Fiskeløs innkjøring for en som ikke kan kjemi ;p hjelp ønskes underveis!

Har startet opp igjen et 119 l kar (ca 100x34x35, hvis jeg ikke husker feil). Filter Eheim Pro I 2224 Spesial, 75 w varmekolbe og 2xLife Glo II 30w (T8). Karet mangler fortsatt sand, men det er bestilt og kommer forhåpentligvis til uka. Ellers har jeg noen røtter og noen planter på plass.

Har skrevet litt om det i min egen akvarietråd, men ønsker nå litt konkret hjelp med innkjøringen med salmiakk. Håper noen kan forbarme seg over en ikke-kjemiker. Jeg har lest det jeg har funnet på forumet, og forstår endel. Men vet ikke helt hva jeg ser etter hele tiden, for å si det sånn.

Jeg har kommet så langt:
NO4 ønsket verdi mellom 3 og 5
PH 7-7,5
NO2 kommer til å gå opp før den går ned (og da er alt honky dory?)
NO3 blir høy, men det fikses med massivt vannbytte før innsetting av fisk.

Var det greit oppsummert? Slik ser det ut hos meg så langt:

..............PH.....NO2..........NO3..........NH4
13.2:.......6......0,075..........0...............-.....børstet støv av akvariet og fylt med vann
14.2:........................................................0,5 ts natron, venter på NH4 test
17.2:.......6,5.....0,05.........0,25...........
18.2, d.............................................0,2....0,5 ts natron, 2 ml salmiakk
18.2, kv....5!....................................0,8....1 ts natron
19.2, d......7......0,05.........................0,6....3 ml salmiakk

Måler igjen i kveld, prøve å få NH4 opp til 3-5. Gjør jeg dette riktig?

Har du lest tråden om fiskeløs innkjøring som ligger i artikkelbasen under Annet?
Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden
Odd Meyer Løgevik
Har du lest tråden om fiskeløs innkjøring som ligger i artikkelbasen under Annet? [URLBLOCK1]


Det har jeg, kjekt å se sambygdinger på forumet
Alma
Måler igjen i kveld, prøve å få NH4 opp til 3-5. Gjør jeg dette riktig?


Dette gjør du bra. Fortsett bare med salmi til du kommer opp i 3 til 5 NH4.
530
[QUOTE=Alma]Måler igjen i kveld, prøve å få NH4 opp til 3-5. Gjør jeg dette riktig?


Dette gjør du bra. Fortsett bare med salmi til du kommer opp i 3 til 5 NH4.


Den er grei. Tenker å holde på med det til NH4 er 3-5 og så holde den der til NO2 gir skikkelig utslag, og så halvere mengden salmiakk til NO2 er lav igjen. Så vannskifte og så fisk... litt forenkla!
En oppdatering, NO2 er på vei opp, og det ser jeg på som riktig, den må vel opp før den kommer ned igjen...?

..............PH.......NO2.........NH4
20.2........8..........0,1..........4-5.... 5 ml salmiakk
21.1........7,5-8....0,15..........5.......4 ml salmiakk

NO2 blir svakt sterkere for hver dag. Ferskenfarget med JBL testen i dag. Fortsetter med samme mengde salmiakk til jeg får max utslag, da går jeg ned til 2-2,5 ml.
Fruen har rett i sin antagelse! NO2 skal videre opp.

Du er ferdig med første del når NH4 er null dagen etter at du satte til salmiakk og ferdig med annen del når både NH4 og NO2 er null dagen etter siste tilsatte mengde salmiakk. Da er det tid for umiddlebart vannbytte og innsetting av fisk.
Keep up the good wok.
Som i går, men NO2 opp til 0,6/0,8 5 ml salmiakk i dag også, eller blir det for mye når den ligger på 5? Kan ikke se at den har blitt noe mørkere de siste dagene.

Synes PH er litt høy, tilsetter 10 ml eikebarkekstrakt. Hadde i 5 ml i går, men det så ikke ut til å ha nevneverdig effekt.
Du kan nok gi litt mindre når NH4 er på 5, slik at det ikke blir for høy konsentrasjon, det kan sinke prosessen.

Synker NH4 til under 3, kan du gi på litt igjen. Du kan regulere mengden salmiakk til du får den ønskede konsentrasjonen hver dag, dvs. gjerne mellom 4 og 5. Det er viktig at du ikke "går tom" for ammoniakk, da begynner du å miste bakterier fordi de ikke har noe å leve av.

I begynnelsen kan nok pH stige fordi salmiakk i seg selv er sterkt basisk. Etterhvert som prosessen kommer skikkelig igang, vil den selv danne syrer og pH vil synke. Vanligvis!!

Når NO2 øker, er det tydelig at antall bakterier som omdanner ammoniakk til nitritt øker i antall. De som omdanner nitritt til nitrat vokser mye langsommere og det er derfor det kommer til å skje en opphoping av nitritt før den også plutselig stuper ned.

Spennende å følge med på prosessen, også fordi det ofte er store forskjeller i forløpet. Bakteriekulturene er ulike fra kar til kar, også fordi utgangspunktet, dvs. vannet, er ulikt fra sted til sted.
Jeg dryppet på med eikebarkekstrakt, her steg pH under hele innkjøringen og det ser ut som om pH bremser hvis den beveger seg under 5 eller over 8. Som hr 530 sier, veldig spennende med forskjell fra innkjøring til innkjøring! Du har virkelig dreisen på det, synes jeg det virker som :o)
Enig med Linda&Ove, ser ut som du har dreisen på det.

Her har jeg holdt på i ca halvannen uke, i starten uten amoniakktest, så litt i blinde da. Ser ut som det gikk greit likevel.

Har tilsatt de siste dagene 3 ml salmi en gang i døgnet, sist i går kveld 20:30.
Tester nå viste:

NH4: 1, NO2: 0.7 , NO3: 5, PH: 7.3

Så har akkurat tilsatt 3 ml salmi til.
Jeg skal prøve å loggføre hver dag framover.

PH fortsatt 7,5-8, prøver med 20 ml eikeb.ekstrakt. NO2 litt opp 0,8 nå. NO4 fortsatt 5, kanskje marginalt lavere?

Bør jeg måle NO3 også, eller er det ikke så farlig?

Legg inn her du også Helle, så kan vi sammenligne! Hvor stort er akvariet?
Nitrat behøver du ikke bry deg om foreløpig. Det er sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen og vil være lav helt til du får fart på de bakteriene som bryter ned nitritt til nitrat. Plantene, hvis du har planter i karet fra start, vil bruke en del av nitratet når det kommer.

Du kan sjekke om en ukes tid. Når det blir mye (nærmere 100), kan du bytte litt vann og sette til tilsvarende mer salmiakk.

Når NH4 holder seg på 5 på tross av daglige doser salmiakk, betyr det at den brytes ned i omtrent samme tempo som du tilsetter salmiakk, altså jobber den delen av bakteriekulturen godt.
Fru Holmen
Legg inn her du også Helle, så kan vi sammenligne! Hvor stort er akvariet?


Takk, det skal jeg. Mitt er 190 l. Men jeg lurer på om jeg bør øke dose salmi.

For det jeg ikke skjønner nå er at etter å ha tilsatt 3 ml salmi på nytt er NH4 fremdeles 1-1.5.
Har jeg målt for tidlig (ikke blandet seg nok), er vel en halvtime siden, eller tilsetter jeg for lite?
(og så jeg som akkurat følte at jeg hadde full kontroll, haha...)
Det kan nok ta litt lenger tid enn en halv tilme før det har blandet seg, avhenhig av filterstørrelsen din. Dette vet jeg imidlertid ikke noe sikkert om. Mål etter et par timer, er det fortsatt lavt,kan du tilsette 3 l Salmi til.

Full kontroll er det nok vanskelg å få, det er både kjemi og biologi og opptil flere ukjente. Før logg, så du vet hva du har gjort. Da kan du lettere justere både mengde Salmi, justere pH etc. og du kommer sikkert i mål. Dessuten er dette god læring når det gjelder vannverdier og du vil ha nytte av det også når karet er innkjørt og du har hatt i fisk.
NH4 : 3 i går kl 18, satte til 4 ml salmi.
NH4: 1.5 i dag kl 9:45 , skal sette til 4-5 ml salmi til.

Ser ut som jeg må fore bakteriene litt mer nå ja.
Nå begynner det å skje noe her, NO2 0,8-1 i går og over 1 i dag, PH stabil på 7 i går og i dag. NH4 var 5 i går, tilsatte nye 5 ml salmiakk. I dag var den 3!!

Litt usikker på hvor mye salmi jeg skal ta i nå, på tide å gå ned på mengden?
Litt avhengig av om hvor mange fisk du skal sette inn med en gang du er ferdig med innkjøringen. Du kan gå ned til f.eks.3 ml, men ettersom første del av bakteriekulturen nå synes å begynne å jobbe godt, er det heller ikke farlig om du fortsetter med 4 - 5 ml. Det vil ikke skje noen opphoping av NH4 nå, men du vil nok få en solid NO2 topp!

Keep up the good work.
Da fortsetter jeg med 4-5 ml. Regner med det blir en god gruppe fisk med en gang, siden jeg bor som jeg gjør. Må stort sett kjøre en drøy time for å komme meg til fisken

Nå har jeg endelig fått sand i karet, tusen takk til Odd M. Løgevik! Så nå er plantene på plass. Litt tåkete, for jeg droppet skyllingen. Kanskje ikke så lurt, men håper filteret ordner opp i min latskap!
Her skjer det og ting.
Har doblet salmi dose, og da ble den blå(5).
NO2 > 1 i dag, og NO3 ca 30.
Fortsetter med 6 ml salmi daglig noen dager. Vi har god tid.
Måler vel nitritt/nitrat mandag igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap