Er akvariet ferdig innkjørt?

hei, jeg skal ta historien enkelt forklart:

kjøpte en 120liter.
fylte med vann, grus, 4 planter, og en kraftig pumpe (am top /2000lh)
akvariet sto til innkjøring i 2 md, med lys på, og algene stoooooooooortrivde seg.
så sto akvariet i enda 2 md til, men nå uten lys, en dag bestemte jeg meg, for å få det klart! jeg tokk ut 2/3 av alt vann, rensa bunnlaget, og fjerna lager, og tok bort halvvisne planter, så fylte jeg opp med vann igjen og satt på lys.

i de 4 md akvariet var i innkjøring, ble det ikke bytta noe vann.
3 dager etterpå (om 2 dager) skal jeg kjøpe 4-6 planter, og plante de, kan jeg trygt flytte mine 3 slørhaler fra 60literen? er det godt nok innkjørt?

er de plass til 3 slørhaler (6cm med hale) og 2 ancistruser i 120 liter?


noen som vet hvorfor mine slørhaler vokser så sakte? jeg har hatt med i 2 år, og de har sikkert ikke vokst mere en 1-1,5cm, noe galt her? jeg mater ganske mye, sså det er nok ikke maten det står på.
Fisker kan tilpasse seg sine omgivelser,så hvis de ikke har hatt mer enn 60 liter frem til nå så vil du nok se at de vokser når de kommer over i en 120 liters tank.
Karret kan få nitritt nå når du begynner å få fisk der,så regelmessige vannbytter vil være viktig fremover.
Skulle tro fiskemengden du nevner er ok i 120 literen
jaja, skjønner at det kan bli høyere utslag på nitrit i starten, men jeg har gode vannbytterutiner på 60literen: 10l 2 ganger i uken, og på 120 literen, blir det nok: 20l 2 ganger i uken. aaa, gleder meg til og se mine praktfulle gullfisker vokse seg store.
No2/nh3 ?
Du burde kanskje målt verdiene for Nitritt og Ammoniakk før du satte
i fiskene. Egentlig lite trolig at det er noe utslag på disse ettersom disse
er næring for plantene (+ Nitrat ). Om filteret er innkjørt kommer jo an på om du har husket å 'mate' det under innkjøringen. Hvis ikke er nok de aller fleste filter-bakteriene døde.
Hvis de er døde er ikke det noen katastrofe, ettersom du har 60-literen
oppe og går. Hvis du følger denne instruksjonen, kan du ha i fiskene innen 1 time. Da er filteret innkjørt !
PS ! Alternativt : flytt det andre filteret over fra 60-literen og la de gå parallellt 1-2 uker.
Skulle stå : ,,,,,,,,parallelt i 1-2 uker med fiskene i.
Men jeg foretrekker den første......
neida, har ikke matet pumpen konstant, men da jeg lokker opp pumpa i akvariet, så både lukter, ogser den ut som den i 60 literen, så det må jo være et godt tegn.

joa, jeg skal kjøpe med no2 og no3 dråpesett før jeg flytter fiskene.
Inaktiv bruker
Hei!
Jeg har en 120 liter med 3 slørhaler, som er på denne størrelsen du nevner. bare til info så spiser slørhaler opp planter, så det eneste jeg har i min 120 liter er grus. ingenting mere, å en pumpe da så klart. jeg renser 30 liter i uka en gang i uka i 120 literen.
siden du har et så sterkt filter vill jeg ikke si dette er noe problem med filtrering osv.

i starten min startet jeg 120 literen å med en gang vokste det seg alger og vannet ble helt grå/grønt.
jeg hadde også lyset på dagen men ikke om natten
jeg hadde bare hatt det innkjørt en uke, å da la jeg et mørkt teppe over å mørkela det en uke, med de 3 nye slørhalene innflytett.
etter en uke ble vannet heelt blankt og ikke et alger å se :OOO)

Siden dette hadde skjedd, har jeg aldri etterpå innkjørt mere enn et par dager å vips, ingen alger eller ikke grått vann. så jeg har ikke innkjørt mere men heller vere litt forsiktig med å putte fisker oppi der, med en gang.

så... slørhaler vokser veldig sakte i akvarier, men de kan ikke bli større en 10 cm i 120 liter, så da må du flytte de i noe større, mine skal i dammen på noen 1000 liter til sommeren og da vill de vokse kanskje 5 cm iløpet av sommeren...??


det blir fort for trangt så du må nok ta livet av dem eller selge dem da selvfølgelig først når de blir over 10 cm, for de trenger utrolig masse plass.

Dette er etter egne erfaringer å hva jeg vet fra andre, må jo også tenke på fiskenes beste.
Lykke til !
Mvh Kristian.
Kristian,ærlig talt,du mener ikke at å avlive frisk fisk er til fiskens beste..?

Synes det er bra at det blir spurt her på forumet om ting og tang,og det at karret øker til dobbel størrelse er bare ett pluss.
Hører regelmessige vannbytter blir overholdt,og det er noe av det viktigste.Så får en ta problematikken om størrelse på fisk etterhvert.Når disse ikke har vokst nevneverdig på 2 år,så tror jeg ikke de vokser ut av 120 literen med det første.
Lykke til med flott fisk
Inaktiv bruker
dette med å avlive fisken... skrev det fordi jeg hadde heller avlivet en fisk for atd en var såå stooe at den ikke hadde plass i karret, men selvsagt ikke hvis den var helt frisk og fin å du kanskje får solgt den når den blir for stoor. å om du ikke hadde hatt mulighetrer for et nytt akvarie.

tenkte bare et øyeblikk på fiskens beste, men ikke vondt ment dette altsa. jeg skrev faktisk ikke at fisken skulle avlives om den ble for stor, hvis den er så stor at ingen andre muligheter er for at den kan få et nytt karr, så hadde jeg heller avlivet enn å la den pines i for lite karr, men er nok en stund til ennå.
Lykke til!
Alternativet til å avlive fisk,er å gi de bort til andre som ønsker seg fisk og ikke minst kan tilby stort nok karr.

Tror nok vi alle vil det beste for fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap