Hvitt slam ut av pumpen.

Hei hei. Har et lite problem med hvitt slam som kommer ut av pumpen. Er en utvendig pumpe. Det kommer hvis jeg skrur pumpen av og så på igjenn. Eller er jo ikke et problem, jeg bare lurer på hva dette er? Og hva kommer det av?

Mine sae`r spiser det med stor apetitt.

Ph er på 7,8
Kh er på 6
Temp er 23,8
Inaktiv bruker
Hva slags merke er det på den pumpa? Jeg har aldri opplevet slik dersom jeg har slått av og på pumpa, (Eheim pro 2224) men om jeg har åpnet filteret eller renset slangene og satt dem på igjen så kan det komme litt guffe ut med en gang, det varer ikke lenge. Men, uansett så er det ikke farlig for fiskene
Det er en am- top et eller annet. 800 L/t
Det har nok stått i ca 4-5 mnd nå.
Ja det er bare med en gang. Har aldri renset slangene. Hvordan gjør du dette?
Inaktiv bruker
Jeg har ikke kjennskap til amptop, har de litt større slanger mon tro? Eheimpumpene har ganske smale slanger og må derfor rengjøres ofte med slangebørster. Men, uansett så blir det jo et belegg inne i slangene, og om det er hvitt kan det jo kanskje til og med være et kalkbelegg.. Slangebørster er uansett veldig praktisk å ha og bruke av og til..
Men hadde saene spist kalk da?
Hvis du har fora mye med røde mygglarver så suges det inn i pumpa...... og kommer ut når du starter igjen ...... ser ut som rester av mygglarver som har mista fargen.....

Funnet mye av det i mine pumper ved rens....
Inaktiv bruker
Charles Reyes
Men hadde saene spist kalk da?


Det er alltid litt kalk i vann, selv med lav ph verdi vil det komme litt kalkbelegg her og der. Har du høy ph verdi så vil det selvsagt komme mye kalkbelegg.
Ja forer med rødemygglarver. Takker for svar. Da er det ikke noe farlig antar jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap