Kampfiskhold

Hei hei. Jeg har lyst på akvarium til kampfiskene mine, og så lurer jeg på hva som egner seg best for en hann og to hunner? Har nå disse fiskene mine i hver sine store glassboller, men har lyst på akvarie så jeg kan ha alle sammen Og så lurer jeg på om det er lett for at det blir kampfiskyngel? Takker for svar
Inaktiv bruker
hei!
jeg har ikke kampfisk selv men er iferd med å starte med det å prøve meg på oppdrett. har derfor lest masse om det å kan si deg noen ting ut fra det jeg har lest da.
de burde vel ha 60 liter om de skal vere der hele tiden, men jeg har 15 liter akuratt når de skal avles på å setter de i min 300 liter når de er ferdige. for boller og 15 liters kar er alt for små i utgangspunktet.
du burde ikke ha hoene og hannen sammen hele tiden fordi hannen kan ta livet av hunnene og omvendt. så skal du forsøke deg på avl, er det ikke så lurt at de kommer i kontakt med hverandre. ført har du hannn i et karr uten strømi vannet, til han bygger skumrede. så setter du en hunne oppi til hun har lagt egg. da fjernes hunnene bort for godt til du skal avle igjenn.

denne informasjonene har jeg fått fra flere så jeg vet jo heller ikke 100% om dette er sant eller ikke da.

Mvh Kristian.
Takk for infoen, og lykke til med oppdrett Jeg finner så masse forskjellig info på nettet, men det er sikkert rett det du har lest. Egentlig skal jeg ikke prøve meg på oppdrett selv, men om jeg holder de sammen så kan vel ikke jeg bestemme det Jeg prøvde å ha de sammen en gang bare for å prøve, men da jaget hannen hunnene rundt til de gjemte seg eller ble liggende livløse på bunnen.. tror ikke jeg hadde fått til noe oppdrett av det.. hehe..
Inaktiv bruker
har to hoer sammen med en hanne i et 63 liter. det går greit. bare det er minst to hunner på en hanne. det finne seff unntak og forskjellige lynner på fisk.
Inaktiv bruker
takk fr det. du også da om det bliur noe.
de jager hverandre rundt masse, så jeg ville hatt masse planter og minimum 2 hunner om du ikke skal avle for det blir nok veldig hard den første tiden for begge parder.
Mvh Kristian.
Har avlet kampfisk. Jeg fikk mest vellykket med minst skade på fisk ved å dele karet i to med en glassplate. Den ene siden hadde jeg 1 hunn og andre 1 hann. Glass på bunn, da kampfiskeggene kan dette ned og hannen finner dem lettere for spytte dem tilbaker i skumredet. Hannen vil bræse seg og bygge rede når han ser hunnen i gjennom glassveggen, hunnen vil også bli klar for hunky punky forhåpentligvis. Etter en tid så løftes glassveggen bort å da gjelder det å følge med å gripe inn hvis det ikke er lov. Lit slossing og jaging vil det bli men pass på fiskens helse. Er du heldig leker fisken. Etterpå vokter hannen eggene med livet sitt, og da gjelder det å fjerne den stakkars hunnen. Vannverdier er også lurt å sjekke ut. Samt vannhøyde. Capta blad er veldig bra for å beskytte egg og yngel.

Vokter en kampfisk hann på egg, er det lurt å la alt fiskeliv bli kjermet. I et 60 liter tror jeg det lett blir mindre plass en 1 cm fisk til 1 liter for å si det slik
Ok Jeg skal ikke oppdrette med det første. Er det veldig sannsynlig at det ikke vil gå bra å ha hannen og de 2 små hunnene i et akvarium mindre enn 60 l ?
Havfruuen
Ok :) Jeg skal ikke oppdrette med det første. Er det veldig sannsynlig at det ikke vil gå bra å ha hannen og de 2 små hunnene i et akvarium mindre enn 60 l ?


Kampfsker overlever som regel i små kar og boller, men om de trives er noe helt annet. Ønsker du at fisken skal trives eller overleve?

Kampfisker er personligheter, og selv ville jeg ikke hatt kampfisk i noe mindre kar enn 50 liter. Større kar om det skal være hunner oppi også. Ikke alle kampfisker går overens, noen hunner og hanner går fint overens, men andre igjen ikke gjør det. Du kan prøve å ha de sammen i et mindre kar, men da bør du også ha en reserveløsning om det ikke går bra å ha de sammen. Jo større kar, jo bedre sjanse for at det går bra å ha flere sammen.

Du skal ikke ta for gitt at hunnene blir for snille med hverandre i for små kar heller... Her bør du prøve deg frem, og overvåke nøye.
I min 50liter får det i skrivende stund 7 kampfisk-hunner, som etter tur blir satt inn til en hanne i et annet kar når han er klar med skumredene sine.

Denne flokken tok det lang tid å sette sammen, da hunner kan bli ganske aggressive både mot hanner og hunner! Sjefs-hunnen er en skikkelig bølle, og rensket den ene kampfisk-hannen min for slør en gang de sto for lenge sammen. (de to alene i 100liter!)
Overvåking den første tiden er nok viktig dersom du tenker på å ha de sammen.
cara79
[QUOTE=Havfruuen]Ok :) Jeg skal ikke oppdrette med det første. Er det veldig sannsynlig at det ikke vil gå bra å ha hannen og de 2 små hunnene i et akvarium mindre enn 60 l ?


Kampfsker overlever som regel i små kar og boller, men om de trives er noe helt annet. Ønsker du at fisken skal trives eller overleve?

Kampfisker er personligheter, og selv ville jeg ikke hatt kampfisk i noe mindre kar enn 50 liter. Større kar om det skal være hunner oppi også. Ikke alle kampfisker går overens, noen hunner og hanner går fint overens, men andre igjen ikke gjør det. Du kan prøve å ha de sammen i et mindre kar, men da bør du også ha en reserveløsning om det ikke går bra å ha de sammen. Jo større kar, jo bedre sjanse for at det går bra å ha flere sammen.


Selvfølgelig vil jeg at fiskene mine skal trives Jeg har prøvd å ha hannen og hunnene sammen i et mindre kar uten å lykkes.. nå er hannen for seg selv og hunnene er for seg selv. Jeg undrer på om de går overens i noe større, for hannen er ganske hissig i motsetning til hunnene.
Sparesset
Du skal ikke ta for gitt at hunnene blir for snille med hverandre i for små kar heller... Her bør du prøve deg frem, og overvåke nøye. I min 50liter får det i skrivende stund 7 kampfisk-hunner, som etter tur blir satt inn til en hanne i et annet kar når han er klar med skumredene sine. Denne flokken tok det lang tid å sette sammen, da hunner kan bli ganske aggressive både mot hanner og hunner! Sjefs-hunnen er en skikkelig bølle, og rensket den ene kampfisk-hannen min for slør en gang de sto for lenge sammen. (de to alene i 100liter!) Overvåking den første tiden er nok viktig dersom du tenker på å ha de sammen.

Ja, hunnene mine kan svømme tett sammen uten å være hissige. Jeg følger godt med på dem, og det er ikke noe problem. Men da jeg prøvde å ha de sammen med hannen, ble de bare jaget til de gjemte seg under noe.. det var hannen som skremte dem, og de prøvde seg ikke på sløret hans i det hele tatt. Det virket som om den ene hunnen ble litt påvirket av han, for da jeg flyttet hunnene for seg selv igjen, begynte en av dem å blåse opp gjellene og jage den andre hunnen, men dette ga seg heldigvis etter hvert.. de var vant til å være sammen fra før også. Skulle bare ønske de gikk overens med hannen.
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap