Fjerne ramme fra toppen!

Hei.

Har et 43 liters kar. Som har en fryktelig stygg ''pynteramme?''

Det jeg lurer på kan jeg røske den av?(Er silikonert fast)Uten at det skaper fare for at akvariumet ''detter fra værandre'' ?


-Sokken91
Hopper på denne!

Har igrunn lurt på det selv.

Er ikke sikker på om rammen kan ha noen støttefunksjon forhold til glassene? Iallefall forhold til størrelsen.

Har et 200 Liter med stygg aluminiums ramme som skulle vært fjerna/lakkert.
Jeg ville IKKE ha fjerna no ramme. Selvom det lages akvarier uten slike rammer, så tror jeg nok det er en grunn til at de er der. ER rammen veldig stygg, så går det fin an å lakke. Dog bør karret være tomt, og behørig maskert slik at ingen lakk/maling kommer inni karret.
Men fjerne ramma...mmmmmmskeptisk ja, tror heller jeg vil se på støggheta fremfor å eventuelt måtte tørke opp uante mengder vann
Wargtass
Jeg ville IKKE ha fjerna no ramme. Selvom det lages akvarier uten slike rammer, så tror jeg nok det er en grunn til at de er der. ER rammen veldig stygg, så går det fin an å lakke. Dog bør karret være tomt, og behørig maskert slik at ingen lakk/maling kommer inni karret. Men fjerne ramma...mmmmmmskeptisk ja, tror heller jeg vil se på støggheta fremfor å eventuelt måtte tørke opp uante mengder vann :)
Hm i mitt tilfele ivertfall ser det ikke ut som det er noe forsterkning i den....ramme saken er jo silikonert skjeivt på og bøyd og fæl.... hm...


Vil lage en i tre. heldekkanes:/
Tror nok jeg ville erstattet den med noe fagrere, ja. Var engang bortskjemt med hjelp til slikt, vokste opp i en blikkenslagerfamilie, de finnes vel enda selv om slekta har gått av med pensjon? Kombinasjonen tre og vann får meg liksom til å grøsse, det krymper og sveller og vrir og har seg. Rundt glass med vann i... Men det er kanskje blikkenslager-genene, itt'no som ikke må loddes eller sveises duger :o)
Er vanskelig å si helt sikkert uten å se den i "levende live", men dette høres ut som en ren pynte/beskyttelses -ramme som kan fjernes uten problemer.

Såvidt jeg vet, pleier ikke rammen å ha noen funksjon i konstruksjonen (utover å beskytte kanter og som pynt) på såpass små akvarier.
Noen fler som har noen syns punkter på dette?
Du kan prøve å fjerne rammen uten å ødelegge den, tapp ned vannet i akvariet først. Så prøver du å fylle vann i sakte samtidig som du måler avstanden mellom glassene. Vist ikke glasset buer utover skal det ikke være ned fare for at det sprikker pga trykket av vannet.
Tonje_R
Du kan prøve å fjerne rammen uten å ødelegge den, tapp ned vannet i akvariet først. Så prøver du å fylle vann i sakte samtidig som du måler avstanden mellom glassene. Vist ikke glasset buer utover skal det ikke være ned fare for at det sprikker pga trykket av vannet.
Er kun i hjørnene disse er silikonert fast... di 4 ''skinnende'' hjørnane plast kantene er løse eller er under di skinnande greiane...


Men i et helglass kar, hva er forskjell fra silikoneringen til et ant kar? :S
rammen er nokk der mest pgr av kant til dekkglasset og pynt, eit så lite kar burde ikke vere noe problem.
men kan jo vert at dem har brukt veldig tynt glass for og spare mest mulig penger og derfor har sotte på ein ramme, men personelig hadde eg tatt av rammen på eit lite 46liters kar uten og bekymre meg.
har selv ingen form for ramme eller avstiver på ene selvlagde karet mitt (bilde) har 6mm glasstykkelse men ingen glass som buler ut på det (154l). så det karet du har der burde gå bra.

[External Image]
Bardledoo
rammen er nokk der mest pgr av kant til dekkglasset og pynt, eit så lite kar burde ikke vere noe problem. men kan jo vert at dem har brukt veldig tynt glass for og spare mest mulig penger og derfor har sotte på ein ramme, men personelig hadde eg tatt av rammen på eit lite 46liters kar uten og bekymre meg. har selv ingen form for ramme eller avstiver på ene selvlagde karet mitt (bilde) har 6mm glasstykkelse men ingen glass som buler ut på det (154l). så det karet du har der burde gå bra. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/29408_110307194744_1.jpg[/IMG]
Digg plassering av karet ditt

Er 4mm glass på 43 literen tror det er 6 mm i bunn(ikke at det har noe og si i dette tilfelet ^^) Er ca 38L vann i det etter sand og utstyr .


Tror jeg skal tappe det lavt ned og teste det en oppi tråden sa da Kan heller ikke se noe prblem egentlig, men vann og 2 etasje liksom er ikke alltid sååå gøy og eksprementere med :P

Enda om noen har samme kar(eller et ant) som det der og har tatt av rammen Skrik ut!
Wargtass
Jeg ville IKKE ha fjerna no ramme. Selvom det lages akvarier uten slike rammer, så tror jeg nok det er en grunn til at de er der. ER rammen veldig stygg, så går det fin an å lakke. Dog bør karret være tomt, og behørig maskert slik at ingen lakk/maling kommer inni karret. Men fjerne ramma...mmmmmmskeptisk ja, tror heller jeg vil se på støggheta fremfor å eventuelt måtte tørke opp uante mengder vann :)
38 Liter er ivertfall ikke uante menger vann da men nok til fukt skader :P Men min kant vil ikke bli fin om jeg hadde kledd deg med ekte gull en gang.. Den er silikonert skakt på... og er utrolig stygg :/ regner med det er en pynte kant/beskyttelses kant for glasset jeg... Kommer med tilbake melding om dette går til H******
Ja da var toppen fjerna. karet fylt med vann Ca 0,5 mm litt mindre kanskje...(Vist noe i det heile tatt :S


Men fikk ikek målt med toppen på så vet ikke... var kun silikon akkurta i hjørnene og det satt ikek så veldig på.. så regner med det bare var til pynt.... lagt ut masse håndkler rundt i tilfele det sku ryke i natt... Men tror ikke det... Blir Da til og lage en av furu plater i morgen, som da skal males på innsiden med noe olje basert maling og møbel beis i mahogny farge på utsiden får se om dette blir bra eller vannsøl
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap