Bytting av vann i store kar?

Jeg har noen små akvarier (største er 28l). Har bare da brukt å suge opp vannet med en hevertslange som jeg pumper på. Har da bøtta på gulvet under bordet akvariet står på. Når jeg skal ha i det nye vannet bruker jeg også hevertprinsippet for å få vannet tilbake. Setter da da bøtte i vinduet og får vannet til å renne nedover.

Hva bør man gjøre når man bytter vann i store kar (f.eks 200l)?

Utstyr?
Akkurat det samme. Jeg bruker dog ikke hevertmetoden når jeg skal ha i det nye vannet, jeg heller bare rett fra bøtta.

Det kan lønne seg å bruke flere bøtter, da, så slipper man å løpe så mange ganger frem og tilbake fra badet. :P
Jeg bruker en slik med slange fra hevert i karet.

Link til produkt her: JBL inn & out kran

Hmm, linken funket ikke som den skulle:

Velg ferskvann/tilbehør/hevert. produktet står ibunn av siden.
Om jeg bare skal bytte 30-40 liter bruker jeg også hevertprinsippet til å fylle opp igjen, men ikke med hageslange men med en luftslange 4mm (6 utvendig). Da går det sakte å fylle opp, men tempsvingningen blir ikke så høy som når man pøser oppi 40 liter i slengen... dett gjør at jeg ikke trenger å være *så* nøye når jeg fyller bøttene :P
Slange ut og ned i do. 10-liters bøtter med kaldt vann inn igjen. Ingen fisk har oppført seg rart. Nå skal det sies at jeg har 400 liter da.
Har hatt kar på str 500L og 720L hvor hevert metoden har funket bra. Slange fra karet og ned til nærmeste sluk. 200L vann går fortere unna enn hva en tror. Bruker selvfølgelig ikke hevertmetoden den motsatte veien (ved fylling igjen) Slangen monteres på nærmeste vannkran og settes i karet, vips så er det slik det skal være.

Pr i dag er det ingen store kar i hus, men maks str på 160L. Bruker samme metoden der. Bøtter er for mye pes, når det kan forenkles slik som dette
Bruker samme metode som LOFFA på 1000 liters tanken. Fester en slang på dusjkrana og vips temperert vann rett i 'koppen'.
Trond13
Bruker samme metode som LOFFA på 1000 liters tanken. Fester en slang på dusjkrana og vips temperert vann rett i 'koppen'.


Er det bare vanlig hageslange dere bruker da?

Jeg flyr frem og tilbake med bøtter, kanskje en mer tungvint løsning enn man trenger?

nå har ikke jeg så stort kar heller, mellom 130/150 l, så går jo helt fint med bøtter da.
lillka
[QUOTE=Trond13]Bruker samme metode som LOFFA på 1000 liters tanken. Fester en slang på dusjkrana og vips temperert vann rett i 'koppen'.


Er det bare vanlig hageslange dere bruker da?

Jeg flyr frem og tilbake med bøtter, kanskje en mer tungvint løsning enn man trenger?

nå har ikke jeg så stort kar heller, mellom 130/150 l, så går jo helt fint med bøtter da.

Bruker vanlig hageslange ja.
Jeg har et akvarie på 180 l.
Når jeg tømmer akvariet, bruger jeg en slamsuger til at slamsuge bundlaget, vandet ryger ned i en 10 liters spand. Vandet ryger i toilettet.
Når jeg fylder op, sætter jeg en vandslange på vandhanen i badekarret, på badeværelset, tænder for (det kolde) vand, og ellers bare sætte den anden ende af slangen i akvariet. Nemt og meget hurtigere! Så slipper man for at rende frem og tilbage med spande til opfyldning. ;o)
Denne metode til opfyldning, bruger jeg dog ikke i de små akvarier. Der fylder jeg bare op med spand, det andet bliver for voldsomt..
Skifter 1/3-1/2 en gang om ugen.
Hei

Vi har en 280-liter som står i stua, og her er det hevert med slamsuger som tapper ut vannet, og slangen er da skjøtet på, og såpass lang at den rekker ut på terrasen, så vi bare hiver den ut terrassedøra....

For å fylle på, så er det først å legge på 5 runder elektrotape utenpå krana på badet, for da kan man skru krantilkoblingen til Gardena uten på dette, og så snepper vi slangen bare på tilkoblingen, og fyller rett i karet....

Et slikt bøtteprosjekt en del beskriver, gorde vi en gang, derved fant vi ut det var tungvint, og fant en løsning som vi syntes passer oss mye bedre...
Jeg har et 240l og et 110l akvarie i tredje etasje og jeg brukker 10l bøtter og tar trappene det blir mange turer opp og ned, men jeg får en god trim, og synes dette er den enkleste metoden for meg
Plussmedlem
Tappe vann gjør jeg med hageslange fra karet og ned i nærmeste sluk.
Fylle gjøres med slange fra kran og til karet.
Er jeg litt effektiv da så bytter jeg vann på 9 x 54liter i reol på ca 20minutter.....
Jeg har et 180L hjørneakvarie, jeg bruker hevert metoden rett i toalettet og påfylling skjer fra kjøkken kranen, enkelt,lite stressende og minimalt med vannsøl Hageslange og kobling kan kjøpes på europris billig..lykke til =)
Jeg mellomlagrer vannet i tønner, til utlufting og justering av ph. Har løftepumpe i tønna som pumper vannet opp i karet med slange.
denne metoden bruker eg og sissimor. den er enkel
sissimor
Jeg mellomlagrer vannet i tønner, til utlufting og justering av ph. Har løftepumpe i tønna som pumper vannet opp i karet med slange.



Hei sissimor. Kunne være greit for yngelkarene mine og har en stor dunke her...
Har du en link eller nettadresse for en slik pumpe? Takk
Trond13
Bruker vanlig hageslange ja.


Takk for svar, kanskje jeg skal skaffe meg det da, så slipper vi alt styret med bøtter frem og tilbake hele tiden.
Plussmedlem
Bare huk å kjøpe armert hageslange, dvs at den holder den runde fasongen hele tiden.Tappe vann med uarmert slange er håpløst siden den "klapper sammen" når det ikke er særlig trykk på vannet og lett får knekker...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap