Mystisk død?

På tre dager mistet jeg fire fisker. Tre av dem var gullfisker. Har kommet og kiket i akvariet og funnet fiskene døde mens algespiserene mine (tre stk) spiser på dem som gale. To av fiskene har jeg faktisk ikke en gang funnet skjelettet til. Etter disse dødsfallene har algespiserene virket "hyper" og svømmer kjempefort rundt i akvariet. Jeg tenkte kanskje det er de som dreper fisken? Det kan jo være noe galt i vannet, men hvis det for eksempel er nitritt i vannet, bør jo det være algespiserene som dør først, ikke en ganske stor gullfisk? Så jeg flyttet algespiserene til en fiskebolle jeg har. De har vært der i to dager og vi har ikke opplevd flere dødsfall. Er det normalt at de er veldig agressive?

(Bakgrunnsinformasjon: Den ene algespiseren har jeg hatt i ett år nå, og den har fått tentakler på hodet. Den har vært rolig, helt inntil to-tre mnd. siden, da jeg fikk to til. Etter litt gikk alle til angrep på plantene mine og har spist opp fire stykker! Så jeg begynte å gi de masse agurk og noe spesielfôr, og de roet LITT ned på plantespisingen.)
Jeg har ei venninne som hadde 3-4 gullfisker for en stund tilbake. Hun fortalte at alle gullfiskene ble spist opp av algespiseren. Merkelig.
Maller spiser død fisk,akkurat som snegler holder karret rent.

Men har du byttet vann ? Det er kjekt det hvis du mistenker at det er nitritt i karret og du forer mye.
Ingen regel for hvem fisk som dør først hvis det er dårlige forhold i karret..
Du skriver at du gidde masse agurk. Dette bør tas ut etter maks 12 timer hvis det ikke er oppspist. Hos meg ble det alltid oppspist da jeg hadde ancistrus og mange eplesnegler, men hvis det ikke blir oppspist begynner det fort å rotne, og ødelegger vannet ditt totalt. det kan sammenlignes med å ha en kasse rotten frukt på soverommet.
Agurk ble alltid tatt ut etter bare et par timer fordi det forsvant så fort. Men det er jo allikevel litt merkelig at dødsfallene stoppet akkurat når algespiserene ble fjernet... Men dere tenker atlså det er vannet det er noe galt med?
Det er det første som bør sjekkes,og ikke minst gjøres noe med.
Vannbytter regelmessig er et must.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap