skal [B] A L D R I [/B]vaskes. Skyll de forsiktig i akvarievann, pass på å behold så mye av guffa som mulig inne i filteret. Måler du med dråpetester eller strips?


bruker strips, filteret blir skyllet i akvarievannet så det blir ikke skyllt i rent vann nei går utifra at dette skyldes gen feil. Da vi har vært veldig flink til og følge rutiner med vann bytte etc har aldri hatt algeproblemer eller andre problemer har hatt akvariet i ca 6 mnd`er nå
Hva forer du med? Fler og fler legger vekk skylden ang krokryggene pga avl, men sier det har noe med foret og foret under oppveksten.
De kan være involls bakterier, medisin kreves.
Sparesset
Hva forer du med? Fler og fler legger vekk skylden ang krokryggene pga avl, men sier det har noe med foret og foret under oppveksten.


jeg har foret fiskene med litt forskjellig som jeg fikk med ifra der jeg kjøpte fiskene bla. super vit fra tropical, super vit granulat fra tropical og snadder akvarie for fra harlem food as

Om det skyldes foret hva anbefaler dere av for. vi har neontetra i akvariet + 1 malle, 1 kampfisk og 6 mindre bunnfisker jeg ikke husker navnet på.

Om det trengs medisin, hva slags medisin er å anbefale?
..
Jeg vasker alltid filter og fjerne allt guffen og mine fisker dør ikke, så jeg tror ikke det er det som er problemet som en ovenfor påsto.

Må nok være noe annet.
Afrim Musta
Jeg vasker alltid filter og fjerne allt guffen og mine fisker dør ikke, så jeg tror ikke det er det som er problemet som en ovenfor påsto. Må nok være noe annet.


Say whaaaaat? Hvordan kan du påstå at nullstilling av filterbakteriene som omgjør nitritt og ammoniakk i karet til bla. NO3, IKKE vil være skadelige for fisk?

Anbefaler dere begge to å lese litt her og her.
Sparesset
[QUOTE=Afrim Musta]Jeg vasker alltid filter og fjerne allt guffen og mine fisker dør ikke, så jeg tror ikke det er det som er problemet som en ovenfor påsto. Må nok være noe annet.


Say whaaaaat? Hvordan kan du påstå at nullstilling av filterbakteriene som omgjør nitritt og ammoniakk i karet til bla. NO3, IKKE vil være skadelige for fisk?

Anbefaler dere begge to å lese litt her og her.


Jeg fant ikke så mye hjelp i de 2 linkene du linket til. Jeg har gjort alt riktig ifra dag en med tanke på modningstid, vannbytte rensing av filteret(når det har gått tett),måling av verdier etc.

Så enten må det skyldes sykdom, mat eller gen feil. Så det er her jeg trenger råd om for typer eventuelle medisiner
det er vanskelig å komme med noen råd når vi ikke får helt sett hvordan de er... hadde vært fint med bilder, men utifra det du beskriver vil jeg tro det er genfeil som gjør at de blir sånn... mine ble slik de også, så er mest sannsynlig genfeil ja..
milla82
[QUOTE=Sparesset][QUOTE=Afrim Musta]Jeg vasker alltid filter og fjerne allt guffen og mine fisker dør ikke, så jeg tror ikke det er det som er problemet som en ovenfor påsto. Må nok være noe annet.


Say whaaaaat? Hvordan kan du påstå at nullstilling av filterbakteriene som omgjør nitritt og ammoniakk i karet til bla. NO3, IKKE vil være skadelige for fisk?

Anbefaler dere begge to å lese litt her og her.


Jeg fant ikke så mye hjelp i de 2 linkene du linket til. Jeg har gjort alt riktig ifra dag en med tanke på modningstid, vannbytte rensing av filteret(når det har gått tett),måling av verdier etc.

Så enten må det skyldes sykdom, mat eller gen feil. Så det er her jeg trenger råd om for typer eventuelle medisiner

Jeg anbefaler Esha medisinene, se på aquamanias.no så ser du hvordan de ser ut
Sparesset
[QUOTE=Afrim Musta]Jeg vasker alltid filter og fjerne allt guffen og mine fisker dør ikke, så jeg tror ikke det er det som er problemet som en ovenfor påsto. Må nok være noe annet.


Say whaaaaat? Hvordan kan du påstå at nullstilling av filterbakteriene som omgjør nitritt og ammoniakk i karet til bla. NO3, IKKE vil være skadelige for fisk?

Anbefaler dere begge to å lese litt her og her.


Du kan lese det selv, jeg behøver ikke å lese når det går bra med min fisk.

Jeg [b[Påsto ingenting jeg. Hvor så du det?

Jeg sier att jeg alltid har gjort det på alle mine kar jeg har og har hatt og det har ikke død en eneste fisk på grunn av det.!
Alle har sin måte å gjøre ting på

Tror heller det er noe sykdom av en eller annen slag..
Mye av problemet ligger nok ikke i genene, men hvor fort fisken vokser. Genen kan nok spille litt inn, men mye av dagens kulturguppy vokser seg altfor stor på for kort tid. Det brukes såkalt broiler fôr slik at fisken er raskest mulig salgbar. Så fisken er dermed voksen på 3 måneder og ikke feks 6 måneder.

Dette medfører dermed ofte til knekk i ryggen på guppy.

Dette er nok ikke en fasitt, men det ligger mye i det.

Dette har jeg fra en av Norges fremste på avl av guppy i Norge, som har en stamme som er fra 50 tallet og hvor det ikke er hentet inn nytt blod. Og disse fiskene er like bra i dag som den gang. Dette tyder da på at innavl ikke har så mye og si.

Er heller ikke noe vits å medisinere for dette med knekk i ryggen, er da bedre å få tak i guppy av god kvalitet så slipper man dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap