Foring under medisinering

Er midt i en Esha Exit kur mot hvitprikk. Har tatt de tre første dagene, og prikkene er nesten helt borte, men noen få er fortsatt å observere. Tenkte derfor fortsette kuren et par dager til, til alt er helt borte. Har ikke foret fiskene mens jeg har tilsatt Esha Exit. Skal jeg fortsatt avvente foring, eller bør de få litt mat nå, siden det er tre dager siden sist?

Lurer også på om man bør avvente med vannskifte noen dager ekstra etter endt kur?
Du kan godt vente med å fôre til kuren er avsluttet, og det er nok lurt å fortsette kuren til fiskene ikke lenger viser tegn på sykdom. Når kuren er avsluttet er det best å ta et vannbytte dagen etter, og deretter ta flere vannbytter med et par dagers mellomrom. Pass på vannverdiene, for medisinering ødelegger ofte bakteriekulturen i filteret, det kan lett bli nitritt i vannet om man ikke passer på å bytte vann regelmessig etter en kur.
Tusen takk for rådene. Da venter jeg med maten! Skal være flink med vannbytter når kuren er ferdig. Valgte Esha Exit nettopp fordi den skulle være snill mot filterbakteriene, så håper det går bra. Men jeg måler vannverdier jevnlig, og skal absolutt forsette med det
Og en annen ting... Siden det er hvitprikk du har hatt på fiskene kan det lønne seg å slamsuge bunnlaget godt, for hvitprikkparasitten har 3 stadier; et stadie på verten/fisken, et stadie i cysteform og et stadie som "frittsvømmende". De hvilende cystene som finnes i bunnlaget blir ikke påvirket av medisinen, derfor er det viktig å slamsuge, og å følge nøye med på fiskene et par uker etter endt kur.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap