Levende begravet...?!

Helt nystartet akvarium med 5 black molly og 3 guppyer (1 hann og 2 hunner). Plutselig i dag er den ene guppy hunnen søkk borte. Plantet tre nye planter i går kveld, og min eneste teori er at jeg i så fall ved et uhell har begravet fisken i grusen! Uff, dette er jo helt tragisk.. For black molly klarer vel ikke å spise opp en liten guppy?!? De er jo riktignok litt mindre i størrelse, men allikevel.. Hvis jeg har vært så uheldig og klart å begrave fisken levende, bør jeg sette igang en leteaksjon med det samme? Ser for meg at hvis det ligger en død fisk der inne, forurenser det vel en del! Har forresten sjekket filteret (hele den sorte boksen med pumpe osv) som sitter inne i akvariet. Tok fra hverandre alle delene, og fisken er ikke der. Noen teorier?!
Teori 1; Hoppet ut av akvariet.
Teori 2; Fulgt ved et uhell med vannet/utstyret du brukte i går.
Teori 3; Død - spist - borte

Lite trolig at den er begravet... De svømmer fortere en som så, de bare "detter" under hendene dine når du graver i grusen.
Leter du litt med lommelykt rundt akvariet så kan du nok bli overrasket
Takk for raskt svar Godt å høre at sannsynligheten for en levende begravelse er minimal! Har nettopp sittet en time med lommelykt og finsøkt akvariet - mellom planter og under røtter - den er søkk vekk! Men kan en guppy bli spist av black molly eller av sine egne? Går fiskene løs på hverandre, uavhengig av størrelse osv?
Har hørt rykter, en gang i tiden, om at Mollyer faktisk ikke er så fredelige som man vil ha de til. De kan vist bli noe hissige hvis de blir holdt for få, kamp om revir, osv...

Tror heller på at Guppyen ble mobbet pga sløret, den ble derav utmattet av å flykte, døde, og ble til slutt spist opp. Den kan også ha vært syk, og derfor døde. Guppyer er ikke verdens mest hardføre og lengst-levende fisk, et kjapt vannbytte kan ta knekken på svake individer... Men da skal du ha vært noe uheldig.
Mer eller mindre alle fisk vil spise andre døde fisk, også sine egne.
Du vil bli overrasket over hvor fort en død fisk er spist opp av sine kamerater. Jeg har sett 3 livlige lineolatater før jeg gikk på skolen, og når jeg kom hjem 5 timer senere var der bare to, og den siste fant jeg bare litt av hodet på. Så det går raskt. En lineolata er en god del større og kraftigere i kroppen enn en guppy.
Uff, jaja.. da har den nok blitt spist. Men da avblåser jeg ihvertfall leteaksjonen! Testet vannet også, ingen tegn på noe forgiftning, heldigvis.

Forresten - hvor ofte bør man slamsuge og bytte vann i starten? Må det gjøres én gang i uka, uansett? Vet man kun skal bytte 1/3 av vannet, men ser ikke helt hensikten med så ofte vannskifte hvis alle vannverdier er fine og vannet er krystallklart.. Men slamsuge er kanskje viktig uansett for å unngå algevekst osv?
Mellin
Forresten - hvor ofte bør man slamsuge og bytte vann i starten? Må det gjøres én gang i uka, uansett? Vet man kun skal bytte 1/3 av vannet, [B]men ser ikke helt hensikten med så ofte vannskifte hvis alle vannverdier er fine og vannet er krystallklart[/B].. Men slamsuge er kanskje viktig uansett for å unngå algevekst osv?


Jasså jasså? Skal vi spørre fiskene hva de synes om å ikke få nytt, friskt vann hver uke? Mine hester trenger forsåvidt ikke nytt vann hver dag de heller, de kan jo drikke vannet som er rest fra i går. Vann er vann. Men fult mulig de trives bedre hvis de får friskt vann! Reduserer masse sykdommer også... Dessuten:

Du får ikke gode vannverdier uten å bytte vann. Det går ikke. Det blir opphoping av for mye næringsstoffer i vannet, som blir nitritt og siden øker algeveksten ytterligere.
Vannbytter hver uke synes jeg er absolutt minimum, jeg bytter hver andre til 3. dag. Slamsuging er som du nevner allerede viktig, hvorfor kan du ikke bare ta med et par bøtter ekstra når du først er i gang?

I starten? I et nyoppstartet akvarium skal det ikke være noe fisk før etter 5 uker på grunn av nitrittprosessen. Da må du bytte minst 50 % vann hver dag.
Jeg linker deg to nyttige linker til artikler her på akvaforum

Oppstart, og Vannverdier.
Takk for svar. Jeg lover at fiskene mine skal få rent vann hver uke

Hva gjelder oppstart og evt vente 5 uker, strides tydeligvis de lerde.. Jeg var på Akvariemagasinet i Oslo (700 m2 stor spesialbutikk med svært kompetent betjening) - og de ANBEFALTE faktisk at jeg puttet 5 black molly i forbindelse med oppstart, fordi de skulle bidra positivt til å spise alger osv. Er fullstendig klar over at jeg må vente flere uker før jeg introduserer mer spennende fisker til karet
Mellin
Hva gjelder oppstart og evt vente 5 uker, strides tydeligvis de lerde.. Jeg var på Akvariemagasinet i Oslo (700 m2 stor spesialbutikk med svært kompetent betjening) - og de ANBEFALTE faktisk at jeg puttet 5 black molly i forbindelse med oppstart, fordi de skulle bidra positivt til å spise alger osv. Er fullstendig klar over at jeg må vente flere uker før jeg introduserer mer spennende fisker til karet :-)

Hvorfor det er greit å bruke såkalte uspennende fisk i oppstarten har jeg aldri skjønt meg på. Tror de "kompetente" at disse fiskene lider mindre når de stryker med av nitritten? For nitritt vil oppstå og skal du unngå at oppstartfisken lider under innkjøring så kreves det daglige vannbytter og masse jobb. I Sverige kalles disse fiskene for offerfisk, noe som helt tydelig viser at det ikke er så nøye på det. Jeg betrakter ingen som med vilje piner et levende vesen på den måten som "kompetente". Jeg har kjørt inn flere kar uten innkjøringsfisk og det er faktisk helt problemfritt og uten stress av noe slag.
De er jo ikke helt på jordet, for introdusering av fisk tidlig i karet vil utsette filteret i karet for en ytterligere belastning den i utgangspunktet ikke er klar for.
Putter du fisk i et kar med et ukjørt filter vil prosessen gå noe fortere, og filteret vil fortere kunne ta imot "hovedfisk". Spørsmålet ligger nok i hvor humant man synes dette er, og hvor god samvittighet man legger seg med om kvelden, vel vitende at levende organismer svømmer rundt i sin egen, sikre død.
Mollyene du har nå vil nok stryke med...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap