Lukt av akvariet..

Hei.
Jeg fikk meg fisk og akvarium på 20l på tirsdagen. Jeg vet egentlig veldig lite om fisker og renhold av akvarium. Skal til dyrebutikken på mandag og se etter litt ting til fisken som planter og sånnt.

Men, jeg syntes det lukter av akvariumet. Og det er når jeg tar av lokket. Det er bare en fisk oppi der, den har spist maten sin og alt ble vasket før han flytta inn..

Er det normalt at akvariet lukter litt eller har jeg gjort noe galt eller er det noe jeg ikke har gjort?
Håper ikke dette er et dumt spørsmål men jeg vil jo ikke ha noe som lukter noe det ikke skal lukte.
Hei!

Anbefaler deg sterkt å lese mer om innkjøring av akvarium før du skaffer flere fisker!
Akvarier kan ha litt jordlukt, det er normalt.

Lykke til!
Enig med rutta.
Men jeg vil faktisk si at det SKAL lukte jord. Om det er blitt godt innkjørt er ikke dette noe verre lukt enn av blomsterpotter og stueplanter etter mitt skjønn.

Jeg byttet vann i dag og vridde opp litt filtersvamp fra et innvendig filter jeg har som reserve i Malawi-tanken. Og jeg tenkte faktisk at det var litt hyggelig med den kjente "filterlukta". Det er i hovedsak lukten av bakterier som spiser rester og råtnende plantemateriale. Så det er lukten av et innkjørt filter - det er lukten av "vennene" dine.

Siste gang jeg flyttet akvarier og innhold, så var det noe filtermateriale som ikke fikk god nok gjennomstrømming. Da luktet det vondt av filtermaterialet, og jeg tok ingen sjanser. Sannsynligheten var stor for at det hadde blitt for lite gjennomstrømning og at jeg var i ferd med å tilby fiskene mine "filterdøden".... Så lukt av jord er et bra tegn, men dersom du reagerer på at det lukter direkte vondt, da kan det hende det er noe som ikke er slik det skal...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap