Borte i 3 dager - kommer hjem til 12 død fisk! :(

Var borte 3 dager og la weekend-tabelett (3 dagers) i akvariet. Har et 28 liters akvarie med 7 neon tetris og 5 guppy. Når jeg kom hjem var alle fiskene døde! :O
Den hvite klumpen med weekendför har ikke løst seg opp slik den pleier å gjøre, så fiskene har vel ikke fått mat?
Jeg holder på å dø, for jeg kjøpte nye fisker for 600 kr forrige uke!!!
Finnes det ingen rettigheter for meg som kunde i dette tilfellet? Har lyst til å saksøke firmaet som produserer föret. Eller kan fisk leve 3 dager uten mat, slik at det kan være noe annet?

Vannet var vel byttet for to uker siden, så det skulle ikke være dødelig skittent. Lyset var slukket hele tida mens jeg var vekk. Hva har skjedd???
weekendforet har mest sannsynlig forpestet vannet ditt og du har fått nitrittforgiftning. bytt masse vann de neste dagene, og skaff deg nitritt test. timer til lyset eg også nyttig, de koster ca 60 kr på clas'ern for 3 stykk

om du har noen rettigheter vet jeg ikke, men du kan jo alltids spørre i butikken du kjøpte den weekend dritten

mine fisk har gått i opptil 4 uker uten mat. ikke var de tynne da jeg kom hjem heller.
Hei!
Leit når slikt skjer.

Men det som slår meg er at du har et ganske lite akvarium, slik at det kan rett og slett være så enkelt at du har for mye fisk i det. Husk at "tommelfingerregelen" sier at du skal ha 1 liter vann pr 1 cm fisk. Da har du f.eks plass til 7 fisk som hver er 5 cm...

Men ofte er det litt lettere å komme med tips om du skriver litt mer om akvariet ditt og endringer. Jeg lurer f.eks på hvor lenge du har hatt akvariet, hvor lang tid det tok fra du kjøpte det til du puttet oppi fisk, om det gikk an å se noen sykdomstegn på fiskene osv.

Hvis det er slik at du kjøpte alle fiskene i forrige uke tror jeg årsaken til fiskedøden er at du har puttet oppi for mange fisk på kort tid. Og da har ikke filteret "modnet". Det betyr at da har det ikke blitt nok bakterier i filteret som omdanner de farlige avfallsstoffene til mindre farlige stoffer. Og da dør fiskene av forgiftning. I så fall bør du bytte vann daglig. Kanskje en tredjedel av vannet hver dag...

Dersom du handlet både akvariet og fiskene i samme butikk, og de sa at det skulle gå greit å sette oppi 12 fisker i et 28 liters akvarium, da mener jeg at du burde kunne få pengene tilbake. De burde vite bedre enn å si at det skulle være greit....
Har hatt 4 neon tetris og en guppy et halvt år nå. Synes det så stusslig ut, så jeg kjøpte 4 puppy og tre neon forrige uke og forklarte damen i butikken at jeg hadde så-så mange fisk og et 28liters akvarie. Hun reagerte ikke på mengden fisk osv. Kjøpte masse fisk hos denne butikken i sommer men halvparten døde litt etter litt. Men nå har alle dødd på under en uke.

Puttet fisken jeg kjøpte forrige uke oppi sammen med resten etter 4 timer.
Vedder skjorta og alle karene mine på at feriematen/weekendfôret er årsaken, eller en stor del av årsaken.
Dette er et produkt som butikkene gjør gode penger på. Først blir man lurt til å kjøpe svineriet, så må man kjøpe nye fisker etter ferien/weekenden.

Etter 25 år som akvarist har jeg reist fra dyr fisk i lang tid uten problemer. Prøvde "feriemat" et par ganger som ny akvarist, det gikk filleveien hver gang.

Eneste du kan gjøre her er å bytte masse vann, ofte. En god tid fremover.

Anbefaler ingen å kjøpe slikt feriefôr.

Ellers, om det er to uker siden du byttet vann, så er det alt for lenge siden.
Bytt minst 20% en gang i uka. Dette er spesiellt viktig i et så lite kar.

Regner med at filteret ditt er godt innkjørt etter et halvt år, og at du vet hvordan og hvor ofte det rengjøres.

Om du byttet vann for 2 uker siden, så var det nok feriefôret som fikk vannverdiene til å tippe helt.
Jeg kan jo bytte vann.... Men har jo ingen fisk, og tviler på at jeg gidder å kjøpe mer "bomkjøp" Har jo null peiling på mengde, og butikken er jo HELT klart ikke på stasjon når det kommer til kunnskap. De har nye ungjenter som jobber der hver gang jeg kommer dit. Alle guppyene vi har kjøpt av dem har "knekt" ryggen, noe som visst nok skal være tegn på innavl..
Husk at du som kjøper også har et ansvar for å sette deg inn i hold av levende dyr, så det blir feil å legge all skyld på butikken.
Når du også er på et forum som her, så har du tilgang til all den infoen du trenger.

Ikke gi opp. Om det er tomt for fisk, bytt alt vannet. Så setter du deg ned og søker og leser, event. spør andre på forum om tips og råd. Så finner du nok en fisk/reke kombinasjon som fungerer fint i ditt kar.

Husk, at det er vannet som er viktig. Fiskene klarer seg selv, bare de får mat og du passer på vannverdiene.
Maylene
Jeg kan jo bytte vann.... Men har jo ingen fisk, og tviler på at jeg gidder å kjøpe mer "bomkjøp" Har jo null peiling på mengde, og butikken er jo HELT klart ikke på stasjon når det kommer til kunnskap. De har nye ungjenter som jobber der hver gang jeg kommer dit. Alle guppyene vi har kjøpt av dem har "knekt" ryggen, noe som visst nok skal være tegn på innavl..




Jeg synes du klager og syter litt mye ovenfor butikken du handler i. Du skriver at alle Guppyene du har kjøpt der har hatt knekt rygg og klager over det ETTER at du har kjøpt dem!!! Hvorfor kjøpte du dem da i utgangspunktet når de ikke står i stil til dine forventninger?

Om en bytter bare en "skvett" vann i en 28L hver 14.dag, går det gjerne slik det har gjort for deg... det blir nitritt. I forhold til str på karet er det for mye fisk, derfor må det byttes vann oftere enn hva du gjør.

Jeg har et yngel kar på 28L (er ikke brukenes til annet enn det, evnt reker) som jeg bytter 30% vann i, 3 ganger i uken.

Jeg synes ikke du skal skylde på butikken for dette uhellet du nå har hatt. "Ferieforet" har du jo kjøpt på eget iniativ, samt at du har vært etter min mening litt for sløv med vannbyttene.
Inaktiv bruker
Neontetra i 28 liters akvarium er intet mindre enn dyreplageri, uansett hvor få man har... Kanskje de døde fordi de ikke trivdes også. Det er tross alt levende vesner og når de ikke trives og føler at de ikke har livets rett så dør de. Jeg ville aldri holdt neon tetra i noe mindre enn 60 liters akvarium.
Kunnskapene til butikkansatte
Hei,

Kanskje en mager trøst, men jeg tror jeg vet hvilken butikk du har handlet hos i Bodø. Har selv gjort min "lekse" der, og fått råd fra betjeningen som ikke skulle vært gitt. Blant annet ble jeg fortalt da jeg startet med akvarium for en stund siden at det ikke var noe problem å fylle er ferskt akvarie med vann, grus og planter, for så å slippe fisken løs samme dag. Ingen fortalte om innkjøring...
Gjorde vel del leksen at det skulle man ikke gjort. Skulle lest boka først hjemme før man gikk til butikken...
Men de selger også kombinasjoner av fisk som ikke hører sammen.

Var jeg deg ville jeg gått i butikken og forklart problemet. De var veldig forståelsesfulle da jeg kom med Akvarieguiden i hånden og spurte hva de egentlig hold på med.

Men jeg kan anbefale en annen Akvarieforhandler som har MEGET dyktige selgere, og godt utvalg i fisk.
De holder til ved innkjøringen til Hurtigrutekaien.

Gi ikke opp! Da har du tapt. Men sats heller ikke på for mange fisk i et så lite akvarium. Som nevnt over er regelen 1 liter vann til 1 cm fisk i voksen tilstand, så 28 liter = 28 cm = f.eks 7 fisk på 4cm i voksen utgave. Så da er det bare å slå opp i boka, og finne hvilken fisk(er) du ønsker å ha.
Den såkalte "regelen" om 1 cm fisk pr liter er helt ubrukelig. Og den gir værre og værre utslag jo mindre akvariet er. Se derfor helt bort ifra dette!!! VA har nok helt rett. Ferieforet er en solid forurensingsbombe og i en 28l går det galt raskere enn man tror er mulig. (ofte iløpet av timer, ikke dager). Det er veldig begrenset hva som kan få et fullverdig liv i et så lite akvarium men jeg vil kanskje anbefale deg å se litt på fisk av typen Rasbora, Killi, eller kanskje kampfisk. Fiskebasen anbefaler 60l til disse fiskene, men det er absolutt ingen fasit. Snegler og reker passer også fint.
Lykke til -
Vil også anbefale jentene nede på hurtigrutekaia. Alltid hyggelige, serviceinnstillte og ikke minst så VET de hva de snakker om.

Er i bodø rundt èn gang i måneden, og passer alltid på å handle med meg litt derifra
Å så utrolig kjipt å komme hjem til noe sånt!

Kjempetrist...

Men håper du finner nye fisker som passer til et lite kar =)
Reker og snegler er veldig interessante og trivelige beboere de også! ^^

Lykke til!
Det er helt klart weekend maten som har skylden. 2-4 uker uten mat går som oftes greit.Det vil evt. være den svake fisken som bukker under.
Det er nevnt en tommelfingerregel tidligere, i innlegget til aqua2,den er grei å forholde seg til.Men stimfisk tåler også å gå tettere.Siden du da har en stim som går i midtsiktet,har du også plass til en stim med f.eks. dverg cory.
Men for alldel har du mye fisk i karet,skift vann ofte.min 20-25% i uka.
Lykke til videre.
JAG
Det er nevnt en tommelfingerregel tidligere, i innlegget til aqua2,den er grei å forholde seg til.Men stimfisk tåler også å gå tettere.Siden du da har en stim som går i midtsiktet,har du også plass til en stim med f.eks. dverg cory.


Du har fått med deg karets størrelse JAG? Du mener ikke på ramme alvor at den utdaterte 1 cm/pr liter regelen er en god rettesnor for den vanlige hobbyakvaristen? Jeg tror faktisk du vet bedre enn som så - Er man over gjennomsnittet interessert akvarist så kan man få ting til å fungere godt i nano akvarier med tett befolkede kar, men jeg tror ikke det er tilfellet her?
Kjøp deg noen fargerike eplesnegler og noen reker da har du masse underholdning. Men du bør bytte vann hver uke på så små kar. Men ikke rensk filteret før gjennomstrømmingen er veldig dårlig. )
Jeg har brukt 3dagers weekendfor flere ganger og aldri hatt problemer med dette. Hvilket produkt brukte du, og leste du bruksanvisningen før bruk?

Det største årsaken til at fiskene dine døde er nok et altfor lite filter i forhold til anntall fisk, og ikke gode nok vannbyttingsrutiner. De filtrene som kommer sammen med de små akvariumene er altfor dårlig for å takle flere fisk, så man burde enten ordne egen svamp til filteret, slik at det blir mer overflate for bakteriene og feste seg, eller kjøpe større filter.

Du hadde også altfor mange fisk i 28literen, hvis man tenker på cm-regelen som noen her inne har nevnt. (selv går jeg aldri etter cm-regelen). Med cm-regelen skulle fiskene dine hatt et 65liters akvarium.

Den andre tingen som er feil her er at fiskene ikke passer sammen når det gjelder vannverdier. Noentetra skal ha surt vann, mens guppy skal ha basisk vann.
Det er mye i tråden her jeg tror stemmer. Jeg er kanske ny på dette med akvarium jeg, så hadde ikke så mye peil, men har kommet godt inn i "akvarie samfunnet" og har flere venner/bekjente som har mye peil på akvarium og fått veldig gode og avgjørende tips fra dem.

Det er nok ganske sikkert weekend foret som har en god del av skylden på at fiskene dine ikke overlevde helgen, har stort sett bare hørt negative tilbakemeldinger etter bruk av slikt for. Og også som folk har skrivd tidligere i tråden din at fiskene klarer seg fint 2-4 uker uten at du forer dem. Det er flere ting med næring i, i et akvarium. Så om du skal bort over en helg trenger du absolutt ikke å gjøre noe som helst.

Det er også som sagt et veldig lite akvarium, som stort sett er brukende til yngel, og ikke stort annet. Så jeg er veldig enig at du har nok hatt litt mye fisk til et så likte kar, desverre. Men du er i alle fall fått en erfaring ut av dette.

Jeg vil råde deg til å fortsette med akvariehobbyen, den er jo helt klart meget givende. Men om du skal fortsette med det samme karet ville jeg, tømt den for vann, vasket filteret og kjørt en helt ny innnkjøring. Kjør inn karet skikkelig før du har i noen ny fisk, og spør og grav litt rundt i forumet om gode tips til hva man kan gjøre og hvordan og hvor mange fisk man kan ha i et så lite kar. Det finnes mange "over middels" innteresserte her på akvaforum som kan gi det meget god hjelp.

Lykke til videre
Om karet skal kjøres videre bør jo ikke filteret renses mer enn høyst nødvendig. Det holder å bytte vann.
Tusen takk for svar! Jeg får prøve meg på nytt med en ny dyrebutikk
Tilfeldig bekjentskap
© Bernhard Birkeland
Reklame for plussmedlemskap