Syk fisk og ferie...

Hei!

Jeg har et par spørsmål angående en av mine slørhaler, men er usikker på hvor i forumet jeg skal poste... Håper det går greit å poste her

Jeg har hatt to stk slørhaler i litt over 1,5 år. En svart og en oransj. Sistnevnte har de siste dagene hatt en hvit hinne på toppen av hodet, i tillegg til noe sårlignende inni finnene, samt "hudflinger" som gjør at det kan se ut som han nærmest går i oppløsning... I dag fikk han plutselig problemer med svømminga også (svømmeblæra?), da han plutselig lå på bunnen i et hjørne av akvariumet, på ryggen. Det er rett og slett vondt å se på at han har det slik, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Fisken er veldig aktiv ellers, og derfor kom disse sykdomstegnene som lyn fra klar himmel for meg.

Fiskene bor i et akvarium på om lag 30 liter, noe jeg har veldig dårlig samvittighet for, men som fattig student har jeg spart og spart og skal snart kjøpe noe mye større. Heldigvis er ikke fiskene noe særlig store enda, den ene er veldig liten, så det virker som de trives til tross for størrelsen på akvariumet. Jeg vet likevel at dette akvariumet er alt for lite for slørhaler, så jeg kommer definitivt til å kjøpe et mye større et, med en gang jeg har råd. Bare så det er sagt Jeg er veldig opptatt av å holde karet rent, og det rekker derfor aldri å bli grumsete før jeg vasker det igjen.

Om et par uker er det påskeferie, og hvis fisken min fortsatt lever - men fortsatt er syk - hva anbefaler dere å gjøre mens jeg er borte? Om han dør i mens, er det krise for den andre fisken min om de er i samme kar?

Håper virkelig at noen orker å lese dette lange innlegget, og svare meg. Jeg har nemlig problemer med å sove om natta grunnet bekymring og dårlig samvittighet...
Død fisk i 30 liter vann uten vannskift = nokså sikker katastrofe, vil jeg si. Forferdelig med syk fisk, vi som holder på med dette her er antakelig de mest bløthjertede mennesker på kloden. Så derfor er det fryktelig å si det, men jeg hadde faktisk hjulpet den syke over i evigheten i håp om at den andre klarte seg i ferien. For som du jo er smertelig klar over nå, 30 liter vann er ikke spesielt mye for slørhaler...

Mor natur er en nådeløs dame, denne fisken hadde helt sikkert blitt middag i det fri. Vi har jo på en måte påtatt oss rollen som mor natur når vi velger å holde fisk. Huffameg, er helt betatt av hobbyen, men det dillemmaet du strir med nå er fælt!

Et par ord fra en terapeut i tradisjonell kinesisk medisin: Ikke dårlig samvittighet! Det er ikke bra for helsen! Man kan angre veldig, om nødvendig si unnskyld, lære, og gå videre. Og sove om natten. Du gjør så godt du kan, mener det beste, så sov godt og drøm vakre drømmer :o)
Tusentusen takk for et kjempefint svar! Det hjalp masse å lese dette fra deg Tok i dag den vanskelige avgjørelsen å avlive den stakkars fisken. Fikk samboeren min til å gjøre det mens jeg dro i butikken, men gråt faktisk da jeg kom hjem likevel. Man føler seg litt dum når man gråter over en fisk, men det er utrolig hvordan man knytter seg til små vesener! Føler seg slem selv om man hjelper dem.

Nå må jeg finne en venn til han som er igjen, så han slipper å være ensom
hei. det var synd med fisken din. Jeg vil bare råde deg til ikke og kjøpe inn en ny venn til den som er igjen. Dette grunnet plassen.
Har planer om å kjøpe et mye større akvarium veldig snart, så de skal slippe å dele på noen få liter! Slørhaler blir vel fort ensomme helt alene?
Tilfeldig bekjentskap
© tim81
Reklame for plussmedlemskap