Bli kvitt snegler

Hei, jeg har akkurat begynt med akvarieri (lurer på om det er et ord?) og har lagt merke til at det ofte dukker opp små sneglelignende dyr, ikke større enn et nålhode. Jeg tenkte de kom med plantene/steinene jeg kjøpte og har til nå plukket de ut av akvariet.

...men de fortsetter å dukke opp! Jeg går ut ifra at de formerer seg ganske fort, og nå er jeg interessert i å bli kvitt de. Jeg vet det er en sneglespiser som heter praktbotia, men akvariet mitt er på 54L og da vil vel denne fisken bli litt for stor? Eller?

Finnes det andre, mindre fisker som spiser snegler, eller er akvariet mitt stort nok til en praktbotia?


Et ekstra spørsmål i farten: Bør jeg ha slike "støvsuger-fisk" i akvariet mitt? Har hørt at de renser bl.a. steinene, som begynner å bli litt skitne nå.


På forhånd takk for alle svar!
Praktbotia blir alt for stor, det finnes små arter, sjekk loaches.com, men det er lurt å tenke på hva man vil ha først. I 54 liter er reker gøy, snegler finnes i mange former, og det blir dyrt Botia-for.

Snegler er det nesten helt umulig å unngå. I en 54-liter har jeg satt inn 1 stk jegersnegle, den holder bestanden så lav at jeg faktisk måtte sette inn pestsnegler fra et annet kar! En annen ting er at disse sneglene faktisk gjør en god jobb så lenge de ikke tar helt overhånd, forsyner seg av alger og rydder i matrester...
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap