Kombinere ulike fisker

Kan starte med å skrive kva fisk eg har i akvariumet :
4 ancistrus sp. (vill tru eg har 3 hanner og ei ho)
2 prakt botia
11 neontetra
2 platy
1. palett ciclide par
3 siamesiske algespisere

Akvariet er 160 l, juwel akvarium med utvendig Eheim pumpe.

Palett ciklide paret yngler ofte, men har berre opplevd ein gong at ancistrus mallene har fått klekt ut egga sine. Har høyrt at mallene eter pallett ciclide egg, men det er ikkje det eg har problem med, har problem med at palett ciklide yngelen forsvinner etter at dei er født. Er noko av desse fiskane som eg føler ikkje passer sammen, prakt botia er rovfisk om eg har forstått rett, kan det være dei eter opp yngelen til platy fiskene og prakt botiaene ?. Kan du finne ein feil i å kombinere desse fiskane ? Eventuelt kva fisker må eg kvitte meg med ?

Håper på å få hjelp, trenger litt meir kunnskap.
Mye nyttig å lese her inne, så søker du kunskap så har du kommet til rett sted!

Både botiene og palettene dine er potensielle platyyngelspisere.

Om palettene eter sine egne er jeg jammen ikke sikker på,
men selv om disse går for å være enkle å drette
så krever yngelen mat den kan få i seg den første tiden.
Og de er også såpass små at de kan gå i filteret ditt
om dette ikke er sikter mot slike uhell.

Jeg ville kvitta meg med botiene om jeg var i din situasjon!
Ingen tvil om at de kan finne på å ta alt av yngel de kan få tak i,
og med tiden står tetraene for tur de også.
De blir digre, opp til 40cm, og bør vel ha et akvarie som er dobbelt så stort som ditt.
I tillegg er de stimfisk, og to er desverre ingen stim.
Ofte blir de enda hissigere av å ikke være del av en stim, så det gjør det ikke bedre.
Tror absolutt der blir mer harmonisk oppi der da.

Du vil nok fortsatt miste noen platyyngel til ciklidene,
og platyen er jo truende til å spise både egne og andres yngel under gitte situasjoner.
Men det er jo naturens gang da, selv om man nesten ikke kan si sånn høyt lenger...
Sammensetting av fisk
jeg har et 3oo liters hjørnekar. der ønsker jeg og ha en stiml med siamesiske algeetere, 3 par med forsjellige ciklider blå acar, boliviansk sommerfuglciklide 0g palettciklide. og ha en stim med svart fantomtetra tror dere dette går bra?
Personlig mener jeg at det blir for liten grunnflate, særlig siden det er et hjørnekar.
Et avlangt kar er litt enklere å innrede og inndele i 3 revirer.

Grunnen til at jeg mener det er en dårlig idé er at alle disse tre ciklidene er
relativt lette å få i lek, og da blir de teritorielle og vil nok jage hverandre konstant.
takk for tilbake meldingen. tror du to par med forskjellige ciklider også blir for mye? og så er jeg litt intresert i kongotetra eller svart fantomtetra som en større stim, hvor mange er det lurt og gå for? noen som har erfaring om de faktisk stimer?
Takk for svar, var til god hjelp ! Får ordna opp i situasjonen no. Synn å måtte gje bort mine prakt botia, men det blir nok for det beste. Vurderer å kjøpe eit større akvarium slik at fiskane får større plass, det har eg tenkt på lenge
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap