Forslag?

Hei allesammen

Jeg har endelig gått til anskaffelse av et 60 liters hjørneakvarium med Fuval 1 plus pumpe og en varmekolbe.

I denne har jeg en Ancistrus oppdrettsavariant, tre slørhaler, to vanlige(?) gullfisker og en algeeter. Jeg er litt usikker på hvilken variant algeeteren er, men den ligner på SAE bare med en skikkelig sugemunn.

I akvariet har jeg en javabregne og en passe stor rot som ancistrusen kan gjemme seg under. I bunnen har jeg ca 3 cm Akvastabil Haley.

Det jeg nå lurer på er om jeg skal skaffe flere ancistruser og andre planter..

Derfor hadde det vært kjempefint om folk her inne kunne komme med forslag til hva som kan bli neste steg

På forhånd takk.
Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i planter. Men å få en anubias til å gro på rota, i bunnen, eller på en stein er veldig pent. Ellers ville jeg kanskje hatt en lav plante i forgrunnen som gror langs bunnen. Vet ikke hvor mye erfaring du har fra før, men en lett plante som gjør seg godt, riktignok langt bak i akvariet, er sverdplante. Store flotte grønne blader som er lette å vedlikeholde.

Jeg synes du kan med fordel skaffe deg en ancistrus til De gjør ikke så mye av seg at det gjør noe.
Om du skal skaffe mer fisk,ville jeg nok satt inn en større pumpe med større filter.
Fluval1 pumpa er i minste laget allerede.
Ellers mange planter å velge mellom på markedet,se litt i databasen her på forumet
Takker for kjappe svar

Siden jeg kjøpte akvariet brukt med utstyr var jeg ikke klar over at pumpa kunne være for liten til dette akvariet. Tror jeg kommer til å kjøpe en Fluval U2 som erstatter. Vil det være mulig å ta filteret av den gamle pumpa og sette den inn i den nye? Er det noe som må gjøres med det nye filteret om det ikke går?
Kjenner ike til Fluval U2,men normalt er det mulig å ta med svamp fra et filter til et annet.
Noen andre som kjenner u2 utgaven?
Ikke kjent med u2. Men etter det jeg har lest før, blir det ett stort filtreringsbehov med de slørhalene, og gullfiskene. Mulig du heller burde gå for en utvendig variant, feks en tetratec ex600. Den passer bra til karet ditt.

Nå kommer sikkert Eheim banden å anbefaler eheim filtere istedet, og de er nok bedre, men også dyrere. Har tetratec i 54 literen min, og det fungerer aldeles utmerket.

Fordelen med utvendig filter er at de har mye større filtermasse enn de innvendige, du slipper at filteret tar opp mye plass, lettere vedlikehold.
Jeg har ikke U2, men jeg har U3.
Kjempemessig pumpe, hvis man først skal kjøre innvendig. Pumpa er veldig enkel, og jeg opplever sjeldnere stopp med den en hva jeg har gjort med andre innvendige Fluvalpumper.
Eneste er at den med tiden vil trenge mye vedlikehold av motordeler for å kunne ha bra utblås, både nedenifra og ovenifra.
Takker for tipsene

Jeg får se hva jeg går for.. Budsjettet er litt trangt for tiden, så mulig det blir det billigste alternativet denne gangen, så får jeg heller oppgradere senere

Hvordan vil de funke å sette i gang en helt ny pumpe med nytt filter?
Er det noe jeg bør passe på?
Har du ett som er i drift så er det enkelt. Ta filtersvampen fra det gamle og vri opp på det nye filteret, slik at du får med masse "gugge" fra det gamle filteret.
Da får du kickstartet det nye filteret med bakterier fra det gamle.
Ok.. Det burde vel gå bra ja

Noe annet jeg lurer på er om ancistusen min bør få eget fór, eller holder det med det den finner av alger? Den er veldig aktiv og går på planten, rota og glasset.

Jeg har blitt skikkelig fascinert av ancistrusen, og vurderer å skaffe en til.
Vil det da bli behov for mallehuler, ett til hver kanskje?
Christin.h
Nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i planter. Men å få en anubias til å gro på rota, i bunnen, eller på en stein er veldig pent. Ellers ville jeg kanskje hatt en lav plante i forgrunnen som gror langs bunnen. Vet ikke hvor mye erfaring du har fra før, men en lett plante som gjør seg godt, riktignok langt bak i akvariet, er sverdplante. Store flotte grønne blader som er lette å vedlikeholde. Jeg synes du kan med fordel skaffe deg en ancistrus til :) De gjør ikke så mye av seg at det gjør noe.

Enig i det meste, også at sverdplanter er flotte, men ikke sammen med Ancistrus! De elsker dem ofte helt i stumper og stykker. Heldigvis er ikke Cryptocoryner på menyen i samme grad, også en flott plante når den først har fått visnet seg til, og med mange størrelser og fargevarianter :o)
Om du har et parr,så vil de trenge en hule etterhvert ja.
Har du to hanner,er min erfaring at det blir krangling om samme hule( i tilfelle det skulle komme en dame svømmende forbi).Jentene er ikke så opptatt av huler,unntatt om det er en hann der da ...

Cryptocoryne er en fin plante som vokser(minimalt med stell),og som det nevnes er at mallene ikke spiser de opp.
Og ja,mallene trenger egne malletabletter.Sleng gjerne en tablett oppi når lyset er slukket for kvelden.Da får mallene ha maten i fred
Vil Acistrushannene krangle også før de er kjønnsmodne?
Her krangler de innbyrdes omtrent fra de er et par cm store,og jeg tror det er hannene som ypper mest .Akkurat som katter og hunder når de er små,så skal de lekesloss.
Verre blir det i hvertfall jo større barter de får.
Så om du ikke skal ha et avlspar,så holder det fint med en rot som har et hulrom under der fisken kan trekke seg tilbake.
Linda & Ove
Enig i det meste, også at sverdplanter er flotte, men ikke sammen med Ancistrus!

Kanskje jeg har vært heldig da Mine spiser ikke på plantene, med mindre bladene er "dårlige" fra før..
Da er en flunkende ny Fluval U2 satt i drift. Før jeg satte pumpa i akvariet lot jeg den gå i ca 20 min i ei bøtte med akvarievann sammen med det gamle filteret. På forhånd hadde jeg klemt ut "guffe" fra det gamle filteret over de nye.

Jeg finner ikke noe i instruksjonene om hvilken styrke jeg skal sette den på..
Hva ville dere sette styrken på denne pumpa i et 60 liters hjørneakvarium med 5 gullfisker, en ancistrus og en SAE? Nå står den på 100% på den øverste dysa med luftbobler.

På forhånd takk

PS! Skjønner godt at man blir hekta på denne hobbyen hehe
Hvis ikke det er for sent, så ville jeg latt begge filtrene gå sammen i karet i en uke eller tre. Da er du sikker på det nye er godt innkjørt før du pensjonerer det gamle.
Det er nok for sent nå dessverre.. Nitrittnivået er nå på 0,3 mg/l.
Vil dere anbefale å fjerne de sorte kullfilterne på Fluval U2? Hva vil være positive og eventuelt negative følger med å fjerne de?
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap