Hjelp, fisken min svømmer rart

hei, hadde med javamose til karet i dag og jeg hadde det oppi karet. da jeg kom tilbake 5min senere fant jeg den ene neontetran sitte fast mellom mosen og grusen og nå svømmer den på siden litt opp, litt ned og i korketrekk. det ser ut som at den har mistet litt av finnen, sikkert pga kontakt med grus. han er blek.
hva skal jeg gjøre? avvente og se eller avlive?
Hvis den sitter fast pga mosen, er det kanskje best å fjerne mosen Jeg synes du skal vente å se framfor å avlive fisken.
Jeg har forresten hørt at de kan bli bleke hvis de er stresset.
lenge siden du satte opp akvariet?
takk for svar.
han er bare blek på magen, ser det bare når han bekker over til siden.
mulig det bare er sånn det skal være, men han svømmer helt rart. peker oppåver ei stund, blir så en "propell" også kan han se dø ut og synke til bunns, for så begynne gjenn. skal gi han en stund før jeg eventuelt avliver han
karet ble satt opp på fredag.
veit det er altfor tidlig, jeg gjorde en feil ved å sette av en kampfisk som måtte hentes i dag. har tatt vannmålinger:
nitrit(no2): 0,3mg/l eller mindre
ph: 7,0
gh: 0-2 tror jeg, testen var litt rar
nitrat(no3): 12,5mg/l
jeg fikk med litt filtergugge fra den butikken fiskene ble kjøpt i, skal jeg bruke det?
Hm, det var litt tidlig ja. Men ja, bruk slammet. Hvis du har innvendig filter så prøv å hell det over svampen som er oppi, hvis du har utvendig vet jeg ikke hva som er best. hvis du bytter si 10% av vannet hver dag, og gjør større vannbytte om nitrittverdien stiger veldig, eller hvis mange av fiskene begynner å oppføre seg sykelig. Sånn ville jeg gjort det ihvertfall =)
Du skrev jo til meg at du hadde innkjørt det i 2-3 uker! Sier litt forskjellig her og der :P
min ene neontetra mista ene finna til en palettciklide å den svømte ganske rat en stund men den kom seg tilslutt
Aqua360
Du skrev jo til meg at du hadde innkjørt det i 2-3 uker! Sier litt forskjellig her og der :P


det utsagne må du vise meg. var i såfall skrivefeil beklager.
karet ble satt igang fredag. har vært litt pirkete å sett gjennom mine innlegg, kan ikke se noe om 2-3 uker
Okei
Lykke til med karet og fiskene : - )
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap