Lav ph

Hei

Eg har litt lav pH (5.6) i 90 literen, hvordan kan eg få den høyere , kan eg bruke noe anna en kalkstein? Hvis eg må bruke kalkstein hvor stor skal den vere?
Eg har to store røter i akvariet.
Takk for svar.
Kalkstein vil gjøre vannet mindre surt, men også hardere. Gips kan også brukes. Men om du har fisk i akvariet, er det fort gjort å drepe dem. Raske pH endringer er ikke bra. Og ved denne metoden, tror jeg du lett kan få giftige mengder karbondioksid i vannet. Har selv aldri prøvd å heve pH under 7 på denne måten.
Antakeligvis er kranvannet ditt langt mer basisk, kan du ikke bare bytte vann ofte? Jeg pleier benytte denne metoden oftest. Og når du kommer til 6,5 - 7 evt. kalke vannet, hvis du skal ha det videre opp. Skal du stabilisere det på disse verdiene benytter du tungt løselig kalk, som noen skjell ....eller kalstein ( dette løser seg sakte når vannet ikke er surt) .
Bortsett fra denne metoden synes jeg fortynnet lut er best til å heve pH i surt vann. Men det må du ikke gjøre uten at du vet hva du holder på med. Lut er en meget sterk base og må fortynnes kraftig for å kunne doseres på en fornuftig måte.
Jeg forhøyet pH ved å sette i litt kalkgrus. Det ble bra resultat. Synes det var en grei metode. Ingen kjemikalier, og det er vel sunt. Men vi har bra akvarievannkvalitet her jeg bor. ; ) hilsen Gunn@
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap