Lys til akvarium??

Har noen tråder her ute på forumet og denne tråden går på lys i akvarium. Bygger egen kasse og innser at det kan bli litt trangt fra glasslokket og opp til taket på kassen. Har vært hos akvarieforhandler som da sier jeg må kjøpe led lister. Disse kostet 1250,- pr stk og han mente jeg burde ha 2stk. karet er på ca 50 cm langt og tilsammen 60 liter vann. finnes det rimligere lyskilder? noen nevner biltema? hva med nattlys?

alex
www.ebay.com

kjøpte moonlight til under 100lappen dær å har sett billige led strips dær også.
sikkert bare søke ''aquarium light'' og klikke på free shipping så finner du nok noe som kan brukes.
mange av de som selger akvarium lys sender med adapter gratis hvis det ikke er skandinavisk kontakt på det du kjøper
Men er dette bra nok til akvarie? kan ikke helt forstå forskjellen på dette kontra det som selges i akvariebutikker? kan noen dette?? er det lysstyrke??
hvis du leiter litt hær på forumet finner du en artikkel om lys men husker ikke hvor jeg fant den.
kanskje prøve å søke lys i det søkefeltet
handler mye på ebay så det skal nok ikke være noe problem.. men skjønner ikke helt dette med lys i akvariet kjenner jeg.
slapp fisken
hvis du leiter litt hær på forumet finner du en artikkel om lys men husker ikke hvor jeg fant den. kanskje prøve å søke lys i det søkefeltet


takk for det.. skal lete litt mer her inne. Satser på å finne svaret om ikke lenge.
Trond13
kansje noe sånt: [URLBLOCK1]

Den der er sikkert grei for akvariebelysning.
Kunne kanskje vært litt mere "K" i den hvite stripen, men hvertfall "nm" i den blå stripen vil nok passe bra på farge og fotosyntese mot planter.
Vil sikkert funke godt.

hmm kjøpe selv og teste ... hmm
alexandernk
Men er dette bra nok til akvarie? kan ikke helt forstå forskjellen på dette kontra det som selges i akvariebutikker? kan noen dette?? er det lysstyrke??


Den der funker sikkert bra som nattlys, men jeg antar det blir lite lumen som hovedbelysning, selv for en 60L tank.
hvor mye lumen trengs da til hovedlys?? tenke du nattlyset av det blå eller hvite? evt alternative kjøp til lys??
alexandernk
hvor mye lumen trengs da til hovedlys?? tenke du nattlyset av det blå eller hvite? evt alternative kjøp til lys??


Hadde gått for blått om jeg trengte nattlys. Men det er vel ikke noe must, eller ihvertfall avhengig av fisken du har?

Du kan jo sjekke effekten på pærene fra clash ohlson da; selv om jeg antar at de er for svake til plantevekst. Det funker bra med blå leds til planter også, bare styrken er høy nok og bølgelengden er riktig. Men du får vel ikke full glede av fiskene uten hvitt lys..

Vet ikke hvor mye lys som er ideelt for en 60L, men et eller annet sted mellom 1500 og 3500 lumen, dvs. ca 20-40W med lysrør? Kommer nok an på hvor mye lys plantene dine foretrekker osv.
Skal da undersøke litt, men veldig greit å vite hvor mye lume akvarier trenger osv. Vil ikke kjøpe på CO om dette ikke er bra nok.
Moonlight
hva slags effekt har egentlig moonligt?? eller er det bare blå lys på kveldstid som ser bra ut?? hvor mye lumen eller hva slagkelvin skal dette være??
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap