Flytting !!

Nå er jeg midt i flytting og skal begynne å planlegge flytting av fisk. Nå er de fleste akvariene så store at det blir håpløst å flytte de med fisken i. Så alt må tømmes.
Røtter, sand og stein... og fisk. Har kjøpt noen plastikkkar m/lokk og bøtter m/lokk.
Men nå lurer jeg på hvor lenge akvarene må stå etter jeg har fylt de opp med vann igjen før jeg kan ha fisk der ??? Filterbakterien er i filtere så lenge det ikke tørker inn.
Har du mulighet til å flytte ett og ett kar og mellomlagre vann på det nye stedet?

Da trenger du ikke vente så lenge med å ha i vann, filter, planter og til slutt fisk.
Filterbakteriene trenger oksygen også så filteret bør ikke stå uvirksomt for lenge. Filteret bør derfor igangsettes så raskt som mulig. Jeg har selv flyttet ganske nylig og filteret "overlevde" selv om det tok ca 12 timer før det ble koblet fra og til det ble satt i gang på nytt sted. Hvis du har mulighet til å få med deg endel "gammelt" vann er det også bra. Dette pga at vannverdiene ikke skal endre seg for mye slik at fiskene får sjokk. Noen fisker tåler mer enn andre. Hos meg overlevde alle (discus, maller, corydoras, rødmunnstetra) utenom sommerfuglciklidene.
Vannet bør vel ha nådd en temperatur på minimum 22 grader før fiskene settes tilbake.

Mellomlagring av vann er et godt råd.
Godt å høre at filteret holdt i 12 timer uten problemer,tror det er mange oppfatninger om hvor lenge et filter holder på bakteriekulturen her på forumet..
Når jeg flyttet (bare et kar vel å merke, men man kan jo ta dem et av gangen), så ble alt tømt, fiskene i poser, sanda i bøtter siden våt sand veier mye. Filteret lot jeg gå i ei bøtte helt til alt annet var pakket, så pakket vi det i en søppelsekk i siste liten og tok det med. Greit å ha det i sekk, det gjør det tett så du både slipper søl når du flytter det og det tørker ikke ut.

Når vi fylte opp så fikk filteret dure i ei bøtte igjen mens vi fylte opp karene. Jeg har ingen mulighet til å mellomlagre vann, så vi brukte rett og slett varmvann fra kranen for å få en passe temperatur rimelig raskt, ellers tar det fort veldig mange timer før temperaturen er ok for både filter og fisk. Brukte aquasafe for å være sikker på at ikke varmtvannet dro med for mye uff (svært gammel varmtvannstank). Hadde jeg hatt muligheten så ville jeg nok satt en tønne med vann til lufting dagen før, slik at det bare stod klart når akvariet flytter.

Angående hvor lenge filterbakterie overlever: Det er veldig ulikt fra kar til kar. Det er levende organismer, bakterier... den varianten av Nitrobacter jeg har kan være en helt annen enn hva du har. For å dra parallellen til fisk, som har adskillig mindre genetisk variasjon enn bakterier:
Erstatt slekten Nitrobacter med slekten Corydoras. Men jeg har arten aenus, du har burgessi, naboen har julii etc. Ingen av disse er like, de har ulike preferanser, noen er mer hardføre enn andre. Tenkt litt der, og så ganger du dette med 100, og du får ulikhetene innenfor en slekt bakterier. Og å bestemme presis hva du eller jeg har slags art i akvariene våre er i praksis umulig. Selvsagt er noen arter vanligere enn andre, noen trives ikke i akvarievilkår i det hele tatt, men utvalget er fortsatt veldig stort, og bakteriers evne til å endre sitt DNA (raskt) er mye større enn hva euakaryoter er i stand til.

Så at det er mange ulike oppfatninger om hva et filter tåler er ikke så rart, for det ER store ulikheter allerede i bakteriestammen. Legg så til at det er ulikheter i belastningen både med mengde fisk og mengden foring hvert filter må tåle, temperaturer, ulik filterutforming +++. Da er det ikke så rart at noen opplever nitritt etter bare en liten time uten strøm, mens andre kan rapportere at alt er vel selv etter et døgn uten strøm, jeg har til og med hørt om noen som har hatt velfungerende filter etter 32 timer uten strøm.

Man kan ikke gå ut å råde folk til at det er garantert at et filter klarer seg helt fint i 32 timer av den grunn... Det greieste er å begrense tiden uten strøm så godt man kan, istedet for å ta sjansen. Noe annet er å lyve. Et filter kan klare seg i 32 timer, men mest sannsynlig ikke mer enn 4-10 timer, eller er man uheldig; 1 time. Jeg hadde blitt temmelig sur om noen sa at "pisj, filtere klarer seg helt fint i 12 timer uten strøm" også viste det seg at mitt var litt mindre hardført.

Det var mine 5 cent om filterbakterier... litt lengre enn planlagt, men jeg er skitlei av diverse oppgulp om hva filterbakterier tåler og ikke tåler uten noen faglig bakgrunn eller realisme i faktiske forhold og erfaringer andre har hatt.
Heldigvis så skal vi ikke flytte så langt ... Det er ca 10 min kjøring.
Fisken vil jo gå i en del vann fra akvariet. Da dette er store plastbeholdere.
Men vil nok ta filteret i en egen bøtte og la det gå lengst mulig. Kommer til å tappe i vann på ca 20 grader. Så jeg slipper å vente så lenge. Det blir lenge å vente på at 540 liter med vann skal bli varmt nok.

Vil nok flytte akvariet først og fylle det med vann og sand.
Sette i filteret med en gang det blir varmt nok , før vi kjører for å hente fisken.
Hvis du ikke har maksimal belastning på karene dine, trenger du jo ikke fylle alle 100% første dagen. Da kan du bruke vannet fra plastbeholderne dine, fylle disse med gjerne kaldt vann og la det temperere til neste morgen før du fyller det i karene. Gjenta om nødvendig til fulle kar.

Jeg gjorde det på denne måten da jeg flyttet mine fra ut akvarierommet da jeg måtte rive opp gulvet og støpe nytt. Sanmme rutine da de ble flyttet "hjem" igjen etter noen måneder.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap