"oljefilm" på vannflaten

Heisann
Håper noen av dere erfarne akvarister kan hjelpe meg litt her. Har ett helt nystartet akvarium (er like fersk selv hehe...). Det er på 250 ltr, og pumpa er en Fluval 405 utvendig plassert. Akvariet inneholder kun varmekolba, Biltemasand og noen få flyteplanter. Altså ingen fisk foreløpig.

Akvariet har stått og gått nå i 4 uker. Vannet så helt klart og fint ut lenge, men nå har det dannet seg en tynn film på vannflaten. Ser nesten ut som oljefilm, bare at denne ikke er så fargerik, men mer grå.

Hva kan dette være?
Hva har jeg gjort galt?

Ta et raskt søk på "proteinhinne" så finner du nok at det er et problem mange har Det kan komme av helt andre årsaker enn overforing (vanligste problemet), siden karet ditt ikke har fisk enda så er det nok noe annet, kanskje en rot/en plante/alger eller noe mystisk noe

Proteinhinner er ikke farlige i seg selv, men de er ikke veldig pene og de kan hindre gassutvekslingen noe mellom vann og luft. Rett utblåset på pumpa litt opp mot vannflaten slik at hinnen blir brutt, så forsvinner den ofte av seg selv. Noen siker også av det øverste vannlaget med en kopp en gang i blant, da får du med hinnen.
Inaktiv bruker
den oljefilmen tror jeg kalles protein hinne, og tror det er mange som har den. noen anbefalte å ta et avispapir og dyppe det på oljeflaket, og da ville store deler av oljeflaket bli med avispapiret. vet ikke helt ang trykksverte og slikt.

annen måte å løse det på er å få litt av strømmen fra pumpen til å bryte overflaten.

du får nok noen gode svar her om du bare vente r litt, men eg tror ikke det er farlig. har det selv innimellom på et av karene
Takker for super rask respons!

Har nå justert utblåsninga på pumpa litt opp, og det ser ut som om filmen reduseres allerede. Rart egentlig at det ikke skulle være nok bevegelse i overflata, i og med at jeg har flyteplanter som sirkulerer rundt i karet
Inaktiv bruker
tok å fant litt mer info til deg

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap