Piratskip med seil

Jeg kjøpte et piratskip, flott som bare det, til akvariet mitt. Det ser flott ut MEN etter 2 uker så har det begynt å komme noe "bomulls"lignende greier fra seilene....
Noen som har peiling på det? Kan evt ta et bilde og legge ved....

Og så har jeg kjøpt 3 planter av typen Vallisneria. De begynner å se litt slitne ut, synes det er mange av "bladene" som blir fort brune og gjennomsiktige, for så å visne av.... Og dette skulle være en plante som er enkel å holde....
Skal den være slik eller gjør jeg noe feil??

Akvariet er på 60 liter
Bunnen er småsteiner (ikke noe store, men heller ikke så små som sand)
Ph = 6.8
Temp: 25
Lyset står ca på7 timer hver dag.


På forhånd takk

Jan-Atle
Du kan gjerne legge ut et bilde av de bomull greiene. Aner ikke hva det kan være, men et bilde vil nok hjelpe litt.

Ang. Vallisneriaen regner jeg med at det vil hjelpe om du øker lyslengden med noen timer. 7 timer er litt lite til at planter vil trives, jeg vil anbefale å øke til rundt 10-12 timer i døgnet.
Piratskipet
Har du noen anelse om hva dette piratskipet er laget av? Evnt hva slags material seilene er laget av? Jeg har lest litt i andre forum også, at sånne pynteting "KAN" være giftig, Ikke gå til angrep på skipet nå med en gang da, For det er jo ikke sikkert ditt er det,Og det stod og at ikke alle var giftig men de kunne være giftig, Skal se om jeg finner igjen den siden. Men hvor har du kjøpt det? Har du noen link til evnt side du har funnet det? Det blir jo solgt mye drit over disk i useriøse butikker. Bare en tanke. Kanskje du kunne hatt oppi litt plantegjødsel også hvis det ikke er gjort,Det hjalp hos meg.
her kommer et bilde tatt med mobilen.

Har ikke peiling på hva skipet er laget av, men så er det heller ikke selve skipet som er problemet. Det er seilene.
Skipet ble kjøpt på Tropehangen Zoo i Bergen (bystasjonen). Tror ikke de butikkene selger giftige pynteting




PS: glad de ikke brukte dette tekstilet til skikkelige seil i gamle dager, skulle tatt seg ut
HvemErJeg?
Du kan gjerne legge ut et bilde av de bomull greiene. Aner ikke hva det kan være, men et bilde vil nok hjelpe litt. :) Ang. Vallisneriaen regner jeg med at det vil hjelpe om du øker lyslengden med noen timer. 7 timer er litt lite til at planter vil trives, jeg vil anbefale å øke til rundt 10-12 timer i døgnet. :)



Skal kjøpte meg en timer så ordner det med tiden seg.
Fikk opplyst i SentrumZoo (galleriet, Bergen) at det kunne være mangel på jern. Så nå er jern tilsatt og noe som hette "Happyplant" som skal få sving på sakerne.

Får se hvordan det går de neste dagene/ukene
Jan-atle Rettenberger
her kommer et bilde tatt med mobilen. Har ikke peiling på hva skipet er laget av, men så er det heller ikke selve skipet som er problemet. Det er seilene. Skipet ble kjøpt på Tropehangen Zoo i Bergen (bystasjonen). Tror ikke de butikkene selger giftige pynteting



Det sier seg selv at tekstiler vil råtne under vann...!
Det vi ser på bildet er mugg!
Det er direkte lureri å selge folk en slik ting, som skal nedsenkes under vann, og som ikke engang er laget av noe som ikke råtner og mygler! /mugner. Men det er nesten like ille at folk kjøper det og tror det aldri skal råtne under vann.... :p Naivt?

Du må ta av "seilene" og trådene. Det kan ikke være under vann. Kast det. Eller ta med deg hele greia tilbake til butikken og klag. Si at det mugner under vann, og si din mening om en butikk som selger slikt til folk!
Må bare si meg enig med Mona O. Det er ganske innlysende (for meg) at dette ikke er dekorasjon ment for nedsenking i vann. Dette burde butikken vært klar over.

Mener slett ikke og kalle trådstarter for naiv, men butikken burde vite bedre.
Man kjøper jo i god tro på at de som tar inn og selger vet hva de har tatt inn.. :/

Ville enten fjernet all tekstil på skipet, eller helst gått tilbake til butikken og levert det tilbake.
Denne tråden ble postet på "nybegynner". Da er det kanskje noen som ikke har mye erfaring med akvarium. For en nybegynner så sier det ikke seg selv at tekstiler råtner under vann. Hvertfall ikke når det ble solgt i en zoobutikk, der man åpenbart tror at det er beregnet/og man regner med at det er beregnet på å ha under vann.

Jeg kunne gjort akkurat samme tabben hvis jeg fant noe lignende de solgte i en zoo/akvariebutikk. Da hadde jeg selvfølgelig trodd at det var beregnet på å ha i akvarium.



Synd at det endte slik, det er surt når man finner en dekorasjon man liker, for så å finne ut at man ikke kan ha den allikevel...
Inaktiv bruker
er helt enig med rutta
essda, ikke noe stress.

Tar bare av seilene og trådene jeg så går det nok fint.

Takk for tilbakemeldinger, både krasse og beskyttende
Synes det ser ut som sopp jeg, samme type som man får på nye røtter i akvariet. Helt ufarlig, og vil spises av ancistrus.

Men hvis det er bomull burde det ikke bo nedsenket i vann nei, det kommer til å råtne.
Du kan kanskje bruke brudeslør som seil , da dette et syntetisk stoff.
Og feste det med nylonsnøre (fiskesnøre)

Lykke til :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap