Pumpe effekt- vann strømninger?

jeg har kanskje ikke lest nok rundt enda, men jeg lurer på en ting om pumpe til mitt ca 40l akvarie.
det er under oppstartfase, og jeg har kun en kampisk i det foreløpig.
jeg kjøpte en liten diskre vannfilter pumpe til å ha oppi karret, men jeg er kanskje redd det er formye futt i den for jeg syntes det ser ut som vannet fyker rundt ganske så kjappt. kjøpte den på nett.
er det noen grense for hvor mye sirkulasjon/strøm det børr være i vannet? jeg skjønner jo at det ikke børr gå for fort liksom heller, men jeg lurer bare på om dette kan være i grenseland for fiskene.
hva er best? for lav strømning eller litt for høy?
tror strømmen er for høy for kampfisken sin del, for de liker jo best litt stille vann, men hva med vanlig fisk da?
Litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt når du ikke skriver hvor mange liter filteret tar i timen.

Det kommer veldig an på hvilke fisk du skal ha.
Corydoras og maller liker mye strøm
det står at den pumpen tar 300 liter i timen,
men jeg aner jo ikke om det er mye eller lite.....
Filter
hei filteret som du har er ikke for lite i forhold til akvariet, bare bra å ha bedre kapasitet.
Det er bare bra å ha stor kapasitet på filteret ja - i størrelse, ikke pumpekapasitet. Pumpen kan være for kraftig for kampfisken din. Prøv å still utblåset inn mot avarieglasset, så bremses trykket litt opp.
japps, jeg har allerde stilt strålen mot glasset, foreløping skrur jeg den av om natten også, så fisken får litt rolig vann å sove i da, også slipper jeg å høre på duringen, kampfisken tåler jo det, men jeg tenkte litt på å fortsette med dette når jeg får andre type fisker oppi der også, er det veldig dumt for de?
Filteret skal gå hele tiden, du må ikke skru det av om natten. Uten gjennomstrømning i filteret vil de gode filterbakteriene dø, og nitrogensyklusen i akvariet kræsjer, som resulterer i død fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap