Når kommer nitritt-toppen?

Startet opp akvariet for snart tre uker siden. Har målt vannverdier jevnlig. Nitritt begynte på 0, steg til 0.1 og videre til 0.2 etter halvannen uke ca, og er nå helt tilbake på 0 igjen. Lurer på om/evt når jeg kan forvente en slik økning igjen, eller om "dett var dett"? Bytter vann ofte, 15% ca annenhver dag.
jeg byttet bare vann en 20% en gang i uken når jeg innkjørte mitt med tanke på at filteret skal få oppleve litt gammelt vann, var helt i balense etter 4 uker da
Ok, kanskje et poeng. Fikk bare beskjed om at jeg måtte bytte vann ofte hvis jeg fikk utslag på nitritt, siden jeg har innkjøringsfisk i karet. Har plantet og ordnet en del med dekor/innredning, så filteret har mer enn nok å jobbe med, tror jeg
Høres ut som om du er i rute med innkjøringen der.
Mellin
Ok, kanskje et poeng. Fikk bare beskjed om at jeg måtte bytte vann ofte hvis jeg fikk utslag på nitritt, siden jeg har innkjøringsfisk i karet. Har plantet og ordnet en del med dekor/innredning, så filteret har mer enn nok å jobbe med, tror jeg ;-)


Filteret ditt, eller rettere sagt bakteriene i filteret ditt, får næring fra overskuddsfor, avfallsstoffer fra fiskene, herunder ammoniakk som fiskene skiller ut gjennom gjellene samt råtnende planterester. Dekor og annen innredning som ikke råtner og derved heller ikke gir fra seg proteiner som brytes ned til ammoniakk, har ingen betydning for filterbakteriene.

Ettersom du får ammoniakk (eller mest ammonium om du har pH under 7) før du får nitrit, kan du ha skadet fiskene, selv om du holder nitritt nede. Kommer an på om du har målt ammoniakk også (NH3= ammonium, NH4 = ammoniakk.) Ammonium er lite skadelig.
Har ikke testet NH3, skal løpe til butikken og finne testsett til det i morgen Takker for tipset! Har ingen kunstig dekor i karet nei, tenkte på planter, avfall fra fisker osv (se evt bilde i profilen min). Ser bare at når jeg planter om, virvler det en del bøss opp i vannet, som filteret kan kose seg med. Det må jo bidra positivt til å kjøre inn filteret..

Men til hovedspørsmålet mitt - mener å ha hørt at man kan forvente en nitritt-topp etter noen uker - og lurer på om den lille økningen jeg har observert allerede kan ha vært denne toppen...?
NH3 og NH4 finnes ved samme test. Den ene, NH3 er sur, den andre basisk, men det som påvirker testmediet er åpenbart felles ettersom en test rekker for begge.

De bakteriene som bryter ned NO2 til nitrat bruker mye lenger tid på å vokse i antall enn de bakteriene som bryter ned NH3/NH4 til NO2. Derfor får du først ammoniakk/ammonium, som bygger seg opp til bakteriene er mange nok til å bryte ned deavfallsstoffene som kommer daglig, toppen kommer etter ca 14 dager, mens NO2 i denne perioden bygger seg opp og når toppen etter ytterligere ca 14 dager. Alle slike prosesser er forskjellige og derfor er det ikke mulig å si eksakt hvor mange dager det går før toppene er nådd.

Antagelig er det begynnelsen på nitrittoppen du ser. Den kommer gjerne rundt 4 uker etter oppstart. Du har jo vært flink med vannbytte, slik at avfallsstoffene løpende er tynnet ut slik at du neppe får noen voldsom topp. Du ser det imidlertid når NO2 slutter å øke og faller for hver dag istedenfor.
Tusen takk for utfyllende og lærerikt svar
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap