Oksygen

jeg har et panorama kar på 70-80l, holder det med bare bevegelse i vannflata for og få tilstrekkelig surstoff til fiskene, eller må det bobler til?
For å få tilstrekkelig med oksygen er det best om du har en egen luftpumpe, men fiskene klarer seg uten.
takk for svar. ok så de klarer seg, men trives best med litt luft?
Ja, selv har jeg en pumpe i alle akvariene mine. Men når du kjøper en pumpe, burde det være en for akvarier opp til 200 liter, det har jeg.
da skal jeg se hva de har i butikken.
takk skal du ha.
Det holder for de fleste fisker at du bruker den innvendige filterpumpa til å røre opp overflaten. Sett den sånn at utløpet er akkurat under vannoverflaten så drar strømmen med seg luft. Sett den så langt under at det ikke bråker og "klukker" så fælt i vannet men allikevel gir bra med krusning i overflaten. Du kan jo se i fiskebasen hvis du lurer på om de fiskene du har er særlig oksygenkrevende. Det beste etter min mening, hvis du må ha ekstra oksygentilførsen, er å sette på en diffusor på pumpeutgangen din. Det bråker mye mindre enn luftpumpa og gjør mindre av seg utstyrsmessig.

Wobbler
godt råd, takk.
det er svart neon, men har planer om kampfisk, grønne reker, microkrabber, kuleskjell og kanskje et par snegler.
Kampfisken er jo en labyrintfisk som er tilpasset oksygenfattig vann. Den tar luft fra overflaten regelmessig nettopp på grunn av dette. neontetraen trives i rolig vann med flyteplanter etc, så det skulle gå fint uten egen lufttilførsel. Reker og krabber er ikke mitt felt så der har jeg ingen aning.....
Plussmedlem
patman
godt råd, takk. det er svart neon, men har planer om kampfisk, grønne reker, microkrabber, kuleskjell og kanskje et par snegler.


Hei.
Vil bare skyte inn å si at hvis du planlegger å ha disse artene i samme karet, gir du ganske enkelt kampfisken en svært dyr middag. Den eter garantert rekene og krabbene. Kampfisken vil også kunne plage sneglene (regner med det er eplesnegler e.l. du snakker om her) med å spise/plukke på sneglenes følehorn.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap