Kuhlii-ål blir kritt hvit!

Hei hei,

Har 6 kuhlii åler gåanes i et kar! 5 av dem er raske og fine!

Men den største har over natten blitt kritt hvit over ryggen, og sløv ligger nesten bare stille og flytter seg nesten ikke om man priker på den. Var rett etter et vannbytte jeg så det, Kan det ha vært temperatur svingningane som gjorde det? For tempen var på 26 men droppa til 24,9 da jeg byttet vann noe jeg alltid har gjort men :S


Hva er dette?Er vel kanskje ikke lenge før denne fisken stryker med?


-Sokken91
Hvis den er hvit og slapp er nok løpet kjørt...
Kuhliier kan ha flere dødsårsaker en hva man vil kunne regne med sammenlignet med "normal" fisk, på grunn av den spesielle kroppsformen.
Den kan ha klemt seg fast når den raste rundt i karet, og så siden klart å rive seg løs igjen. De kan sette seg fast på de underligste steder, og dette kan slite de ut hvis de kjemper for lenge med å komme løs.

Kuhliier tåler temperatursvingninger ganske bra, jeg tror ikke det er dette som er dødsårsaken. Når du helte oppi vann kan du ha rotet opp igjen stoffer som ligger på bunn, som videre har blitt til nitritt. Kuhliier snuser rundt i sanden konstant, og vil derfor lide kraftig av det dersom du har mye dritt i bunnlaget.
Siden den er hvit vil jeg regne med at enten er den utslitt, klemt, eller har blitt nitritt-forgiftet. Når kuhliier blir gamle kan de bli noe blassere i fargen, men ikke hvit.

Den kan også ha blitt syk. De er åtseetere, og vil spise fisk som led i utgangspunktet av en eller annen form for sykdom. Ta den ut av karet i tilfelle sykdom, de andre kuhliiene vil spise på den etter den har dødd. Dumt hvis den lider av noe smittsomt.
Prøv å foreta et nytt vannbytte med temperert vann, uten å rote opp for mye grums i bunnlaget. Pass på å tette (selv om det er håpløst...) så mye som mulig av åpninger bak bakgrunner, inn i pumper, osv osv...
Sparesset
Hvis den er hvit og slapp er nok løpet kjørt... Kuhliier kan ha flere dødsårsaker en hva man vil kunne regne med sammenlignet med "normal" fisk, på grunn av den spesielle kroppsformen. Den kan ha klemt seg fast når den raste rundt i karet, og så siden klart å rive seg løs igjen. De kan sette seg fast på de underligste steder, og dette kan slite de ut hvis de kjemper for lenge med å komme løs. Kuhliier tåler temperatursvingninger ganske bra, jeg tror ikke det er dette som er dødsårsaken. Når du helte oppi vann kan du ha rotet opp igjen stoffer som ligger på bunn, som videre har blitt til nitritt. Kuhliier snuser rundt i sanden konstant, og vil derfor lide kraftig av det dersom du har mye dritt i bunnlaget. Siden den er hvit vil jeg regne med at enten er den utslitt, klemt, eller har blitt nitritt-forgiftet. Når kuhliier blir gamle kan de bli noe blassere i fargen, men ikke hvit. Den kan også ha blitt syk. De er åtseetere, og vil spise fisk som led i utgangspunktet av en eller annen form for sykdom. Ta den ut av karet i tilfelle sykdom, de andre kuhliiene vil spise på den etter den har dødd. Dumt hvis den lider av noe smittsomt. Prøv å foreta et nytt vannbytte med temperert vann, uten å rote opp for mye grums i bunnlaget. Pass på å tette (selv om det er håpløst...) så mye som mulig av åpninger bak bakgrunner, inn i pumper, osv osv...
Takk for svar, Da bunnlaget nesten bare er 1 uke gammelt er det nok ikke mye grums der(Ferdig innkjørt filter fra et ant kar) Og da jeg to oppi vannet heller jeg det i hånda først så ingen ting blir grumset opp. Men tror nok han har satt seg fast å skrapt seg opp egentlig bruker ei plante potte som di snurer seg rundt men han største er akkurat litt for stor. Tror jeg skal ta ut denne potta jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap