Hei, fersking i akvarie livet :)

Heisann

Det jeg lurer på, en av mange ting nå først er hvilke typer fisk og antall som kan passe i akvariet mellom 80-100 ++ liter? La oss si fra 80-120 liter da.

Har ingen akvarier nå, jeg ser gjerne først etter brukt utstyr her i Rogaland.

Frode
Den generelle regelen er 1 liter vann for 1 cm fisk.

Men du har egentlig god tid til å finne ut hva du vil ha, for om du kjøper nytt eller brukt, så vil akvariumet uansett trenge en innkjøringsperiode på en 2-3 uker, hvor du har bare planter og annet inventar i karet.

Dessuten er smaken din noe vi ikke veit hvordan er, så det beste tipset jeg kan gi deg, er å se på hva andre har, eventuelt hva dem har i akvariebutikken(e), lese deg opp om hva dem trenger og så justere karet ditt inn mot dette, slik at det er klart til fiskene du har valgt flytter inn.
Hei

Takker for svar. Har vel ennå ikke noen favoritt fisk, det som er litt dumt att nærmeste akva / dyre butikk ligger på Kvadrat, Sandnes som er ett godt stykke unna meg. Kan liksom ikke bare reise dit for å se på fisk

Men jeg skal nok lese masse om hvordan fisk etc det skal bli en gang, har ikke tenkt å ha i gang dette før i løpet av sommeren en gang.

Planlegge godt

Frode
Kan skjønne det blir litt langt å bare "se på" fisken.
Men et tips du kan begynne med er å søke deg frem i fiskebasen på fisk som kan gå i så mange liter som du tilslutt ender opp med.
Jeg anbefaler deg også å gå opp noen liter og begynne med en 200L om du har plass. Jeg vet av erfaring at de mindre akvariene blir fort byttet ut med noe større alikevel. :o))

Du bør først tenke på hva slags bunn du vil ha. Sand,grus eller stein. (lys eller mørk)
Noen fisk krever sandbunn(eller finmalt grus) som Corydoras og noen ciklider.
Du bør også ha en del planter i vanlig ferskvannsakvariet.

Kos deg og lykke til :o)
Et godt tips er å bygge opp akvariumet ditt for hva du skal ha i det, isteden for å lage et kar og så finne ut hva slags fisk du skal ha.

Praktbotia, for eksempel, krever en forholdsvis kraftig vannstrøm i karet og mye oksygen for å trives. Det krever også et større kar, type 200 liter og opp.
Velkommen

Det er en del forskjellige meninger om hvor mange/stor fisk du kan ha i 1-10liter.

Jeg går ca etter dette.
4cm fisk på 10l vann
Når det gjelder praktbotia så er det en fin fisk, men den trenger stor plass. minste målet jeg går etter er 283,6l så siden det akvariet hvor jeg kunne tenke meg praktbotia er på 250l så er jeg i tvil på om det vil gå i lengden.

Det finnes mange andre botia som er fine.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap